Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterikapasitet

Startet av LMOR, fredag 20. mars 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:07
Kanskje kan vi innstallere et nytt 30 kwt + batteri , for under 50.000 kroner i 2020 ?
Det er jeg ganske overbevist om at vi kan, ja - spesielt med tanke på at vi sannsynligvis vil få ca. 15.000 kr i pant for det gamle ;)

Ferry

Bare ikke bilen er rusta i filler innen den tid da. Men vent, karbonfiber ruster jo ikke! Ikke termoplast heller. Og ikke aluminium. Vil det være mulig å gå tilbake til rustfossil etter å ha kjørt i3? Jeg tviler..

bromm

Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:57
Bare ikke bilen er rusta i filler innen den tid da. Men vent, karbonfiber ruster jo ikke! Ikke termoplast heller. Og ikke aluminium. Vil det være mulig å gå tilbake til rustfossil etter å ha kjørt i3? Jeg tviler..
Nei, og ikke "Rust-Elbil" heller ;)

brimi

Det var en av de positive sidene som fikk meg til å vekte valget av i3 også. Har en audi A4 som nå har byttet to framskjermer, bakluke og litt lakk ellers på skroget. Fint at de ordner opp, men jeg blir uten bil i perioder. Og det vil neppe gi seg i fremtiden heller.
Bmw i3

bromm

Det snakkes allerede om 1200 kr pr. kWh for batteri-teknologi: http://www.tu.no/industri/2015/03/25/pa-syv-ar-har-prisen-pa-elbilbatterier-falt-med-60-prosent

Så da vil 30 kWh koste rundt 36.000 minus pant for det gamle  ::)

Ferry

Hvis jeg kan få 30 kWh for 36k -pant, så kjøper jeg her og nå! Men pris/kWh er en ting, hvordan vil kapasitet/volum utvikle seg? Det må jo være plass til batteriet ogå.
Fravær av rust er på en måte knytta til batteriet, indirekte. Å bruke masse penger på en gammel bil som snart ruster ihjel uansett frister ikke veldig. Det gjelder jo all påkost på gamle biler. Rust er den store frykten, og den lar seg ikke betale bort eller byttes ut. Det skal bli veldig interessant å se hvordan en i3 holder seg i åra framover. Vil det dukke opp andre problemer som er like ille som rust? Alt av hjuloppheng, bremser, motor, drivverk, kraftelektronikk etc. kan jo bare kjøpes nytt, såfremt prisen er ok. Slik sett kan bilen leve, om ikke evig, ihvertfall veldig lenge. Hyggelig for miljøet er det også.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på onsdag 25. mars 2015, klokken 18:59
Hvis jeg kan få 30 kWh for 36k -pant, så kjøper jeg her og nå! Men pris/kWh er en ting, hvordan vil kapasitet/volum utvikle seg? Det må jo være plass til batteriet ogå.

Høyere kapasitet pr. vekt/volum er jo selve driveren for lavere priser. Jo høyere spesifikk kapasitet, jo mindre råvarer går med og færre battericeller må produseres for å få samme kapasitet. Så om trenden nedover for prisene fortsetter kan vi trygt forutsette at kapasiteten også øker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

http://cleantechnica.com/2015/03/25/99-99-nissan-leaf-batteries-still-operation/
Mens vi venter kan vi være trygge på at eksisterende batteri holder hva DET lover.

99,99% av batteriene i Leaf levert i Europa er fremdeles i operasjon. Av 35000 biler levert i Europa har bare 3, TRE, fått byttet batteripakke.

Det forteller oss bl.a. at kulde ikke skader batteriene annet enn svekket yteevne i kulden. Mange av bilene i Europa går i kalde områder. (Ref. Nevada opererte Leaf hvor ekstrem varme har tatt knekken på flere batterier). For sammenligningens skyld så har Nissan på 5 år altså solgt 35000 Leaf i Europa, mens i USA alene solgte man 30.000 bare ifjor.


LMOR

#23
Det var kanskje en litt lettvint konklusjon ut fra denne statistikken. Er overhodet ikke uenig i at varme skader batteriene mer, men så lenge vi ikke vet hvor mye batteriene har tapt seg, så kan du ikke trekke konklusjonen at de ikke tar skade i det hele tatt.

Hvis garantien er 70% igjen etter 8 år, så betyr bare dette at 99,99% av bilene ikke har kommet under 70% de første 5 årene, eller at de hadde kjørt for lagt når de kom under 70%, og og dermed kjører videre på første batteriet likevel.

Min bil har tapt seg 0,5% på 1 år. Det viser i hvert fall alt kalt klima og lading flere ganger om dagen ikke skader i3 nevneverdig på 1 år. De 0,5% forsvant sikkert pga det flotte sommeren i fjor :-)

Her er kjent Leaf eier som har kjørt langt, men ikke så lenge:

http://insideevs.com/steve-marshs-nissan-leaf-loses-first-battery-capacity-bar-after-record-78600-miles/

Der han bor i USA så er det temperaturer som mange steder i Norge. Gjennomsnitt på 0 grader om vinteren og 25 grader om sommeren. Ikke stor sannsynlighet for høye temperaturer som kan ødelegge batteriet. 10% tap per år, og 1,5% per 12 000 km, altså mellom 3-20 ganger mer enn meg så langt. Kanskje pga at i3 optimaliserer batterilevetiden bedre?

(og hvis en leser videre i tråden er det flere som har mistet 20% mye raskere enn dette)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Jeg forstår ikke helt hvor du vil med den linken LMOR.
Batteritap trenger ikke være helt linjært. Han du referer til har kjørt 126000 km med et totalt tap på ca. 15%. Det tilsvarer omtrent 1000 fulle ladesykluser. Da er "bare" 15% tap ganske bemerkelsesverdig. Skal du sammenligne med eget tap av batterikapasitet, så må du vente til du har oppnådd tilsvarende kjørelengde for å få en virkelig sammenligning.
Li-on batterier er temmelig forutsigbare(også det i I3). Man har et visst antall ladesykluser. Det antallet er ikke stort over 1000 før man har et tap, i beste fall på bare 15-20%.


LMOR

Det var minst like seriøs bruk av tall og statistikk som din konklusjon på at artikkelen du limte inn betydde at ingen av batteriene tok skade. Ikke mer enn det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Så til noe som er litt mer seriøst, og som forstsetter med i3 relevant informasjon. SW versjonen i januar rettet som nevnt feil i visningen av kapasitet i service menyen.
Visstnok vil du med software versjon som kom akkurat nå se SOC i displayet!
+ at ladeluken åpnes automatisk når bilen er fullladet.., for at andre skal kunne lade sin bil i stedet for å irritere seg over deg.
Det er også endringer i rekkeviddeberegningen, som nå har med mer erfaringstall på hvilke veier du normalt kjører på. Noen av oss vil da gå opp og noen ned (slik som meg).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

phnuxen

Sitat fra: LMOR på fredag 27. mars 2015, klokken 07:39
Så til noe som er litt mer seriøst, og som forstsetter med i3 relevant informasjon. SW versjonen i januar rettet som nevnt feil i visningen av kapasitet i service menyen.
Visstnok vil du med software versjon som kom akkurat nå se SOC i displayet!
+ at ladeluken åpnes automatisk når bilen er fullladet.., for at andre skal kunne lade sin bil i stedet for å irritere seg over deg.
Det er også endringer i rekkeviddeberegningen, som nå har med mer erfaringstall på hvilke veier du normalt kjører på. Noen av oss vil da gå opp og noen ned (slik som meg).

Lmor, litt off topic, men du virker oppdatert på hva nye software versjoner bringer med seg.. er det noe sted jeg kan finne dette online?

Nutcase

Hvordan går dere inn i service menyen?

LMOR

Finner informasjon om ny SW versjon i andre fora, og det kan være jeg nå fant info som bare gjelder USA, som kanskje ikke er kommet, eller kommer til EU. Det stod et sted at SOC var mest relevant for de med REX, så kanskje den bare kommer opp hvis du har REX...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA