Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: cirys1 på mandag 20. juli 2015, klokken 19:09
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 20. juli 2015, klokken 17:29
Sitat fra: Thomas M på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:29
Autopark/Autopilot etc har ikke kommet ennå. Tesla og Musk har ikke tid til å implementere da de er opptatt med alt annet les "0-100" etc. Siste info er vell at vi ikke har nok sensorer til at de kan gjennomføre dette på bilene våre heller. Så skuffelsen er til å ta å føle på.

Vi får sikkert tilbud om å betale 5000 USD ved neste lansering for å "ettermontere" autopilot.

Det hele er jo mildt sagt skuffende.
Hvilken kilde har du på at våre biler ikke har nok HW til autopilot? Håper du tar feil og at det bare er løsrykter...

Musk har selv sagt det, den AP som kommer blir en assistent på motorveien/bra veier, ikke en som man bare taster adresse og destinasjon..

Viktig å skille mellom autopilot og autonom kjøring. Autonom kjøring er fortsatt langt frem i tid for Ola nordmann. Autopilot derimot er et utvidet hjelpesystem for fører som kan sammenlignes med det som er på fly og båt i dag. Lanekeeping, bytting av fil på signal, ACC, og automatisk parkering er det som ligger innunder autopilotbegrepet til Tesla, det hele står egentlig ganske godt beskrevet på nettsiden deres.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

cirys1

Sitat fra: mogu på mandag 20. juli 2015, klokken 20:10
Autopilot derimot er et utvidet hjelpesystem for fører som kan sammenlignes med det som er på fly og båt i dag.

Et 737 lander på egen hånd på flyplasser som har innflyvningssystem (de aller fleste flyplasser med litt størrelse har det idag)..

Hyperstress

Sitat fra: cirys1 på mandag 20. juli 2015, klokken 21:52
Sitat fra: mogu på mandag 20. juli 2015, klokken 20:10
Autopilot derimot er et utvidet hjelpesystem for fører som kan sammenlignes med det som er på fly og båt i dag.

Et 737 lander på egen hånd på flyplasser som har innflyvningssystem (de aller fleste flyplasser med litt størrelse har det idag)..

Og Teslaen vil parkere på egenhånd. Same same.  :D
Piloten er for øvrig ansvarlig, og må være klar til å overta om noe uventet skjer ved landing (og for annen bruk av autopilot).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mogu

Sitat fra: cirys1 på mandag 20. juli 2015, klokken 21:52
Sitat fra: mogu på mandag 20. juli 2015, klokken 20:10
Autopilot derimot er et utvidet hjelpesystem for fører som kan sammenlignes med det som er på fly og båt i dag.

Et 737 lander på egen hånd på flyplasser som har innflyvningssystem (de aller fleste flyplasser med litt størrelse har det idag)..
De fleste gjør approach såvidt jeg har forstått det, mens landing må gjøres selv. Med fare om at jeg tar feil såklart, men det var slik jeg fikk forklart det av en kompis som er pilot når jeg satt på med han. Forskjellen er bare at approach og designen height er forskjellig ettersom hvor avanserte ledesystemer flyplassen har. Så også autopiloten har begrensninger, akkurat som autopiloten sikkert vil ha begrensninger ettersom hvor god/dårlig veimerkingen og sikten er osv. Helt naturlig såklart, hvordan kan et kamera gjette hvor veien går uten at det finnes tydelige veimerkinger? Og hva slags ekstra type sensorer skulle kunne omgått dette problemet? Det er nok et problem for samferdselsdepartementet, og ikke Tesla.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Elbil fundamentalist

Sitat fra: mogu på mandag 20. juli 2015, klokken 20:10
Sitat fra: cirys1 på mandag 20. juli 2015, klokken 19:09
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 20. juli 2015, klokken 17:29
Sitat fra: Thomas M på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:29
Autopark/Autopilot etc har ikke kommet ennå. Tesla og Musk har ikke tid til å implementere da de er opptatt med alt annet les "0-100" etc. Siste info er vell at vi ikke har nok sensorer til at de kan gjennomføre dette på bilene våre heller. Så skuffelsen er til å ta å føle på.

Vi får sikkert tilbud om å betale 5000 USD ved neste lansering for å "ettermontere" autopilot.

Det hele er jo mildt sagt skuffende.
Hvilken kilde har du på at våre biler ikke har nok HW til autopilot? Håper du tar feil og at det bare er løsrykter...

Musk har selv sagt det, den AP som kommer blir en assistent på motorveien/bra veier, ikke en som man bare taster adresse og destinasjon..

Viktig å skille mellom autopilot og autonom kjøring. Autonom kjøring er fortsatt langt frem i tid for Ola nordmann. Autopilot derimot er et utvidet hjelpesystem for fører som kan sammenlignes med det som er på fly og båt i dag. Lanekeeping, bytting av fil på signal, ACC, og automatisk parkering er det som ligger innunder autopilotbegrepet til Tesla, det hele står egentlig ganske godt beskrevet på nettsiden deres.
Bra presisering! Jeg hat aldri trodd ar bilen blir autonom. Det eneste autonome kjøringen som har vært lovet er at bilen skal kunne kjøre inn/ut av garasjen selv, og da kun på privat område. Jeg er uansett ikke klar for en bil som helt kjører selv. Litt for glad i å kjøre bil til å gi slipp på det på  :o
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cirys1

Sitat fra: mogu på tirsdag 21. juli 2015, klokken 00:24
De fleste gjør approach såvidt jeg har forstått det, mens landing må gjøres selv.

Neida flyet lander på egen hånd, men flyplassen må ha innflyvningssystem det har alle flyplasser med litt størrelse i Norge ihvertfall. Med tåkeproblemene på Gardermoen på vinterstid hadde det vært svært få fly som kunne lande uten et slikt system, de blir "guidet" ifra bakken.

RaBalder

Ser nå at ladestasjoner fremstår veldig tydelig når bilen mener dem er innenfor rekkevidde og mer gråaktig når dem defineres som utenfor rekkevidde (på kartet).


Vet dere om bilen kalkulerer rekkevidden mot en ladestasjon etter veien eller om den bruker luftlinje for å avgjøre dette?

Tar man opp listen over visited chargers så står det fremdeles avstand i luftlinje.

Om det er det ene eller det andre, så har det stor betydning for om man når frem til lader.


Jeg står ikke slik til selv at jeg får testet dette.


erlanddf

Jeg fikk 253 på min 2014 P85+ idag. Tok ca 20 minutter, men merket ingen forskjeller etterpå.
2014 P85+

o.b.lix

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 21. juli 2015, klokken 12:55
Vet dere om bilen kalkulerer rekkevidden mot en ladestasjon etter veien eller om den bruker luftlinje for å avgjøre dette?
Den kalkulerer rekkevidden etter veien. Om du tar ferge på strekket, beregner den at du kjører fergestrekket også, så det kan du trekke fra.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RaBalder

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 21. juli 2015, klokken 20:54
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 21. juli 2015, klokken 12:55
Vet dere om bilen kalkulerer rekkevidden mot en ladestasjon etter veien eller om den bruker luftlinje for å avgjøre dette?
Den kalkulerer rekkevidden etter veien. Om du tar ferge på strekket, beregner den at du kjører fergestrekket også, så det kan du trekke fra.

Litt usikker hva du svarer på nå.


  • Jeg vet at når man taster inn i nav at man ønsker å kjøre til et ladepunkt, så beregnes avstand langs veien.
  • Men hva med kartvisning der man kan slå på alle ladepunkter man har brukt i tillegg til superchargere.

    • En del av ladepunktene markeres som å være innenfor rekkevidde med den batteristatus man har i øyeblikket (SOC).
    • Og en del markeres til å være utenfor rekkvidde.
    • Beregnes innefor/utenfor rekkevidde på alle synlige ladepunkter i kartet også langs veien eller er dette basert på luftlinje?
    • Spesielt sett i lys av at når man trykke nav/places/visited-chargers, så er denne listen sortert på avstand i luftlinje til hvert ladepunkt.
       

#670
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. juli 2015, klokken 13:01
Ja ble borte i 6.2. Litt små irriterende da det var kjekt med lys der og så bedre ut siden det da lys på de fleste andre biler der også. Har klaget på det og håper de legger inn et valg om man vil ha det av eller på.

Jeg har 251 nå og har lys i hendelen. Det er svakt, men det er lys der.

satheesh.net

Fikk v6.2 (2.4.253) over natta. Ingen spesielle utbedringer å rapportere om.

cirys1

#672
La plutselig merke til at ACC kunne aktiveres uansett hastighet, gikk ikke i 0 men i 2km i timen gikk det. Mente på at denne ikke kunne aktiveres før 30 eller 50 før??

edit versjon 2.4.253 P85

o.b.lix

Slik er det på min:

Dersom det er bil foran, er det uansett hastighet.
Uten bil foran, min. 30km/t
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

xref

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 21. juli 2015, klokken 09:25
Sitat fra: mogu på tirsdag 21. juli 2015, klokken 00:24
De fleste gjør approach såvidt jeg har forstått det, mens landing må gjøres selv.

Neida flyet lander på egen hånd, men flyplassen må ha innflyvningssystem det har alle flyplasser med litt størrelse i Norge ihvertfall. Med tåkeproblemene på Gardermoen på vinterstid hadde det vært svært få fly som kunne lande uten et slikt system, de blir "guidet" ifra bakken.

Det er kun noen av de nyere flytypene som har autoland. På de andre flyene vil autopiloten automatisk frakobles ved ca 500 fots høyde. 737-800, 777, 787 og de nyere Airbusene har full autoland. Dette krever at piloten aktiverer autopilot nummer 2 etter å ha satt autopiloten i appr mode :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA