Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

VL

Dette er jo ganske kritikk verdig! Da er jo pakken autopilot inne på Tesla sin hjemmeside ganske misvisende..... Ble skuffet nå. >:(
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

o.b.lix

Sitat fra: Thomas M på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:29
Autopark/Autopilot etc har ikke kommet ennå. Tesla og Musk har ikke tid til å implementere da de er opptatt med alt annet les "0-100" etc

I gårsdagens presentasjon sier han at de har problemer med å styre når det er lyse striper på lys asfalt, og at de derfor ikke er helt klar med autopilot til publikum.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sandvika

Kan bli dyrt for tesla om de må bytte ut HW på alle biler solgt etter oktober 14. Kan ikke forstå annet enn at de har en forpliktelse til å levere dette.

Tuxedo

Nja..."autopilot" kan jo tolkes som så mangt, f.eks. ACC ::) Men selv om jeg synes bilen er bra, så er markedsføringen til Elon helt på trynet.  Det kommer ingen autopilot med den hardwaren som er nå på leverte biler.

Muffinman

Sitat fra: VL på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:57
Dette er jo ganske kritikk verdig! Da er jo pakken autopilot inne på Tesla sin hjemmeside ganske misvisende..... Ble skuffet nå. >:(
Tesla skulle hatt premie for å selge skinnet før bjørnen er skutt. De har jo solgt biler med autopilot veldig lenge nå, men ikke levert varen til en eneste en. Og nå viser det seg at produktet ikke er ferdigutviklet enda. Det er ganske oppsiktsvekkende.

Øggen

Hyppig frase i statene: I sue you!!

Dennis

#636
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 18. juli 2015, klokken 17:39
Nja..."autopilot" kan jo tolkes som så mangt, f.eks. ACC ::) Men selv om jeg synes bilen er bra, så er markedsføringen til Elon helt på trynet.  Det kommer ingen autopilot med den hardwaren som er nå på leverte biler.

Hvorfor ikke? Mercedes feks klarer helt fint å levere de samme funksjonene på s klasse som Tesla sier autopilot bilene skal ha med samme hardware. At bilen skal kjøre helt selv har de aldri lovt og er ikke autopilot men selvkjøring som ligger mange år fram i tid.

Hvis de ikke klarer det bør de få hentet inn folk som har laget sw for det hos andre bilfabrikanter.

krl

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:30
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 18. juli 2015, klokken 17:39
Nja..."autopilot" kan jo tolkes som så mangt, f.eks. ACC ::) Men selv om jeg synes bilen er bra, så er markedsføringen til Elon helt på trynet.  Det kommer ingen autopilot med den hardwaren som er nå på leverte biler.

Hvorfor ikke? Mercedes feks klarer helt fint å levere de samme funksjonene på s klasse som Tesla sier autopilot bilene skal ha med samme hardware. At bilen skal kjøre helt selv har de aldri lovt og er ikke autopilot men selvkjøring som ligger mange år fram i tid.

Hvis de ikke klarer det bør de få hentet inn folk som har laget sw for det hos andre bilfabrikanter.
Dette er ikke SW-problematikk. Tesla har satt inn for få sensorer, og til dels feil sensorer. Blant annet forsøkes det å benytte ultralydsensorer for blindsonevarsling, noe som er helt bak mål.

Vi kan håpe på at bilen styrer selv på motorvei etterhvert, men den kommer aldri til å kunne bytte felt etc. automatisk. Da er det minimum nødvendig med bakovervendt radar + to sideradarer. Hvorfor? Fordi det er nødvendig med dekning rundt hele bilen!

Mercedes S-klasse har en hel haug av sensorer, se her: http://blog.caranddriver.com/sensory-overload-how-the-new-mercedes-s-class-sees-all/

snurrehue

Sitat fra: Sandvika på lørdag 18. juli 2015, klokken 17:20
Kan bli dyrt for tesla om de må bytte ut HW på alle biler solgt etter oktober 14. Kan ikke forstå annet enn at de har en forpliktelse til å levere dette.

10. oktober 2014, Tesla legger ut på sin blogg: http://www.teslamotors.com/blog/dual-motor-model-s-and-autopilot

Sitat: "Model S will be able to steer to stay within a lane, change lanes with the simple tap of a turn signal, and manage speed by reading road signs and using active, traffic aware cruise control. It will take several months for all Autopilot features to be completed and uploaded to the cars"

Dette er vel det nærmeste vi kommer hva Tesla mener med autopilot.


krl

Det du nevner her bør være mulig, men det er å strekke autopilotbegrepet langt (i feil retning). Fartsholder er vel mer passende. Men autofilskift med blinklys er i det minste nyttig og artig, så lenge alle er klar over at det andre kjørefeltet, inkludert blindsonen, må sjekkes manuelt!

Fartsgrenser er et annet problem, her leser bilen stadig feil. Og den venter naturlig nok upraktisk lenge med å akselerere ved skift fra eksempelvis 50 til 80 km/t.

Dennis

Sitat fra: krl på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:54
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 18. juli 2015, klokken 18:30
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 18. juli 2015, klokken 17:39
Nja..."autopilot" kan jo tolkes som så mangt, f.eks. ACC ::) Men selv om jeg synes bilen er bra, så er markedsføringen til Elon helt på trynet.  Det kommer ingen autopilot med den hardwaren som er nå på leverte biler.

Hvorfor ikke? Mercedes feks klarer helt fint å levere de samme funksjonene på s klasse som Tesla sier autopilot bilene skal ha med samme hardware. At bilen skal kjøre helt selv har de aldri lovt og er ikke autopilot men selvkjøring som ligger mange år fram i tid.

Hvis de ikke klarer det bør de få hentet inn folk som har laget sw for det hos andre bilfabrikanter.
Dette er ikke SW-problematikk. Tesla har satt inn for få sensorer, og til dels feil sensorer. Blant annet forsøkes det å benytte ultralydsensorer for blindsonevarsling, noe som er helt bak mål.

Vi kan håpe på at bilen styrer selv på motorvei etterhvert, men den kommer aldri til å kunne bytte felt etc. automatisk. Da er det minimum nødvendig med bakovervendt radar + to sideradarer. Hvorfor? Fordi det er nødvendig med dekning rundt hele bilen!

Mercedes S-klasse har en hel haug av sensorer, se her: http://blog.caranddriver.com/sensory-overload-how-the-new-mercedes-s-class-sees-all/

S klasse var kanskje et dårlig eksempel. Men Acura og VW har også ganske likt system og har filholder som fungerer bra.
Tesla har vel ikke lovt at bilen skal kunne bytte felt selv? man må uansett bekrefte det med å bruke blinkelys så bytter den felt. Akkurat slik Tesla viste på videoen av autopilot.

Det Tesla har lovt er at bilen skal ha filholder, kunne parkere selv (også når man ikke sitter i bilen) De har ikke lovt at man kan skrive inn en adresse og så kjører bilen dit selv.
Det de har lovt skal de få lov til å levere eller så blir det rabalder hvis heller ikke det blir slikt som de har lovt når bilen i tillegg er langt unna å yte slikt de lovte.

Slik jeg ser det er det ikke noe begrensning på de sensorene de har idag for å kunne tilby de funksjonene de har lovt.

VL

Men det er jo helt på trynet om vi som har kjøpt bilen med "Autopilot" ikke får dette. De må jo levere det via en HW eller på en eller annet måte til bilene som har lagt dette ved når de bygget den. Det står jo selv 5 punkt som følger med i autopilot valget når man bygger bilen. Blant annet: "filskiftholder med automatisk styring" "selvparkering" og de skriver jo også " Traffikkoppmerksom cruise kontroll ", ( dette er det eneste som følger med nå ) så de MÅ jo levere det gratis til de som har huket av dette tilleggs valget! :o >:(
Blir hvert fall ganske skeptisk, irritert og skuffet på Tesla, om vi må betale store summer for å ettermontere tilleggsutstyr på bilene for å da dette i bruk.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Dennis

Akkurat her tror jeg nok Tesla leverer. Men skal ikke si for sikkert da de har skuffet mange ganger før.

Vi som kjøpte P85D basert på at den har 700hk må jo betalte sikkert 50 000 for å få ca 640hk med den nye Ludicrous pakka for å få noe i nærheten av ytelsen i høyere hastighet vi opprinnelig ble lovet.

frosken

Autopilotfunksjonaliteten tar for lang tid og vi begynner alle å bli utålmodige. Men det er ingenting som tyder på at den aldri vil komme på grunn av manglende hardware. Det blir bare spekulasjoner, så det er ryddig om de antakelsene spesifiseres som nettopp det: Antakelse. Nå er det flere innlegg som fremstiller autopilot som avlyst.

VL

@Cookie Monster:

Det er jo skandaløst! Dette er det store minuset med et så pass "fersk" bilmerke!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA