Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Brede på lørdag 25. april 2015, klokken 08:20
Jeg må nå trykke to ganger på P for å få ut håndtakene. Takk og pris for det, har bestandig irritert meg at de skulle poppe ut hver gang jeg satte bilen i park..

Hmm, jeg klarer ikke helt å sette meg inn i problemstillingen. Er det slik at dere som plages med dette faktisk setter bilen i park selv om ingen skal inn eller ut av bilen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#391
Det er korrekt. Tipper at du ikke reiser så mye med ferge. For mange av oss som ofte tar flere ferger pr. dag betyr det ut-inn med håndtak når man ankommer fergekø, og på nytt igjen når man har kjørt ombord på ferga. Med henting av barn på diverse aktiviterer blir man også ofte stående stund før de unge håpefulle kommer ut. Park=ut med dørhåndtak, og så er det inn igjen etter en stund. Og ut på nytt når ungene skal inn i bilen.  Man kan så klart sette bilen i campermode fra skjermen, men det er ikke særlig smidig å fikle i menyer for å finne knappen. Men jeg gjør det ofte likevel for å spare dørhåndtakene for hundrevis av unødige ut-inn årlig. De kommer garantert å bli utslitt tidsnok likevel.

Tuxedo

#392
Jeg tror jeg hadde tatt kontakt med Tesla og sett om de kan fjerndiagnostisere bilen din.  Det er skikkelig merkelig at en enkel softwareoppdatering som dette ikke skulle fungere likt på alle biler.

AndreS

Jeg har jo likt som muffin. Og jeg har .168. Kan det ha noe med auto present door handles å gjøre? Jeg har den på
I3 i bestilling

Tuxedo

#394
Sitat fra: AndreS på lørdag 25. april 2015, klokken 16:41
Jeg har jo likt som muffin. Og jeg har .168. Kan det ha noe med auto present door handles å gjøre? Jeg har den på
Jeg har den også på, så det ligger neppe der.  Men jeg har .155, så de kan ha endret noe til .168.

I tillegg har jeg walk-away lock på, men det vil jo være meningsløst om det skulle ha noe å si.

Har også deaktivert funksjonen som låser dørene  når bilen begynner å kjøre.

ob64



Tror jeg har funnet ut av dette. Det har å gjøre med om døren er låst eller ikke av "Drive-away door lock". Hvis denne er på, låses døren når man kommer over en viss hastighet. Hvis døren er låst, vil et trykk på P låse opp døren, og håndtakene kommer ut. Hvis denne ikke er på, låses ikke døren automatisk, og et trykk på P låser ikke opp døren (den er allerede oppe), men setter bare bilen i Park.

Altså:
Ønsker du at håndtakene kommer ut med et trykk på P: Sett "Drive-away door lock" til On.
Ønsker du at du kan sette bilen i Park uten at håndtakene kommer ut: Sett "Drive-away door lock" til Off.

Logisk? Tja...
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

AndreS

Med andre ord er denne to ganger park så ut løsningen ikke fungerende hvis man kjører i Oslo sentrum. Der bør man ha dørene låst...
I3 i bestilling

ob64

Sitat fra: AndreS på lørdag 25. april 2015, klokken 17:43
Med andre ord er denne to ganger park så ut løsningen ikke fungerende hvis man kjører i Oslo sentrum. Der bør man ha dørene låst...

Enig, egentlig hadde det vært bedre om det var omvendt.
Hvit Model X 100 D 2017
Svart P85D, det meste av utstyr. Levert 27. mars 2015.

Amoss

Sitat fra: ob64 på lørdag 25. april 2015, klokken 17:46
Sitat fra: AndreS på lørdag 25. april 2015, klokken 17:43
Med andre ord er denne to ganger park så ut løsningen ikke fungerende hvis man kjører i Oslo sentrum. Der bør man ha dørene låst...

Enig, egentlig hadde det vært bedre om det var omvendt.

Om det stemmer det du sier over, så ville jeg rapportert det inn som bug, det må jo være omvendt som er korrekt.
Model S 85D

Tuxedo

#399
Sitat fra: ob64 på lørdag 25. april 2015, klokken 17:41


Tror jeg har funnet ut av dette. Det har å gjøre med om døren er låst eller ikke av "Drive-away door lock". Hvis denne er på, låses døren når man kommer over en viss hastighet. Hvis døren er låst, vil et trykk på P låse opp døren, og håndtakene kommer ut. Hvis denne ikke er på, låses ikke døren automatisk, og et trykk på P låser ikke opp døren (den er allerede oppe), men setter bare bilen i Park.

Altså:
Ønsker du at håndtakene kommer ut med et trykk på P: Sett "Drive-away door lock" til On.
Ønsker du at du kan sette bilen i Park uten at håndtakene kommer ut: Sett "Drive-away door lock" til Off.

Logisk? Tja...
Dette stemmer, som jeg fant ut under siste kjøretur når jeg begynte å eksperimentere litt.  Elementær Tesla-logikk  ;)

Tuxedo

Jeg har alltid tenkt at denne "Drive-away door lock" er en funksjon tiltenkt amerikanere, som har noe høyere rate av "car-jacking"-tilfeller enn det vi har i Norge (selv i tjukkeste Oslo er ikke dette noe påtagende problem). 

Dennis

Hadde en slik episode for ca 2 år i Oslo, var en tvilsom fyr som ville inn i bilen når jeg sto å venta på noen ved et utested. Var glad jeg hadde låste dører da.
Skjer heldigvis ikke ofte her i landet, men forstår godt hvorfor funskjonen er der når man ser hva som skjer rundt i verden.

Tuxedo

#402
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 25. april 2015, klokken 18:43
Hadde en slik episode for ca 2 år i Oslo, var en tvilsom fyr som ville inn i bilen når jeg sto å venta på noen ved et utested. Var glad jeg hadde låste dører da.
Skjer heldigvis ikke ofte her i landet, men forstår godt hvorfor funskjonen er der når man ser hva som skjer rundt i verden.
I dette tilfelle ville neppe Tesla sin funksjon ha hjulpet, fordi du mest sannsynlig ville stått i Park (og da er dørene ulåst).

Drive-away door lock holder dørene låst under kjøring.  Med en gang du setter bilen i P, låses de opp igjen.

Dennis

Da har jo funksjonen veldig lite nytteverdi. hjelper jo bare når man feks ventet på grønt lys.
Så da er det bedre å skru av slik at håndtakene ikke kommer ut når man setter i park.

Tuxedo

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 25. april 2015, klokken 19:13
Da har jo funksjonen veldig lite nytteverdi. hjelper jo bare når man feks ventet på grønt lys.
Så da er det bedre å skru av slik at håndtakene ikke kommer ut når man setter i park.
Jepp  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA