Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

mr_Utopia

#180
Sitat fra: Lynet på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:30
Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:24
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 05. april 2015, klokken 16:53
Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

What??  Er den sperret på 215 ? Jeg skal på motorvei i Tyskland i sommer og går ikke bil i 250 da, skal jeg ha pengene tilbake, da bilen har en vesentlig mangel. Og jeg har ikke fått det jeg har betalt for i kontrakt. I bilens Specialist.nstår det at den skal gå 250km/t!!!

Du vil aldri greie å holde en Tesla med 85kWh batteri i mer enn ca 170km/t over tid. Alle har en kontinuerlig effekt på ca 70kW.

Se vedlagte grafer så ser dere hva høy fart innebærer...
Følgende data er lagt til grunn:
- frontareal og luftmotstand hentet fra Tesla
- virkningsgrad i drivlinje: 70% (inverter+motor+tannhjul)
- rullemotstand midt mellom B og C-dekk
- temperatur: +15
- lufttrykk: 1013hPa
- annet forbruk 1035W (lys osv.)

Virkningsgrad for et slikt system er vel heller i størrelsesorden 90% enn 70%? I tillegg så er det ikke gitt at drivlinjen er begrenset til 70 kW fordi det står i vognkortet? Det er vel begrenset av temperatur, batteri, strømtrekk, etc, for de forskjellige komponenter.

Kan godt snu på det og man kan like så godt argumentere: Alltid minst 70 kW. I de alller aller fleste tilfeller mer enn 70 kW. Eksempelvis om man kjører opp den bratteste bakken i verden med full bil i ørken med lufttemp på 50 grader. Jeg tror om man cruiser i 15 gr så vil det være mindre begrensing i forhold til ekstremkondisjon.

Lynet

Virkningsgraden her jeg selv lagt inn. Den har jeg kommet frem ut i fra hva brukere her på forumet har lagt inn, og da spesielt tester over flere km i høy fart i Tyskland.
Den stemmer også med en kurve Tesla selv har lagt ut, men da i miles.
Glemte å si at vekten er lagt inn med 2200kg.
Og ikke glem at underlaget har veldig mye å si her, type asfalt og om den er tørr eller våt.

Men nå vil jeg ikke spore av denne tråden mer enn jeg allerede har gjort, da dette er litt utenfor tema.

Men det er sikkert noen som har testet hva som skjer om man holder flat pedal helt til batteriet er tomt?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tuxedo

Å ligge i 200+ på tysk autobahn i lengre tid er ufattelig kjedelig, veldig slitsomt og skikkelig farlig.

NegativeElectrode

Sitat fra: Lynet på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:30
Sitat fra: ksandal på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:24
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 05. april 2015, klokken 16:53
Noen som har hørt noe om hvorfor 250 km/t ikke er mulig med 6.2 slik det sto først?

Prøvde her om dagen med 6.2 og bilen sperrer enda på ca 215 km/t.
Er også andre på feks TMC forumet som har prøvd med samme resultat.

Sto i pressemeldingen om 6.2 at toppfart ble økt til 250 men ble senere fjernet fra pressemeldingen :/

What??  Er den sperret på 215 ? Jeg skal på motorvei i Tyskland i sommer og går ikke bil i 250 da, skal jeg ha pengene tilbake, da bilen har en vesentlig mangel. Og jeg har ikke fått det jeg har betalt for i kontrakt. I bilens Specialist.nstår det at den skal gå 250km/t!!!

Du vil aldri greie å holde en Tesla med 85kWh batteri i mer enn ca 170km/t over tid. Alle har en kontinuerlig effekt på ca 70kW.

Se vedlagte grafer så ser dere hva høy fart innebærer...
Følgende data er lagt til grunn:
- frontareal og luftmotstand hentet fra Tesla
- virkningsgrad i drivlinje: 70% (inverter+motor+tannhjul)
- rullemotstand midt mellom B og C-dekk
- temperatur: +15
- lufttrykk: 1013hPa
- annet forbruk 1035W (lys osv.)

Etter å ha gjort noen praktiske erfaringer (med kona som kompromissløs førstepilot, motorvei skal kjøres med motorveihastighet) så lurer jeg på om rekkeviddeangst-elimiminatoren i 6.2 burde varsle om hastigheten er for høy til å nå neste kjente lader på grunn av høyt forbruk. Man kan fint kjøre tom for strøm på en lengre avstand på motorvei om man velger å ligge litt over fartsgrensen.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jakoys

Jeg har ennå ikke fått 6.2 men synes rekkeviddeindikator under 'Energy' i 6.1 er fabelaktig. Setter destinasjon og grafen viser estimert batterinivå på destinasjon. Underveis synker grafen om man kjører for fort og kan justere hastigheten om buffer blir for liten. Det fungerer så bra for meg at jeg blir overrasket om jeg vil bruke noe mer avansert i 6.2.

Sjøhyene

Flere som fortsatt ikke har fått 6.2?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ØyvindO


fonberg

Ikke fått 6.2. S85 fra nov 13.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jakoys

Ingen ting her. Juni 2014.

SCI

Fikk 6.2 dagen etter overlevering på P85D, men ikke fått på P85+.
Tesla P85D
Nissan GTR
Solgt Tesla P85+

dosmont

Jeg å fikk 6.2 dagen etter overlevering :) 31.03
Men i dag fikk jeg en ny?
Selvfølgelig når kona for engang skyld fikk bruke bilen på jobb, så jeg får ikke se hva det er  :P
Hun skal starte den oppdateringa senere i dag, sikkert en bugfix.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Tuxedo

Tror de stanset utrullingen noen dager for å fikse bugs.  I følge amerikanske forum var det ganske mange feil.

B_Tesla

Var på langtur med 6.2 i påsken, og kan skrive under på at det er litt som må fikses. Ikke kritiske ting, men går vel mest på navigasjonen. At det ikke er helt sømløst ved oppstart etter små pauser osv. Da må jeg legge inn ruten på nytt. Litt annet tull med destinasjon osv også.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

christian1986

Fikk 6.2 før påske, kan ikke si jeg har merket mye problemer.

Uansett, fikk nå beskjed om at en ny oppdatering er tilgjengelig. Tar 1t og 40m å installere...

stiberger

Sitat fra: B_Tesla på fredag 10. april 2015, klokken 11:08
Var på langtur med 6.2 i påsken, og kan skrive under på at det er litt som må fikses. Ikke kritiske ting, men går vel mest på navigasjonen. At det ikke er helt sømløst ved oppstart etter små pauser osv. Da må jeg legge inn ruten på nytt. Litt annet tull med destinasjon osv også.
Hadde samme erfaringer som deg med 6.2 i påska, ved kjøring fra Haugesund til Tromsø. Ved enkelte stop måtte endelig destinasjon legges til på nytt. Mellom Aurland og Dombås ville den ikke ta oss over Valdresfløya. Mulig navigasjonen tolket veien som stengt, ettersom det lå ute en trafikkmelding på den, men den var bare nattestengt. Selv når vi var midt oppe på fjellet, ville den ha oss til å snu og kjøre rundt. Først når vi begynte å nærme oss E6 skjønte den veien til Dombås.

Hadde også en del issues med at den ikke tok hensyn til enveiskjøringer i Haugesund, og mellom Bryne og Stavanger ville den rute oss gjennom en kirkegård i Bryne. Virket nesten som om den hentet ruter for fotgjengere og syklister...  :P
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA