Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

Tuxedo

Bil levert november -13, ingen oppdatering.  Denne går nok først ut til alle med radar.

thilo

Sitat fra: Tuxedo på fredag 03. april 2015, klokken 20:28
Denne går nok først ut til alle med radar.

I Tyskland gikk den også til noen uten.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Havebigfun

Den viktigste komponenten er etter min mening blindsonevarslingen som kun er tilgjenglig for nyere biler.
Rekkeviddeangstbekjemperen virker etter min mening ikke optimal. Den foreslår at man hopper over mange SC men lader batteriet nokså fullt- med den tidsbruken det medfører.
Til Düsseldorf er estimert tid 20 timer mens jeg brukte 18  sist høst med vesentlig dårligere utbygt SC-nettverk enn nå- jeg tror jeg ville kjørt på 17 timer nå ved å lade hyppigere og kortere enn foreslått av Tesla.. mao- man klarer seg fint i noen dager/uker til med 6.1- men jeg forstår det er kjedelig å vente.

mariowing

Sitat fra: Havebigfun på fredag 03. april 2015, klokken 21:29
Den viktigste komponenten er etter min mening blindsonevarslingen som kun er tilgjenglig for nyere biler.

Den fungerer skikkelig dårlig etter min mening, varsler for eksempel om fare når man har langt høyere fart en bilen på siden (forbikjøring). Varslingen er også alt for lav (et slags lite pip som like gjerne kunne kommet fra telefonen min). I tillegg så kommer det opp en advarsel i dashbordet om at systemet er slått av når man passerer 140 km/t. Som en annen skrev; det eneste jeg vil ha advarsel om når jeg kjører forbi en bil og passerer 140 km/t er at bilen har mistet ett hjul eller at DU har tatt kvelden ;-) Du vil i alle fall ikke at dashbordet "lyser opp" med en advarsel som gjør at du på instinkt tar øynene vekk fra veien og ned på instrumentpanelet. Og til slutt, skal blindsone varsling ha noe for seg så må den varsle med lys i speilene, det er jo i speilet du ser når du skal til og bytte felt. Ikke på instrumentpanelet.

Når det gjelder den såkalte Trip Planner så er den en vits etter min mening. Limer inn her det jeg skrev på Tesla gruppen på Facebook i går, basert på mine erfaringer med den på langtur i går:

Sto på Dokka og skulle til Oslo. Navigasjonen mente da at jeg burde kjøre innom Lillehammer på veien for å Superlade litt. Jeg ville da ankomme Oslo med 35% gjenværende kapasitet. Det var en omvei på over to timer! Når jeg fjernet Lillehammer fra den foreslåtte ruten anslo den at jeg kom til Oslo med 13% gjenværende kapasitet... Hva i alle dager skulle jeg oppom Lillehammer og gjøre da?

Den tar heller ikke med i beregningen ladere du har besøkt (det står i release notes at den skal gjøre det). Sto i Aurland og plottet inn Dokka og har tidligere ladet på Fagernes (22 kwh). Men neida; beste ruten da var å kjøre over Hemsedalsfjellet og ned til Gol for å lade og så over fjellet igjen tilbake til Valdres....

Så jeg vil si; god ide men prøv igjen!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

Har vært borti blindsonevarsler som piper høyt.
For å si det sånn - blindsonevarsler skal jeg ikke ha før den dagen nakken min er for stiv til å vris. Det kan jo uansett bare brukes som et supplement. Man må uanset sjekke speil og blindsone.
Systemet jeg ønsker meg er bare prikk i speilet slik Volvo og
Merc har. Ingen alarm om jeg blinker eller annet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: mariowing på fredag 03. april 2015, klokken 22:43
Den fungerer skikkelig dårlig etter min mening..

Er enig med deg der, men mest på grunn av at de lyssignalene forsvinner i all annen informasjon, veldig vanskelig og se burde være en bedre presentasjon visuelt..

Jejl

#156
Har ikke fått oppdateringen enda, men lurer på om ruteplanleggeren kan justeres på noe vis? Jeg tenker da på om det er mulig å få opp raskeste rute f.eks nedover i Europa, og at man kan justere hvor mye restkapasitet på batteriet man synes er akseptabelt på hvert ladestopp. Og eventuelt hvor store omveier man kan akseptere å kjøre i forhold til økt ladetid. Eller er det best å gjøre hele utregningen selv (på forhånd)?

Havebigfun

Jeg har ikke sett noen justeringsmuligheter- Poenget for Tesla er vel å ha så gode marginger at det ikke er noen som helst risiko for at bilen går tom for strøm uansett vei, hastighet og vær.

mariowing

Sitat fra: Havebigfun på fredag 03. april 2015, klokken 23:28
Jeg har ikke sett noen justeringsmuligheter- Poenget for Tesla er vel å ha så gode marginger at det ikke er noen som helst risiko for at bilen går tom for strøm uansett vei, hastighet og vær.

Og som beskrevet, da anbefaler den altså å kjøre via Lillehammer når man skal fra Dokka til Oslo siden det å ha igjen 13% energi når man kommer frem tydeligvis ligger under den terskelen som Tesla mener er akseptabelt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Havebigfun

Jeg personlig synes ikke det er noe problem- vi som kan elbil får fortsatt velge den "manuelle" måten å planlegge reiser på. Jeg kommer til å slå på trip planner og glede meg over tiden som er vunnet etterhvert. Det er som med min første navi- gir en god følelse når man slår den på tid og med god margin.
Men så tilbyr Tesla en løsning for de som har lyst på elbil uten en forståelse for bruken slik at de kommer seg dit de skal uten å bruke energi på å lure på om de kommer frem ;)

Tor med Leifen

Fikk oppdateringen rett før påske, før avreise fra Bergen til sørlandet, via E39. Turplanleggeren er enkel å bruke og gir en fin "nedtelling" til neste superlader, men estimert ladetid er på bærtur. Forlot Stavanger med 92% oppladet batteri, la inn Grimstad som destinasjon (28 mil), og fikk estimert 20 minutter ladetid i Lyngdal. Ved ankomst Lyngdal var estimatet endret til 0 minutter ladetid  8)

Cobos

Kan det være den ruteplanleggeren er en del av big data, slik at dere heldige tidlige brukere nå driver å mater den algoritmen med realistiske rutedata? Med andre ord den blir bedre over tid?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Thor2014

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 28. mars 2015, klokken 18:55
Range mode har tidligere kuttet batterivarme og effekt til varme/kjøling.
På hytta vinterstid står rangemode av slik at batteriet raskere blir varmt.
På P85D står det at rangemode også sparer strøm pga torque sleep.
Høres ut som man vil bruke mer strøm ved ren fremdrift også?
Insane er ikke tilgjengelig i range, men lar seg aktivere. Kuttes range eller deler av range dersom man trykker på insane?
I Firmware 6.1 sto det at Insane ikke var tilgjengelig i Range mode.
I Firmware 6.2 står det ingen ting om dette når man trykker på den lille info i'en ved range.
Noen som har tanker om det?

Rødkleiv

De største forbedringene i 6.2 er at man kan trykke i kartet for å navigere til et bestemt sted og at TACC ikke ligger å rykker nervøst når man har en bil foran. TACC har faktisk blitt mye bedre.

Blindesone varsleren er vits. Hvis man ikke får med seg at man har en bil i blindsonen, får man neppe med seg et minimalistisk signal i dashbordet. Turplanleggeren er noe av det mest oppskrytte jeg har sett. Kanskje den er nyttig på tur nedover Europa, men hvis man har det minste begrep om hvor superchargerne er så klarer man det bedre selv.

Vi får håpe det kommer flere oppdateringer. BMW, Volvo, Mercedes og de andre har vesentlige bedre løsninger enn 6.2. Det bærer preg av hastverksarbeid fra Teslas side og et behov for å ha disse funksjonene på papiret.
Sånn blir det kanskje med OTA (som for øvrig er et genialt konsept)


Dag A.

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 04. april 2015, klokken 19:50
De største forbedringene i 6.2 er at man kan trykke i kartet for å navigere til et bestemt sted og at TACC ikke ligger å rykker nervøst når man har en bil foran. TACC har faktisk blitt mye bedre.

Blindesone varsleren er vits. Hvis man ikke får med seg at man har en bil i blindsonen, får man neppe med seg et minimalistisk signal i dashbordet. Turplanleggeren er noe av det mest oppskrytte jeg har sett. Kanskje den er nyttig på tur nedover Europa, men hvis man har det minste begrep om hvor superchargerne er så klarer man det bedre selv.

Vi får håpe det kommer flere oppdateringer. BMW, Volvo, Mercedes og de andre har vesentlige bedre løsninger enn 6.2. Det bærer preg av hastverksarbeid fra Teslas side og et behov for å ha disse funksjonene på papiret.
Sånn blir det kanskje med OTA (som for øvrig er et genialt konsept)

Kan bare bekrefte at turplanleggeren er nyttig på tur i Europa, og da spesielt dersom man må kjøre et stykke for å rekke en ferge.
Da var det veldig greit å bare sette inn destinasjonen og få opp total reisetid inkludert ladetid så kan man planlegge sin avreise bedre.

Blindsonevarsleren er overfølsom, og da spesielt når man kjører forbi biler.

TACC hadde jeg ikke noe problemer med på 6.1 og synes ikke 6.2 er spesielt forskjellig, annet enn at den holder kanskje noe større avstand.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA