Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 28. mars 2015, klokken 10:16
Ulempen er at kort avstand føles ubehagelig, ...

... og at man kan bli bøtelagt eller miste førerkortet.

SitatIfølge trafikkreglenes § 5 skal avstanden til den som kjører foran deg «være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser.»

Avstanden skal videre være slik at forbikjørende «uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.»

... men grensen for bot er vist på 1 sekund mellom bilene, så om det er 2,6 så er man vel trygg, selv om de mener man bør holde 3 sekunder.

www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/kjell-kjorte-75-cm-for-nere-bilen-foran-fikk-forelegg-pa-5-200-kr-1.7226512

Sitat– Grensen for straff ligger på ett sekund for personbiler. I praksis bør man holde minst tre sekunder avstand til forankjørende, sier distriktsleder i utrykningspolitiet, Knut Erik Storbæk.
Model S 85D

MrGekko

Jeg skal hente bil til uka - hvilken versjon bør være installert da?

krister461

Sitat fra: MrGekko på lørdag 28. mars 2015, klokken 11:32
Jeg skal hente bil til uka - hvilken versjon bør være installert da?
6.1 om du er heldig...

Hyperstress

Jeg mener 3s i praksis er for langt. Innstilling 7 inviterer til forbikjøringer til luken foran deg, med påfølgende trekkspilltendenser fra ACC. 1003 regelen gir deg ca 2s, med mindre du teller unormalt sakte. For at trafikken skal flyte bra er innstilling 3-4 fint, synes jeg, og 7 kan være greit om det et lite trafikk. Innstilling 1 bruker jeg om det er mye kø og jeg er ekstra årvåken.
Tipper at en kommer til å anbefale mindre avstander enn 3s i fremtiden når de fleste kjører på ACC- hvis ikke vil det bli veldig dårlig utnyttelse av veiene.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

krister461



Sitat fra: Hyperstress på lørdag 28. mars 2015, klokken 13:39
1003 regelen gir deg ca 2s, med mindre du teller unormalt sakte.
Den var ny. Det å telle 1001, 1002 etc er vel en teknikk for å telle sekunder.

Thor2014

Avstand til forankjørende er nok høyst subjektivt.
Jeg synes 7 gir en passe avstand.
Dersom det ligger en rekke biler og man får en trang til å kjøre forbi fordi en bil ligger 3 sekunder bak, mener jeg man er stresset, men igjen min subjektive oppfatning.

Trustno1

Forstår jeg det slik at avstandssettingen på TACC måler en fast avstand uavhengig av hastighet?

Slik jeg ser det så bør den jo automatisk justere avstanden i forhold til fart.

Hvordan er det ved stopp? Regner ikke med at den stopper 50m bak nærmeste bil om man har på høyeste setting?

frosken

Nivåene er relative til hastigheten.

Enig i det dere sier om at man ikke kan kjøre på 7 hele tiden. Ved tett trafikk pleier jeg også å skru ned til mellom 2 og 4. Men i bedagelig motorveikjøring i lett trafikk er det tullete å ligge å "trøkke" ca 2,5 sekunder bak bilen foran.

Radaren oppdager biler rundt ti sekunder foran bilen når jeg ligger i ~80, så ser ingen grunn til å ikke øke høyeste nivå til det dobbelte av dagens. Det er uansett valgfri avstand, så de som liker å ligge nære kan med enkelhet justere dette.

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 28. mars 2015, klokken 13:39
Jeg mener 3s i praksis er for langt. Innstilling 7 inviterer til forbikjøringer til luken foran deg, med påfølgende trekkspilltendenser fra ACC. 1003 regelen gir deg ca 2s, med mindre du teller unormalt sakte. For at trafikken skal flyte bra er innstilling 3-4 fint, synes jeg, og 7 kan være greit om det et lite trafikk. Innstilling 1 bruker jeg om det er mye kø og jeg er ekstra årvåken.
Tipper at en kommer til å anbefale mindre avstander enn 3s i fremtiden når de fleste kjører på ACC- hvis ikke vil det bli veldig dårlig utnyttelse av veiene.

Nå skal jeg ikke legge meg opp i hva folk velger, eller gjøre dette til en diskusjon om avstanden man velger å holde. Men som alt påpekt er 1001-1002-1003 reglen der (istedet for 1-2-3) for at det skal ta ett sekund å telle hvert tall. Ja, jeg må telle bevist litt sakte for at det skal stemme helt, men det er altså hensikten. Eller for å gjenta sitatet fra politiet over:
SitatI praksis bør man holde minst tre sekunder avstand til forankjørende, sier distriktsleder i utrykningspolitiet, Knut Erik Storbæk.

Angående at luken blir stor nok til at noen kan "stjele" den ved forbikjøring så gjentar jeg igjen bare sitatet fra politiet:
SitatAvstanden skal videre være slik at forbikjørende «uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.»
Med andre ord: det er bl.a. akkurat det som er hensikten med reglen.

(Og med dette sagt så innrømmer jeg glatt at jeg ofte finner at jeg ligger nærmere 2 enn 3 når jeg først husker på å telle :p )


Når "alle" biler på veien har en eller annen form for autopilot/TAAC - og bilene kan "snakke" sammen! - så er det fullt mulig at man tillater/anbefaler en kortere avstand - men tviler på at de vil endre grensene for straff (hhv 1 sekund og 0.5 sekund) siden de er så mye kortere enn anbefalt allerede.
Model S 85D

edorf

Er det noen som har fått 6.2?

krister461


Amoss

Sitat fra: krister461 på lørdag 28. mars 2015, klokken 21:38
Bare i USA.

Syntes jeg så ett eller annet om at en i Tyskland hadde fått den lagt inn på SC.
Model S 85D

Haldenser

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 28. mars 2015, klokken 13:39
Jeg mener 3s i praksis er for langt. Innstilling 7 inviterer til forbikjøringer til luken foran deg, med påfølgende trekkspilltendenser fra ACC. 1003 regelen gir deg ca 2s, med mindre du teller unormalt sakte. For at trafikken skal flyte bra er innstilling 3-4 fint, synes jeg, og 7 kan være greit om det et lite trafikk. Innstilling 1 bruker jeg om det er mye kø og jeg er ekstra årvåken.
Tipper at en kommer til å anbefale mindre avstander enn 3s i fremtiden når de fleste kjører på ACC- hvis ikke vil det bli veldig dårlig utnyttelse av veiene.
Har samme innstillinger som deg. Med 3 i avstand ligger jeg rett i underkant av 3 sek til bilen foran så mulig det er forskjell på hvordan ACC er kalibrert. I høy fart på E6 er 4 grei avstand, og 1 eller 2 benyttes kun ved saaakte køkjøring. 7 aner jeg ikke hvordan folk kan ha behov for engang, hvis man da ikke føler for å ligge 5/6 sek bak bilen foran.
Ellers "on topic", stusser jeg på at release notes som det ble henvist til her dekker alt. Det ble jo nevnt bedre lydkodek, høyere topphastighet for D-modellene + noen andre tweaks som også skulle være i 6.2 så håper det fortsatt er andre forbedringer med kartene også  :D
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

F_P

Fikk en liten sniktitt på 6.2 her forleden. Så bare på den ekstra funksjonaliteten i navi og "rekkeviddeangst-funksjonen". Virket absolutt snedig  :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Dag A.

Sitat– Grensen for straff ligger på ett sekund for personbiler. I praksis bør man holde minst tre sekunder avstand til forankjørende, sier distriktsleder i utrykningspolitiet, Knut Erik Storbæk.
[/quote]

Dette er jo en regel som er gitt utfra at det er mennesker som kontrollerer bilen, og mennesker har da en tendens til å ikke alltid følge helt med, i motsetning til TACC som følger med hele tiden og som ikke blir trøtt eller umotivert, eller opptatt med andre ting.

Mennesker vil også "normalt" ligge på en reaksjonstid på 1 sekund, mens teknikken ligger på millisekunder.

Tror faktisk at det vil kunne holde i retten.

Tidligere så er enkelte blitt frifunnet eller fått redusert straff for andre trafikale overtredelser pga at bilen de har kjørt har hatt spesielle egenskaper.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA