Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sogndal - Dombås

Startet av sølv-pilen, torsdag 19. mars 2015, klokken 12:25

« forrige - neste »

sølv-pilen

Er det mulig å kjøre Sogndal - Dombås med en Leaf? Hvor finnes det lade muligheter?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Tror ikke det er en rute man prøver med annen elbil enn Tesla.

Via Luster-Lom er det ca 22 mil og ingen lademuligheter annet enn noe saktelading før Luster og en 4-mils omvei via GrønnKontakt hurtiglader i Skjåk

Alternativt via Fagernes-Otta, men lang omvei og fortsatt dårlige lademuligheter mellom Sogndal og Fagerned og melllom Fagernes og Otta

Motsatt retning er vel GrønnKontakt i Sandande mulig å nå, men Sandande-Skjåk via Stryn kan bli en utfordring igjen.

Værforhold og høydemeter kan vel også ha en del å si på enkelte av rutene.

Jeg hadde ikke kjørt noen av disse rutene uten å ha et par dagers buffer og et aggregat i bagasjerommet.

THE

Det er lading i Gaupne, ser ut som det er 32A 230V, men turen over Sognefjellet uten lademulighet før Otta blir nok umulig. Fra Sogndal til Skjåk er det ca 150 km, og kraftig stigning. Hadde vel blitt knapt selv om Ishavsveien sin planlagte ladestasjon i Lom hadde vært på plass (138 km fra Sogndal)??

E16 til Fagernes er umulig siden det er ca 170 km uten lademuligheter og en fjellovergang på veien.

Eneste alternativet som kan være realistisk er å kjøre om Hemsedal, Gol, Leira, Dokka, Lillehammer og opp Gudbrandsdalen. Da er det ca 120 km fra Sogndal til Kiwi Hemsedal, men det blir kanskje i lengste laget når det er inkludert stigning opp til Helsedalsfjellet. Deretter er det hurtiglademuligheter på Gol, Leira, Dokka, Lillehammer, Øyer, Ringebu, Kvam og Otta. Ser også ut til at det er dårlig med muligheter for saktelading på strekningen fra Sogndal til Hemsedal. I tillegg blir det jo en heftig omvei å kjøre om Gol for å komme fra Sogndal til Dombås. Du får eventuelt stoppe innom i Lærdal hos meg å få en kopp kaffe mens du topper opp batteriet før fjellet. Har snart 11kW lademulighet hjemme  :)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elbil-1

Lærdal energi har planer om hurtiglading på håndkleet og sentrum i løpet av 2015.

Jeg kjører regelmessig førde-Oslo og har også utfordringer mellom Hemsedal og førde , inntil hurtiglading i Lærdal/Sogndal er etablert - så kanskje det går an å bytte noe naturaliavarer eller noe for en time eller tre på 11kw hos THE så man kommer seg mellom Hemsedal og hurtiglading på vassenden ...

emil

Sitat fra: THE på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:18
Du får eventuelt stoppe innom i Lærdal hos meg å få en kopp kaffe mens du topper opp batteriet før fjellet. Har snart 11kW lademulighet hjemme  :)

En 6.6kW Leaf vil kun få 3.3kW fra et 11kW ladeuttak... (Leaf har bare enfaselading og da får man kun 230V 16A) Et 7.2kW ladepunkt (230V 32A) vil derimot doble ladehastigheten til 6.6kW.

Hemsedal-Dokka-Lillehammer blir fort 45 mil.

Kriseløsning: Kjør over Sognefjellet til batteriet er tomt og få veihjelp til å ta deg siste stykket til Skjåk. Kjør derifra via lading på Otta til Dombås.

THE

Tenker å ta en tur til Gudbrandsdalen i løpet av sommeren når jeg har fått Zoe i hus, og da satser jeg på å klare å komme meg til Kiwi på Leira for egen maskin, og eventuelt teste ut veihjelpen som er inkludert i 5 år hvis det ikke går....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Sigurd

Sitat fra: THE på torsdag 19. mars 2015, klokken 14:48
Tenker å ta en tur til Gudbrandsdalen i løpet av sommeren når jeg har fått Zoe i hus, og da satser jeg på å klare å komme meg til Kiwi på Leira for egen maskin, og eventuelt teste ut veihjelpen som er inkludert i 5 år hvis det ikke går....
Bare du ikke fortsatt venter på veihjelpen om 5 år... ;)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA