Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Aksdal - Voss (Myrkdalen fjellandsby)

Startet av Kenneth M, onsdag 14. januar 2015, klokken 15:11

« forrige - neste »

Torpedo Ted

#15
Sitat fra: RaBalder på onsdag 14. januar 2015, klokken 20:31
Nei, jeg lader ikke batteriet mitt til 100% når jeg skal på langtur.
Jeg lader batteriet mitt til 100% først når jeg har behov for det.

Andre kan gjøre som dem vil.
Du kan selvfølgelig gjøre som du vil, men skjønner ikke hvorfor du vil sitte å vente lenger på superchargeren enn nødvendig. Det skader overhode ikke batteriet å bli ladet til 100% i ny og ne hvis det er det du er redd for.

Folk har en helt ekstremt overdreven frykt for å lade til 100% virker det som  :o

Som elbil-eier er det en tommelfinger regel som gjelder når du skal på langtur: Lad alltid så mye som mulig når du har mulighet - selv om du ikke nødvendigvis trenger det. Det er mye uforutsette ting som kan skje (kø, ladestasjoner som ikke fungerer, etc).

Anders Heibø

Jeg kjører Bergen - Vinje uten å tenke meg om.. 266km hvis jeg tar Tørrvikbygd-Jondal ferja. Sist ventet vi 45 min på ferje med full varme på + at vi måtte stoppe i Odda for å få småen til å spise og sove. Startet derfra med kald bil, uten å lade.. Hadde vel ca 80 - 100km typisk rekkevidde igjen i Vinje, på ganske snøfullt føre hele veien.

Kjørte over Haukeli i fjor vinter før superladeren kom på plass. 380km fra Porsgrunn til Bergen uten problem, men med ganske redusert varme i kupeén.

Om du lader fullt på jobb eller reiser derfra med 80% har ingen ting å si på noe som helst, med mindre Superladeren ikke virker. Bilen er nok ferdig ladet innen middagen er spist, og bilen er bygget for å kunne lade 100% (av og til). Tesla har selv lagt inn en margin på toppen for å beskytte.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

mrjalle

Hvordan gikk turen? Kjørte du uten lading? Skal selv kjøre strekningen om halvannen uke, og er usikker på å gidde stoppe i Odda for å lade.... Hvordan er veien på fv 13 på denne tiden? Er det like bra å kjøre E39 til Bergen, og E16 til Voss?

Kenneth M

Turen gikk helt fint den ;D
kjørte ut fra Aksdal med full "tank". Kom fram til Myrkdalen med 100+ km tilgode. kjørte i +5 til -2, traff på snø, slaps og konstant våte veger. Erfaringen min tilsier at det ikke er behov for lading på denne turen. Turen tok rett over 3.5 timer, traff nesten ikke trafikk, kjørte greit fartsgrense+. mye smal vei nord for Odda på riksveg 13, men dersom det er lite trafikk virker det som denne ruten er en liten time kortere. Vær obs på at navi vil ha deg over med ferge en del mil nord for Odda. overstyr dette og ta bruen som ligger noen km nord for fergekai. Regner med du vet dette dersom du har hytte der oppe.
god tur ;)

mrjalle

Har kjørt strekningen flere ganger på sommeren/høsten, så er godt kjent i området... Men første gang på vinteren. Ser ut som det blir uten ladestopp i Odda da, og heller beine veien til Vossevangen :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA