Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Daglig rekkevidde og hurtiglading

Startet av Torz, onsdag 18. mars 2015, klokken 20:05

« forrige - neste »

Torz

Er det noen som har synspunkter på hva som bør være en normal rekkevidde i det daglige på en S85? Mao. hvordan man optimalt bør stelle med batteriet? Jeg leser at man normalt ikke skal lade opp til mer enn 90%. Samtidig bør man lade på nytt ved50%. Jeg oppfatter da at maksimal rekkevidde ikke må utnyttes i det daglige, altså å lade til 100% og vente til man nærmer seg null. Snakker vi da om en daglig rekkevidde på rundt 40% av batterikapasiteten, eller rundt 200 km? Hva med hurtigladerne? Jeg ser i salgsannonser at enkelte gjør et poeng av at bilen ikke har vært hurtigladet. Er det slik at disse kraftige laderne svekker batteriet på kapasitet og levetid?

Øyvind.h

Bruk akkurat den rekkevidden du trenger. Ingenting å bekymre seg for :)
Jeg lader normalt bare til 75-80%. Plugger i når jeg er nede på rundt 20%, eller ved behov.

Hurtiglading har nok liten innvirkning på batteriet.
BMW i3 har batteri på 18,8kWh, og lades visstnok med inntil 50kW effekt. Dvs 2,65C (batteriet lades med effekt tilsvarende 2,65 ganger kapasiteten).

Model S lades med maksimalt 1,41C. Dvs en langt lavere belastning, selv om effekten er mer enn dobbelt så høy.

Folk som gjør et stort nummer ut av null hurtiglading er kanskje tomme for andre argumenter :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RaBalder

Dette er et yndet tema å diskutere og det er delte meninger om hva som er best.

Så jeg skal ikke komme med andre råd enn:

  • søk i forumet på emnet om lading av batteriet
  • søk også info i Tesla håndboka (kan lastes ned)
  • er ikke dumt å søke info generelt om LiIon-celler og lading på internett

Davidsv

Det som er skadelig er å holde den på et høyt nivå over tid. Altså hvis du lader til 100% bør du dra på tur umiddelbart.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Haldenser

Sitat fra: Davidsv på onsdag 18. mars 2015, klokken 20:36
Det som er skadelig er å holde den på et høyt nivå over tid. Altså hvis du lader til 100% bør du dra på tur umiddelbart.
Jeg stiller også spørsmålstegn til denne myten da batteriet har en stor sikkerhetsmargin i topp og bunn som gjør at man aldri vil kunne topplade eller utlade batteriet helt. Med den avanserte batteristyringen Tesla føler jeg meg lite bekymret for både å lade til 100% samt dra det ned til nærmere 0%.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

TeslaK

#5
Sitat fra: Haldenser på onsdag 18. mars 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Davidsv på onsdag 18. mars 2015, klokken 20:36
Det som er skadelig er å holde den på et høyt nivå over tid. Altså hvis du lader til 100% bør du dra på tur umiddelbart.
Jeg stiller også spørsmålstegn til denne myten da batteriet har en stor sikkerhetsmargin i topp og bunn som gjør at man aldri vil kunne topplade eller utlade batteriet helt. Med den avanserte batteristyringen Tesla føler jeg meg lite bekymret for både å lade til 100% samt dra det ned til nærmere 0%.

Hvordan vet du at det er margin i toppen? Jeg målte 404V på superladeren på 100%. Med 96 celler i serie gir det 4.2V per celle. Dette tilsvarer maksimal spenning for Li-ion. I bunn er det en stor buffer (10-15%). Batteriet består av 7104 celler (16 moduler med 74x6 celler i hver modul). 6 rader med 74 i parallel og så 16 av disse i serie.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Torz

#6
Vedlagte artikkel gjelder batteri til mobiltelefon, men jeg trodde at mye av det samme prinsippet gjaldt for lading av elbil. Her er det tydelig at man ikke bør lade for mye eller med for kraftig lader. http://www.side3.no/teknologi/derfor-br-du-aldri-lade-mobilen-til-100-prosent/8555684.html

Muffinman

#7
Sitateller med for kraftig lader.

Men så har ikke mobiltelefoner aktiv temperaturstyring av batteriet slik som Model S har. Den har faktisk en egen kraftig ac-kompressor for batteriet, slik at batteriet er fasekjølt ved behov. I tillegg er ladestrømmen strengt regulert både i forhold til batteriets temperatur og ladetilstand for å unngå skade.  Erfaringene med superlading så langt er vel overraskende positive, meg bekjent er det ikke registrert noen negative effekter.

EDIT: Tesla tøyer forresten cellene et godt hakk lenger enn andre elbiler på 100%. For eksempel tilsvarer 100% på en BMW I3 90% på Model S. Rekkevidden er dog tilstrekkelig for at de fleste greit vil klare seg med å lade til 70% i det daglige, og høyere kun før langtur.

jazzwheel

Jeg lader til 80-85% annenhver dag, men kjører bilen umiddelbart ned til 75%. Når den er på 60-65%ish lader jeg på nytt.

Har aldri ladet til høyere enn 97%. Da opplevdes bilen kvikkere enn ved 80%.

Teslaeier

Mye god batteriinfo i linker i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html
God forklaring på hvorfor det er ugunstig for batteriet å la det stå fulladet over tid.
Angivelig er lav soc (ikke helt tomt, ref bricking) og lav temperatur det som gir minst degradering av batterier ved lagring.

B_Tesla

Har bilen satt til 70-75%. Lader hver dag. Da har jeg både strøm til forvarming fra vegg, samt aldri for lite når jeg trenger det. Får da 95% på 2-3 timer eller noe, dersom vi finner ut at det skal kjøres på langtur og 75 ikke holder (når enn det måtte være tilfelle). Lærte tidlig at man bør lade elbiler når man kan, ikke når man må.  Aldri hatt behov for å lade bilen for å nå frem med denne strategien (langtur med SC da ikke medregnet). 
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Thor2014

Lader til 75% og det holder i massevis for meg.
Lader igjen når den går ned til 50%
Bilen er alltid plugget inn selv når den ikke lader.
Starter lading litt før jeg drar for å få opp litt temperatur på vinteren.

Hva man trenger i det daglige er nok høyst individuelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA