Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nødvendig med dashcam?

Startet av oStoreBil, onsdag 18. mars 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

oStoreBil

Noen som har noen meninger?

Hvis ja, hva anbefales?

emil

Er vel ikke russiske tilstander her helt enda, men jeg vil si at dashcam kommer høyt opp på listen over nødvendigheter i dagens trafikkbilde.

Anbefalinger kan andre eventuellt komme med, jeg klarer meg greit med en billig sak fra ebay.

HelectriC

står masse om dette på Tesla avdelingen her på forum. Kan ikke se noen forskjell mot å bruke det samme utstyret i en e-Golf.
ioniq 5

Nickelilltroll

Fant ikke tråden i Teslaforumet. Har tenkt å montere en selv. Den du kjøpte på ebay, er den diskrè og enkel i montering?
Nekter å montere en som har kabler overalt og ser ut som en irriterendes klump i vinduet.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

jan-c

Sitat fra: Nickelilltroll på fredag 20. mars 2015, klokken 12:15
Fant ikke tråden i Teslaforumet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11132.0.html
Sitat
Har tenkt å montere en selv. Den du kjøpte på ebay, er den diskrè og enkel i montering?
Nekter å montere en som har kabler overalt og ser ut som en irriterendes klump i vinduet.
Finner du en total trådfri løsning, så regner jeg med at du sier fra.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

oStoreBil

Utifra det jeg kan lese meg fram til, er det vel Blackvue 550/650 2 CH som er tingen?

jensjacob

Burde et dashcam ikke være temmelig diskret monteret uanset hvad ? Er det overhovedet lovligt at køre rundt at overvåge offentlig rum ? Endda optage også ?? Jeg er ret sikker på at det er ulovligt i DK. Bliver bilister i Norge ikke sure over at blive optaget ?
Må man også montere bagudvendte kameraer ?
Jeg var engang ved at tage et billede bagud af en bilist der lå helt oppe i røven på mig mens han snakkede i håndholdt mobiltelefon. Han blev tosset. Det skal siges at mit kamera også var håndholdt så jeg var ikke meget bedre selv...
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

np

Enn så lenge er det lovlig i Norge. Kommer nok et forbud med tilhørende bøter om ikke så lenge.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Thomas Parsli

Et forbud mot dashcam tror jeg bør kombineres med forbud mot filming på offentlig sted...
Jeg ser heller ikke behovet -all den tid vi har god lover som dekker publisering.

Min oppfatning er nå heller at samfunnsutviklingen går motsatt vei, og der vi i dag har billigere bilforsiking med overvåkning (http://www.dinside.no/933002/betal-etter-oppforsel) forventer jeg kamera om noen år.

Med løsninger som Teslas autopilot er det også bare et tidsspørsmål før bilens sensorer inkluderer video i tillegg til IR og LiDAR.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA