Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia Soul eller Renault Zoe

Startet av Beckern, tirsdag 17. mars 2015, klokken 19:12

« forrige - neste »

Beckern

De to klasseledende på distanse.
Noen som har noen mening om fordeler og ulemper med de to?

elbil-1

jeg har akkurat gjort samme velget - og min vurdering ble:
(så har andre sikkert sine andre valg)

Kia:
- Leveringstid - men jeg kjøpte hos paralellimportør

+ Norsk ladekabel uansett stikkontakt
+ lading med 6,6A fra type 2 stolpe
+ Form og utseende på bilen
+ Størrelse (noe større en zoe)
+ Best rekkevidde

Zoe
- Vanskelig lading. Må ha spesialkabel, kan ikke lade på alle 16A kontakter etc
- For liten bil for meg
- Litt "plast" utseende inni

+ Pluss for at leverandør installerer hjemmelader
+ Lader på alle type 2 med inntil 43 KW (men nå er det et minus, for de leverer vel bare med 22KW på nye biler)
+ På nye modeller nå er rekkevidden OK.

Oppsummert: Jeg valgte Kia fordi den kan lade på "alt", hadde best rekkevidde og at jeg likte bilen bedre/passet mitt behov.

moby666

#2
Ville tatt med følgende på KIA
+ Skinnseter
+ Ventilerte seter
+ Varme i ratt
+ Varme i baksete
+ Hurtiglading 100 kW
+ Batterivarme
+ Parkeringsensor foran
+ Høydejustering av førerstol
+ 60/40 delt baksete (Zoe må slå ned hele sete!)
+ Kraftigere motor

Zoe
+ App (som funker litt dårlig)


K S

Soul EV 6800 km og tilnærmet feilfri for vår del. Unntaket er forprogrameringen av varme som går ned til 15 grader av og til. Ellers feilfri.

Rekkevidde som holder og 6,6 kW lading hjemme.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: nime01 på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:50
Vet ikke om andre som har eller vil få begge bilene?

Vi har kjørt Zoe 10000km på 4mnd, og henter Soul EV i morgen sånn at vi endelig blir helelektriske her i huset :D (fossil-Passaten som forsvant ut porten i dag har til sammenligning gått 1800km (kun t/r jobb) i samme tidsrom... så det forteller kanskje noe om hvor brukbar vi synes Zoe har vært så langt)

Punktene ang Soul er mer de tingene vi føler som positive/negative akkurat nå før vi har fått levert bilen.

Vi har ikke en eneste gang følt at vi har behov for å lade Zoe på vanlig stikk, eller ønsket å ha muligheten, men andre kan ha ulike behov. Zoe har imponert oss så langt, og dette kommer fra noen som aldri hadde tenkt tanken om å kjøpe en ny fransk bil: Vi ville kjøpt den igjen. Vi avbestilte e-Golf pga ventetid og kjøpte Zoe isteden, og angrer ikke et sekund. Hvorfor? En kraftig ombordlader i Zoe gjør bilen så utrolig mye mer anvendelig, siden man vet at man lader den opp igjen raskt. Soul har et spennende utseende, og ga en svært god følelse under prøvekjøringen. Soul får gode omtaler overalt, og med en 6,6kW ombordlader er valget uansett ikke feil. Oppsummert vil vi si at Zoe & Soul er de 2 kortrekkevidde-elbilene på markedet som gir desidert mest for pengene, med Zoe hårfint foran pga alle medfølgende fordeler - og at importør faktisk tar ansvar og er med og bygger ut et ladeinfrastruktur som Zoe og andre kan utnytte. Soul vinner soleklart på bil & batterigaranti. 

Zoe:
+ pris og leveringstid
+ 3,6kW veggboks installert hjemme inkl i pris
+ 5 års gratis lading
+ 5 års gratis veihjelp
+ rask AC lading
+ god bagasjeplass
+ svært god sikkerhet
+ ladeluke foran
+ komfortabel og høy sittestilling, oppleves som en større bil enn det det er
+ importør er med på utbygging av ladeinfrastruktur
- opplevd interiørkvalitet (men plast er plast)
- mangel på setevarme (kjekt å ha, men finnes på ny modell)
- mangel på rattvarme
- litt rare dørhåndtak bak
- ikke lys på 'girvelger'

Soul EV:
+ pris
+ garanti
+ ladeluke foran
+ rekkevidde
+ varmepumpe svært effektiv
+ 6,6kW ombordlader
+ masse utstyr, varme i ratt, varme/kjøling i seter osv
+ sikkert mye mer
- - - leveringstid (helt utrolig tregt)
- mangel på app
- sikkert mye mer
Nye Zoe har ikke 43kW lademulighet lengre. Som jeg har skjønt det så medførte 43kW hurtiglading at kameleonladeren ble ineffektiv ved saktelading.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

tojol

Tenkte å gjenopplive denne tråden og be nime01 og andre med kjøreerfaring fra både Zoe og Soul om å dele erfaringer.

Dilemmaet er det samme, Zoe og Soul. Zoe selges jo nå med oppgradert motor og med 2 måneders levering. Soul er den samme som før og leveringstiden er nå september/oktober ifølge leverandøren jeg snakket med, men det ligger jo en del ute på finn om man er utålmodig.

Vår bruk vil være pendling Sandvika-Jessheim (54 km) 5 dager pr uke samt helg i Oslo-området da med 2 barneseter (1 bakovervendt).

Er den ekstra rekkevidden til Zoe reell og er det nok til at Zoe nå er det beste alternativet?

tojol

Takk for svar!
Fantastisk å få en vurdering fra noen som faktisk har hands-on erfaring med begge.

Selv er jeg nok mest fascinert av Soul'en, både utseende, plass og fleksibiliteten i lademulighetene.

Det som irriterer meg med Soul'en er at den mangler en app som gjør det mulig å overvåke og styre lading, oppvarming etc, dette trodde jeg var obligatorisk, men man kan sikkert leve uten!

Det som gjør meg i tvil er muligheten for at Zoe kanskje har noen km ekstra reell rekkevidde med den nye motoren. At den dermed kan brukes til enda lengre søndagsutflukter, kveldsturer etc. Tror uansett begge vil duge til min samboers opptil 110 km lange pendlevei, men siden jeg aldri har hatt elbil lider jeg sikkert av rekkeviddeangst  :)
Er det noen som vet hvor mange km ekstra man kan regne med oppgradert Zoe kontra Soul?

asgeirn

Har noen fått levert Zoe med ny motor i det hele tatt?

Jeg har katalogene for gammel og ny versjon, og her står det i fotnotene:

Gammel:

SitatDu vil generelt kunne kjøre rundt 100 km om vinteren og 150 km om våren/høsten

Ny:

SitatDu vil generelt kunne kjøre rundt 115 km om vinteren og 170 km om våren/høsten
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

tojol

Takk for kjapt svar!
Hadde jo ikke fått med meg at oppgradert Zoe ikke var på veien enda, men ifølge Motorforum i Oslo kunne jeg få levert en ny Zoe allerede i juni ?!?

Dette forklarer uansett at det ikke finnes noen sammenligninger i forumet/tester.

Med informasjonen du presenterte høres det allikevel ut som om Soul fremdeles knepent har overtaket på Zoe når det gjelder rekkevidden, i alle fall om jeg legger godvilja til når jeg leser diverse formelle og uformelle tester presentert på forumet.

Da bør jeg kanskje la tvilen komme Soul'en tilgode. Uansett må vi prøve bilen, kanskje vi ikke liker den...

zbk

Nå er det ganske lett å komme opp mot 170km selv med den gamle motoren om man kjører litt økonomisk. Hadde 130km fra Sola til Stord og kom fram med 23% rest på en strekning som inkluderer 3 undersjøiske tuneller og generelt er en del opp og ned.

30km økt NDEC-rekkevidde skulle vel tilsi minst 15-20km lenger rekkevidde. Snill kjøring så burde Stavanger-Bergen gå på en tank.

Leveringstid og mangel på app var utslagsgivende for mitt valg av Zoe. Hadde nok valgt den nye motoren i dag, fordi jeg til nå på de første 7000km aldri har ladet med 43kW effekt (har testa, men aldri med lav nok lading til å få full ytelse fra laderen). Det er vel bare på tur til Bergen jeg har hatt reell bruk for det, men lading på Stord betyr en tapt ferje uansett, så det tar uansett en halvtime til sammen med lading og ferjeventing. I tillegg har jeg lite 43kW-muligheter langs mine typiske ruter. Ville heller hatt DC-lading og mulighet for 22kW AC.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ca119

Bortsett fra den billigste ZOE-modelen, blir de levert med nyutviklet ZAPTEC-lader fra August 2015. Dermed kan man lade de på enhver stikkkontakt .... dog i sakte 10A ladehastighet, som tilsier 10-12 timer ladetid.

Zoe er ihvertfall 30.000-50.000kr billigere en en SOUL (260.000) og har raskere leveringstid.


Jeg ble positivt overrasket over ZOE - selvom jeg bare tok en kort testtur!
Greite seter, enkelt/ryddig instrumentering og det kom massevis av varmluft ut av varmeanlegget.
Ulempen er det dårlige ryktet Renault har spesielt med det elektriske ... men det gjelder flere franske biler.

elektrolux

Sitat fra: ca119 på torsdag 23. april 2015, klokken 23:14
Ulempen er det dårlige ryktet Renault har spesielt med det elektriske ... men det gjelder flere franske biler.

Dette må vel gjelde noen utvalgte modeller. Har selv eid R5 GT Turbo, og foreldrene har Renault Megane. Begge biler med stor driftsikkerhet. Zoe har vel etter 2-3 år på markedet bevist at også den er topp kvalitet.

I valget mellom disse bilene ville jeg sett nøye på potensielle utgifter som Service og pris på slitedeler. Fikk selv skrekken for Asiatiske biler den gang jeg hadde en Porsche 911 Carrera og en Suzuki Alto. Alto'en sine deler kostet mer selv om disse lignet mer på mopedbildeler. Utrolig at en enkel liten 160mm bremseskive og en tynn drivaksel kan koste mer enn Porsche sin ventilerte skive og kreftig dimensjonerte drivaksel. Selvfølgelig har dette kun med avansene i salgsleddene å gjøre, så greit å sjekke opp hvem som er mest edruelig her.

Ellers digger jeg Soul sin design og majestetiske kjørestilling, og klarer ikke å velge ut en favoritt blandt disse.   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

THE

Har aldri prøvekjørt Soul, selv om jeg synes bilen virker utrolig bra. På grunn av veldig usikker leveringstid ble det uaktuelt for meg. Forhørte meg i februar, og da sa forhandler levering til høsten, men de kunne ikke garantere det... En tidligere kollega av meg måtte vente vinter og vår (bokstavelig talt) på å få levert en Kia Sportage. Bilen skulle også leveres på høsten, men tok ca 6 mnd lengre tid enn han fikk beskjed om da han skrev kontrakt.

Løsningen ble å kjøpe en Zoe Intens (43 kW utgaven). Hentet bilen i går og kjørte hjem i 0-4 grader mye regn, og snø og slaps på deler av strekningen. Jeg var veldig spent siden jeg kun har prøvekjørt den for godt og vel et år siden i fint og varmt vårvær. Ble imponert over komfort, kjøreegenskaper og forbruk (basert på forbruk i går kveld ligger jeg an til ca 140 km på kuperte vestlandsveier med tilnærmet vinterforhold). Regner med at Soul kan klare en del km lengre på hver lading i forhold til "den gamle" Zoe.

Noen ønsker har jeg likevel om jeg kunne spesifisere Zoe helt etter eget ønske.
- Koppholderne er alt for små
- Kunne tenkt meg innfellbare sidespeil
- Kunne tenkt meg automatisk dimming av speilene
- Setet mangler justerbar korsryggstøtte, og har ikke høydejustering (jeg sitter uansett veldig godt, men det er begrensete justeringsmuligheter)
- Må også vurdere om du har behov for lading fra vanlig stikkontakt, med den nye modellen får du zaptec-lader inkludert hvis du kjøper Intens utgaven.

Det som gjorde at jeg valgte Zoe i stedet for eGolf var rett og slett muligheten for hurtig hjemmelading med 11kW. Synes også at Zoe er stiligere enn Golf. eGolf går det jo 13 av på dusinet, og så ser den jo veldig anonym ut siden den er så lik fossil-golf som det går 20 av på dusinet.. Liker å ha biler som ikke alle andre har, det får du jo også absolutt oppfylt med en Soul.

Må også nevne at jeg hadde en Renault Laguna II fra 2005 til 2012. Jeg var veldig godt fornøyd med bilen selv om det var en del småplukk med den, så jeg er ikke redd for kvaliteten på Renault. Svigerfar kjører Megane 2012 modell, og har ikke hatt noe som helst trøbbel med den.

Når det gjelder bil, så er det uansett et helt subjektivt valg. Du må bare velge det du liker, og det som passer for dine behov. Uansett hva andre måtte si og mene så er det du som skal leve med bilen. Foreløpig er utvalget av elbiler ganske begrenset, og det gjør at forskjellene blir større fra modell til modell i forhold til fossilbiler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trond.m

#13
Sitat fra: ca119 på torsdag 23. april 2015, klokken 23:14
Bortsett fra den billigste ZOE-modelen, blir de levert med nyutviklet ZAPTEC-lader fra August 2015. Dermed kan man lade de på enhver stikkkontakt ....
Det som er verd å tenke over er at denne spesialkabelen som følger med for å kunne lade bilen fra vanlige kontakter er priset til 19.900 kr ink. mva. Det betyr at dersom den blir skadet og dette ikke omfattes av garantien så får man en urimelig stor utgift. Kabelen følger forøvrig bare med på toppmodellen som begynner å nærme seg en e-Golf i pris

Trond.m

En ting til som er verd å merk seg i forhold til Zoe.
De har ennå ikke kommet med offisiell informasjon om når det kan lever DAB + radio. Det betyr at radioen slutter å virke i 2017. De adapter-løsningene de har foreslått er både dyre og dårlige i forhold til en original DAB + radio (standard på Kia og VW, 1500 kr for BMW i3 ...)

Det er mulig at du kan bestille en Zoe med krav om å få byttet til original DAB radio når denne kan leveres. Det er kanskje ikke sannsynlig, men det er lov å prøve :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA