Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betydning av luftmotstand vs dekkbredde og utforming av felg

Startet av tomrh, tirsdag 17. mars 2015, klokken 15:30

« forrige - neste »

tomrh

Fant en interessant post på ecomodder.com:
http://ecomodder.com/forum/showthread.php/tire-width-vs-drag-cd-7475.html

Ved å gå fra 185/65R15 på 6"-felg til 205/60R15 på 6,5"-felg (begge med hjulkapsler) økte luftmotstandskoeffisienten fra 0,305 til 0,311 på en eldre BMW.
Med 205/60R15 på 7"-felg uten hjulkapsler var Cd = 0,314

I tillegg poengteres at luftmotstanden også er proporsjonal med frontarealet, dvs. bredere dekk øker frontarealet bittelitt.

Likevel mindre å hente på dette enn man skulle tro: Det å øke felgstørrelsen med en hel tomme og gå opp 2 cm i dekkbredde gir altså en økning av Cd på under 0,01.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA