Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ladealternativer iMiev  (Lest 1031 ganger)

Grandlizzard

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Ladealternativer iMiev
« på: Lørdag 14. Mars 2015, klokken 19:36 »
Hei. Sikkert ett lett svar på dette, men har ikke funnet ut av det. Vurderer å kjøpe iMiev. På jobb kan jeg få ladekontakt på 32A. Type 2. Hjemme i garasjen har jeg 32A. Har det noe for seg å lade iMiev på 32A? Den interne laderen er jo 3 KW. Sikkert ett tåpelig spørsmål, men finner ikke ut av det.

SUNPWRD

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: Ladealternativer iMiev
« Svar #1 på: Lørdag 14. Mars 2015, klokken 20:00 »
Nei, laderen i trilling er på 3.3kw. P=U/I er effektloven.  Hvilket betyr at 3300w (P) delt på nettspenning som stort sett er ca 230v er ca 14,35a. Altså vil en oppnå "max ladefart" så lenge en har 230v og tilgang til mer enn 14,35a. Jeg oppnår dette ved å bruke ladekabel som lar bilen trekke inntil 16a. Men i praksis trekker bilen bare 14,35a.

Var det forståelig?
Tesla X Long Range - 22", 2020, 7s, alt utstyr
Konebil: S75D - 21", 2017, alt utstyr

3 + 4kWp solceller på taket

Ex: Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14521
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Ladealternativer iMiev
« Svar #2 på: Lørdag 14. Mars 2015, klokken 20:17 »
Hei. Sikkert ett lett svar på dette, men har ikke funnet ut av det. Vurderer å kjøpe iMiev. På jobb kan jeg få ladekontakt på 32A. Type 2. Hjemme i garasjen har jeg 32A. Har det noe for seg å lade iMiev på 32A? Den interne laderen er jo 3 KW. Sikkert ett tåpelig spørsmål, men finner ikke ut av det.

Du får maks 13-14A uansett. Men det er ikke noe feil i å sette opp en 32A ladestasjon, da er du jo forberedt for det om du senere bytter til f.eks en Leaf med 6.6kW lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Grandlizzard

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Ladealternativer iMiev
« Svar #3 på: Lørdag 14. Mars 2015, klokken 20:26 »
Glimrende svar:-) har dere noe erfaring med hva som faktisk er rekkevidde på vinter( ca gjennomsnitt) noen sier 50% av kapasiteten. Andre sier 40%.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1753
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Ladealternativer iMiev
« Svar #4 på: Lørdag 14. Mars 2015, klokken 20:41 »
Glimrende svar:-) har dere noe erfaring med hva som faktisk er rekkevidde på vinter( ca gjennomsnitt) noen sier 50% av kapasiteten. Andre sier 40%.
Bruk av varmeapparat vil påvirke dette sterkt. 40% hvis du insisterer på "badstu" hele tiden, 50% eller mer hvis du sparer på varmen og kler deg bedre:-)