Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny strømkurs i garasjen

Startet av henrikj, fredag 13. mars 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

henrikj

Jeg venter levering av min S85 om to uker og må ha en ny kurs i garasjen på sikt.

Det er idag bare en 230V 10A-kurs i garasjen.

Jeg har en 3x50A hovedsikring idag og 3x16mm2 inntakskabel til sikringsskapet (se vedlagte bilder).

Burde det gå greit å hekte på en ny enfase 32A-kurs her til garasjen uten noen andre større endringer? Kan jeg evt. bytte hovedsikring fra 3x50A til 3x63A uten skifte av inntakskabel? På inntaksboksen på loftet står det 3x100A.

Ca. pris på dette om jeg graver selv? (ca 5 meter fra hus til garasje + ~5m fra sikringskap til yttervegg mot garasje)

sigurdi

Hekte på en 32A kurs til garasjen er ikke noe problem i seg selv, men du må trekke nye kabler siden det bare er 2 x 4mm2 ut der i dag.
Jeg har selv trekt ut 40A 3fas til garasjen og underfordelings skap det med enfas 32A og 2 x 16A (kan trekke 32A og 13A på de to andre uten overlast vernet i skapet inne går. ;-)

Men skal du oppgradere hoved sikringen må du høyst sannsynlig oppgraderer til 25mm2 kobber kabler eller 35mm2 alu kabler. (Her har forlengnings måte og diverse andre ting betydning, men elektrikkeren regner på dette om det er aktuelt)

Det er viktig at du fordeler 32A og de to 20A, dersom du bruker det sammtidig ellers kan du fort risikere at hovedsikringen din går om du lager middag rett etter en dusj og bilen står og lader på fullt.
Dersom 20A som nå går til garasjen ikke er normalt i bruk hadde jeg fordelt varmtvanns bereder sammen med ovn.
Clahs Ohlson selger også en kjekk sak som du kan montere for å se hvor my strøm du trekker, desverre har jeg ikke funnet noen metode for å vise A i hver leder men kW vises.

http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-tr%C3%A5dl%C3%B8s-energim%C3%A5ler-/36-4500
(Må ikke være elektrikker for å montere denne.)
Horten
Model X90D (18.03.17)

kos

Hei har en tesla med samme utgangs punk som deg. Men med 63 amper sikringer. Vurderte 22 kw lader men da trekker den alle dine 50 amper på hovedsikringen. Om du har 50 amper så er det greit med 11 kw - noe som er helt ok. Da har du rikelig kapasitet til å lade. Og kan ikke måle seg med Schuko på 16 amper.

Men om du har et hus med masse elektriske maskiner som vaskemaskiner - oppvaskemaskiner - tørketrommel og en hel del med varmekabler som du ikke kan stille strøm nivået på og samtidig har en komfyr på induksjon med flere ovner - panelovner, stim bad og badstue osv . Så må du antagelig oppdatere, og selv da skal du passe på ved bruk av 11 kw. Men har du en fornuftig samtidsfaktor på lading av bilen skal dette gå greit. Jeg har over nevnte problemstilling og 4 jenter.

I tillegg har jeg en Zoe elbil som også lader på 11 kw - Ps du må sjekke alle sikringer fra hoved vernet til nye kontakter ved montering av en hjemme lader. Er anlegget ditt noen år så trenger du å kontrollere om hoved vernet og hovedsikringene er teitet med moment og om det er "lisser" på overganger fra alu til kobber.( om det ikke er kobber)

Gamle vern er det koblet på hoved vernet med direkte alu og ikke brukt moment. Feil kan oppstå her og er kostbart om det ikke blir kontrollert i forkant ( bagatell om noe må oppdateres ved montering) og må kontrolleres når du monterer inn lader i garasjen. Få en fastpris og ta høyder for overnevnte så kan jeg gratulere deg med flott bil og et problemfritt lade system hjemme.

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på fredag 13. mars 2015, klokken 16:00
Hekte på en 32A kurs til garasjen er ikke noe problem i seg selv, men du må trekke nye kabler siden det bare er 2 x 4mm2 ut der i dag.

Jepp, men om han kan nøye seg med 20A lading kan eksisterende 4mm2 kabel brukes.

Sitat
Men skal du oppgradere hoved sikringen må du høyst sannsynlig oppgraderer til 25mm2 kobber kabler eller 35mm2 alu kabler. (Her har forlengnings måte og diverse andre ting betydning, men elektrikkeren regner på dette om det er aktuelt)

Så lenge inntakskabelen ikke går i isolert vegg (rett gjennom er ok) så er 16mm2 normalt godt nok til 63A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

weld77

Må du ha ny kurs? Hvor mye kjører du til daglig?

Jeg lader med 6A ladestrøm og starter ladingen klokken midnatt, det holder til min daglige bilbruk.

Du bør først se an din faktiske bilbruk og ladebhov. Folk har generelt en noe skrudd oppfatning av hvor mye effekt de trenger å lade med.

Ebe

Hvis han skal først legge opp, så er det kanskje med ønske om å ha muligheten til full gass når det behovet en dag skulle være der.

Men jeg ser jo poenget ditt, spesielt med en tesla og det svære batteriet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kos

Sitat fra: Ebe på fredag 13. mars 2015, klokken 19:05
Hvis han skal først legge opp, så er det kanskje med ønske om å ha muligheten til full gass når det behovet en dag skulle være der.

Men jeg ser jo poenget ditt, spesielt med en tesla og det svære batteriet.

Har levd med schuko 16 og 11 kw lader hjemme - det blir en ny verden når man kan lade 11 kw -fleksibiliteten og planlegging av turer - lengre turer er langt lettere. Livet fungerer med 16 amp schuko men er laaaaangt lettere med 11 kw .

weld77

Folk har ulike bruksmønstre og ulike behov. Jeg har til enhver tid nok rekkevidde til å nå nærmeste superlader, det holder for meg. Andre kan ha andre behov.

Generelt trenger man å med god margin kunne lade ukentlig kjørelengde gjennom uken, evt den daglige gjennom natten. For mange skal det svært lite til. Om man skal kjøre langt to dager etter hverandre eller veldig langt en dag med stopp hjemom underveis så er det kjekt med stor ladeeffekt hjemme, ellers skal det mye til at det faktisk er bruk for det. Jeg sa at jeg lader med 6A, det gjør jeg annenhver dag stort sett. I morgen skal vi til Sverige så da lader jeg opp til 95% over natten slik at jeg kommer meg hjemmenfra, dit vi skal og tilbake. Kommer til å toppe opp på superladeren på Solli hjemover slik at jeg ikke parkerer med kun 5-6 mil igjen (noe som for øvrig også hadde gått fint - skal ikke noe på søndag og ville vært tilbake på de normale 80% innen mandag morgen med god margin).

Jeg tenkte også at jeg skulle ha 32A enfas til garasjen, men innser nå at det er helt unødvendig. Den ene gangen annethvert skuddår det hadde vært kjekt får jeg heller stoppe på en offentlig hurtiglader i Oslo og stå der en liten stund, da kommer jeg meg til første superlader.

Det ideelle er at bilen er nesten ferdigladet når den skal brukes igjen om morgenen. Da er ting varmt og det tar kortere tid før batteriet har driftstemperatur. Det er unødvendig å være ferdigladet klokka 9 om kvelden når bilen uansett skal stå til kl 8 neste morgen.

Men igjen - dette avhenger av bruk. Hadde jeg pendlet 20 mil daglig hadde jeg installert mer effekt, men vi kjører stort sett 2 km til og fra barnehagen og en og annen småtur til svigers eller på butikken. Gjennom uken har jeg enda ikke vært under runt 25 mil typical range, og da har jeg ikke ladet hver dag.

Se det an, vurder det faktiske behovet og invester deretter.

Jeg skal ha ladestasjon i garasjen - delvis for sikkerhet mhp varmgang i kontakten og fordi jeg da alltid kan ha ladekabelen liggende i bilen. Det er kjipt å glemme den om den trengs underveis...

kos

Sitat fra: weld77 på fredag 13. mars 2015, klokken 19:37
Folk har ulike bruksmønstre og ulike behov. Jeg har til enhver tid nok rekkevidde til å nå nærmeste superlader, det holder for meg. Andre kan ha andre behov.

Generelt trenger man å med god margin kunne lade ukentlig kjørelengde gjennom uken, evt den daglige gjennom natten. For mange skal det svært lite til. Om man skal kjøre langt to dager etter hverandre eller veldig langt en dag med stopp hjemom underveis så er det kjekt med stor ladeeffekt hjemme, ellers skal det mye til at det faktisk er bruk for det. Jeg sa at jeg lader med 6A, det gjør jeg annenhver dag stort sett. I morgen skal vi til Sverige så da lader jeg opp til 95% over natten slik at jeg kommer meg hjemmenfra, dit vi skal og tilbake. Kommer til å toppe opp på superladeren på Solli hjemover slik at jeg ikke parkerer med kun 5-6 mil igjen (noe som for øvrig også hadde gått fint - skal ikke noe på søndag og ville vært tilbake på de normale 80% innen mandag morgen med god margin).

Jeg tenkte også at jeg skulle ha 32A enfas til garasjen, men innser nå at det er helt unødvendig. Den ene gangen annethvert skuddår det hadde vært kjekt får jeg heller stoppe på en offentlig hurtiglader i Oslo og stå der en liten stund, da kommer jeg meg til første superlader.

Det ideelle er at bilen er nesten ferdigladet når den skal brukes igjen om morgenen. Da er ting varmt og det tar kortere tid før batteriet har driftstemperatur. Det er unødvendig å være ferdigladet klokka 9 om kvelden når bilen uansett skal stå til kl 8 neste morgen.

Men igjen - dette avhenger av bruk. Hadde jeg pendlet 20 mil daglig hadde jeg installert mer effekt, men vi kjører stort sett 2 km til og fra barnehagen og en og annen småtur til svigers eller på butikken. Gjennom uken har jeg enda ikke vært under runt 25 mil typical range, og da har jeg ikke ladet hver dag.

Se det an, vurder det faktiske behovet og invester deretter.

Jeg skal ha ladestasjon i garasjen - delvis for sikkerhet mhp varmgang i kontakten og fordi jeg da alltid kan ha ladekabelen liggende i bilen. Det er kjipt å glemme den om den trengs underveis...

Har nok samme erfaring som deg - man tilpasser seg situasjonen og lager sitt eget lade mønster. Og til det daglige med en tesla så er det mer en nok å lade på 16 amper. Det er tidspunkt jeg kjører amp ned på bilen og lader over lengre tid med 11 kw også. Men den gir en egen frihet i forhold til det uforutsette som skjer til stadighet i min familie.

weld77

#9
Ja - for min del har jeg ikke engang tilpasset meg, bare innsett realitetene. Jeg kunne klart meg med å lade hver helg stort sett, men plugger som regel inn bilen når den uansett står parkert. Minst 25 mil tilgjengelig er nok flex for meg, men hadde jeg hatt voksne barn som plutselig skulle låne bilen for å kjøre hit og dit hadde jeg nok sett annerledes på det, men ingen av mine barn får lappen de neste 12 årene.

Siden vi har småbarn er alt av lengre turere uansett planlagt, og om vi så skal på langtur plutselig holder det at jeg kommer meg til Elverum eller Lillehammer eller Gol eller Solli eller Drammen, noe som basically dekker alle retninger ut fra Oslo for oss.

Jeg skal dog tilstå at jeg har bil med dobbeltlader. Tviler på jeg får bruk for det, men de(n) gangen(e) det skjer vil jeg være glad for å ha det, mamma og pappa bor på vestlandet og langt unna superladerland, så der kan det bli behov når vi er på feriebesøk. Og så vil jeg ha redundans på en kritisk komponent - antar Tesla har vært såpass smarte at man kan lade med den ene om den andre ryker uten at jeg anser akkurat det som veldig sannsynlig at skjer.

kos

Sitat fra: weld77 på fredag 13. mars 2015, klokken 19:47
Ja - for min del har jeg ikke engang tilpasset meg, bare innsett realitetene. Jeg kunne klart meg med å lade hver helg stort sett, men plugger som regel inn bilen når den uansett står parkert. Minst 25 mil tilgjengelig er nok flex for meg, men hadde jeg hatt voksne barn som plutselig skulle låne bilen for å kjøre hit og dit hadde jeg nok sett annerledes på det, men ingen av mine barn får lappen de neste 12 årene.

Siden vi har småbarn er alt av lengre turere uansett planlagt, og om vi så skal på langtur plutselig holder det at jeg kommer meg til Elverum eller Lillehammer eller Gol eller Solli eller Drammen, noe som basically dekker alle retninger ut fra Oslo for oss.

Jeg skal dog tilstå at jeg har bil med dobbeltlader. Tviler på jeg får bruk for det, men de(n) gangen(e) det skjer vil jeg være glad for å ha det, mamma og pappa bor på vestlandet og langt unna superladerland, så der kan det bli behov når vi er på feriebesøk. Og så vil jeg ha redundans på en kritisk komponent - antar Tesla har vært såpass smarte at man kan lade med den ene om den andre ryker uten at jeg anser akkurat det som veldig sannsynlig at skjer.

Vent til du får tenåringer - da kommer hurtigladeren inn garantert - jeg kjøpte likegodt flere elbiler for å dekke behovet - har 4 jenter hjemme - alle fra tenårene  - hurtigvarmer på varmtvannet og hurtiglader i garasjen, vaskemaskiner og tørketromler døgnet rundt -  ellers tror de at livet går filleveien.
Og så kan du likegodt få det med en gang - de bulker også.

henrikj

Sitat fra: sigurdi på fredag 13. mars 2015, klokken 16:00
Dersom 20A som nå går til garasjen ikke er normalt i bruk hadde jeg fordelt varmtvanns bereder sammen med ovn.

Jeg er ikke sikker selv, for sikringsskjemaet er blitt ganske rotete etter vi bygde på huset for noen år siden, men jeg er ganske sikker på at det er kurs 6 som går til garasjen, og altså 2x1,5mm ut der. Vet ikke hva den streken er ment å bety. Kurs 12 (20A) og 13 (16A) går ihvertfall til massasjebadet på terrassen, trekkes sjelden maks på disse kursene.

Strømkabelen over til garasjen ligger åpent (langs en portal mellom huset og garasjen), men vet altså ikke 100% sikkert hvilket tverrsnitt denne har. Men bør være ganske enkelt å bytte/legge ny. 

Ovnen og varmtvannsberederen er allerede på samme kurs, og det er alltid veldig stas når man skal lage tre retters middag etter en lang varm dusj...  ::)

Inntakskabelen ligger åpent på kaldloft, så da bør det være mulig å trekke 63A på denne?

32A enfas (~7,3KW) er plenty for mitt bruk. Kjører ca 300-400km i uken i jobb. Kunne sikkert ha klart meg med 16A også, men mener selv det er greit å ha muligheten til å fullade fra "tom tank" over natta. Klarer meg kanskje med 20-25A for dette, men kostnaden for dette blir vel omtrent det samme som 32A når jeg uansett må ha ny kabel?


kos

Sitat fra: henrikj på fredag 13. mars 2015, klokken 22:33
Sitat fra: sigurdi på fredag 13. mars 2015, klokken 16:00
Dersom 20A som nå går til garasjen ikke er normalt i bruk hadde jeg fordelt varmtvanns bereder sammen med ovn.

Jeg er ikke sikker selv, for sikringsskjemaet er blitt ganske rotete etter vi bygde på huset for noen år siden, men jeg er ganske sikker på at det er kurs 6 som går til garasjen, og altså 2x1,5mm ut der. Vet ikke hva den streken er ment å bety. Kurs 12 (20A) og 13 (16A) går ihvertfall til massasjebadet på terrassen, trekkes sjelden maks på disse kursene.

Strømkabelen over til garasjen ligger åpent (langs en portal mellom huset og garasjen), men vet altså ikke 100% sikkert hvilket tverrsnitt denne har. Men bør være ganske enkelt å bytte/legge ny. 

Ovnen og varmtvannsberederen er allerede på samme kurs, og det er alltid veldig stas når man skal lage tre retters middag etter en lang varm dusj...  ::)

Inntakskabelen ligger åpent på kaldloft, så da bør det være mulig å trekke 63A på denne?

32A enfas (~7,3KW) er plenty for mitt bruk. Kjører ca 300-400km i uken i jobb. Kunne sikkert ha klart meg med 16A også, men mener selv det er greit å ha muligheten til å fullade fra "tom tank" over natta. Klarer meg kanskje med 20-25A for dette, men kostnaden for dette blir vel omtrent det samme som 32A når jeg uansett må ha ny kabel?

Det går nok bra - jeg beholdt min 16amper  til garasjen og la ut en ny på 32amper x3 til garasjen.
Men sjekk alt fra hoved vernet og til kontakten for lading - det er lett at noe av det gamle ikke er helt i orden.

Det er heller ingen kostbar sak - får det gjort for under 10 k - med transformator og type 2 kontakt så kan vel du doble.   

Marius Engel

 Hvis du har en 4mm2 kabel, kan du følge NEK 2006 siden huset ditt ikke er  isolert etter TEK19.

Dermed kan du montere minst en 20a sikring på denne kursen, eller 25 om den ligger åpent forlagt.

Det blir jo ikke noe særlig kostnad, og holder mest sannsynlig.

Dog stusser jeg litt på 20a kursen i garasjen din. Er det i dag montert schuko stikk på den kursen? Det er i så fall ikke tillatt, eller tilrådelig. Schuko tåler maks 16a.

weld77

Sitat fra: henrikj på fredag 13. mars 2015, klokken 22:33
Kjører ca 300-400km i uken i jobb. Kunne sikkert ha klart meg med 16A også, men mener selv det er greit å ha muligheten til å fullade fra "tom tank" over natta. Klarer meg kanskje med 20-25A for dette, men kostnaden for dette blir vel omtrent det samme som 32A når jeg uansett må ha ny kabel?

Om du kjører 400km mandag-fredag (+noen småturer på butikken osv) så burde det holde lenge med 5-6A ladestrøm. Du kjører i snitt 80 km pr. ukedag, det er 16 timer lading pr døgn med 5A. Om du er litt gærn og gjør noen ærender, besøker noen venner etc så må du kanskje helt opp i 7-8A ladestrøm. Om bilen får "sove ut" i helgen i tillegg er det i alle fall null problem.

Å dimensjonere for å kunne lade fra full til tom over natta er meningsløst fordi det aldri kommer til å skje i praksis.

Ha bilen noen uker og opplev hvor lite ladebehovet er i praksis. Om det ikke funker på noen få A ladestrøm hver kveld og natt så kan du ringe elektrikeren.

Det er en kapital misforståelse at en Tesla trenger voksne kurser i garasjen. Det er den bilen som trenger minst ladestrøm av alle i det daglige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA