Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bergen- Haugesund t/r på lørdag?

Startet av 2mash, torsdag 12. mars 2015, klokken 15:57

« forrige - neste »

2mash

Hei,
planlegger vår første "langtur" med Leafen - fra Askøy til Haugesund for å se på en seilbåt :-)

Min plan er som følger:
- starte med 100%
- Heiane på Stord - hurtiglade
- Aksdal - hurtiglade
- Haugesund (er vel dårlig med ladeplasser her......)
- Aksdal - hurtiglade
- Heiane på Stord - hurtiglade

Er dette en overkommelig plan? Trenger jeg noe kabler på veien, eller det bare 'vanlig' chademo?
Kan ikke kjøre uten varme, da både fruen og fireåringen er med.

Dere er nok mange som har kjørt dette strekket før, så innspill mottaes med takk :-)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

OlavEmil

Med mindre du skal farte veldig mykje rundtom i Haugesund, evt har veldig svekka batteri, vil eg tru du klarar deg med å lade ein gong på Aksdal, anten på veg inn til Haugesund, eller på veg heimatt.

Kvar i Haugesund skal du?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

2mash

Usikker på hvor i Haugesund båten ligger....
Uansett, ser at elbil koster kr 115 på fergen? Stemmer dette? 3-4 hurtigladinger jeg må betale for i tillegg, og det blir vel billigere med dieseldyret.....
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

2mash

Vel, da blir det dieseldyret..... samme kostnad, men ikke omveier og ventetid...
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

fredsjo

Vi betalte 122 på fergen med leafen. Dette er vel hva det koster for to personer? Bilen går gratis etter hva jeg skjønte.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

2mash

I år? Ser ut som om det ble innført i 2015..
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

arnkl

Sitat fra: 2mash på torsdag 12. mars 2015, klokken 22:13
Vel, da blir det dieseldyret..... samme kostnad, men ikke omveier og ventetid...

Vil tru du kjem mykje billigare frå det med elbil. På Halhjem-Sandvikvåg kostar ein eksosbil 226 kr kvar veg, mens ein elbil berre betalar personbilett på kr. 61. Med saktelading i Haugesund mens de ser på båt, så vil ein ikkje trenge å hurtiglade så lenge heller. Eg ser på ladestasjoner.no at det er relativt mange ladeplassar i Haugesund.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

fredsjo

2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no


arnkl

Den prisen på nettsida til Fjord1 på 115kr for elbil stemmer ikkje. Sidan dette er eit riksvegsamband så skal elbil gå gratis, men bilførar må betale vanleg personbilett.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sølv-pilen

Det er kun en Chademo hurtiglader i Haugesund og den er plassert hos Nissan, koster en god del å få ett lite påfyll der, og da kun i åpningstiden til butikken. Rent teknisk ligger vel denne egentlig på karmøy også. Shuko kontakter er lettere spredd rundt i sentrum, men det ligger ett lite stykke fra sjøen, tipper du skal til Hasseløy for å se på båt? er ett stykke å gå så om du må ha ett par timer passer det nokk bra med en lengre gå tur. På Hasseløy er det ingen egentlige stikk (mener det skal være ett privat hos kystverket). men bruk de apper som er, alt er shuko uansett.

Men, du har neppe behov for noen av de, fyller du opp på Aksdal (som er logisk korrekt). Det er noen omkjøringer inn mot sentrum for tiden, men ingen grunn til panikk, disse påvirker ikke ditt batteri nevneværdig. Ved 80% har du mer en nokk for å kjøre inn til sentrum og tilbake til Aksdal for påfyll tilbake, om du bare kjører inn til sentrum og parkere der har du da tilogmed nokk tilbake til Heiane på Stord uten ny stopp på Aksdal, men er du sen kan det lønne seg å få en liten dash i Aksdal uansett, dersom du blir stående lenge i kolonne for å kjøre igjennom tunellen (fra klokken 8 på kvelden).

Med mindre prising av El bil er noe som Fjord 1 har innført nå nylig trenger du ikke tenke på å betale for annet en passasjerer. På billetten står det EL bil kr. 0 og antall passasjerer.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

e-h

Tilsynelatende går elbiler i buss/lastebilkø.

fredsjo

Ja det stusset jeg på.. Vi ble henvist til lastebil-køen... Hvorfor?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

zbk

Sitat fra: fredsjo på torsdag 19. mars 2015, klokken 09:22
Ja det stusset jeg på.. Vi ble henvist til lastebil-køen... Hvorfor?

Fordi noen har fått for seg at elbiler er en slik kjemperisiko ved brann.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på torsdag 19. mars 2015, klokken 09:32
Sitat fra: fredsjo på torsdag 19. mars 2015, klokken 09:22
Ja det stusset jeg på.. Vi ble henvist til lastebil-køen... Hvorfor?

Fordi noen har fått for seg at elbiler er en slik kjemperisiko ved brann.

Niks, det har intet med risiko å gjøre. De automatiske slukkesystemene under dekk er beregnet på å slukke branner i fossilt drivstoff. Skum og slikt virker derimot veldig dårlig mot en eventuell batteribrann, da er det store mengder vann som gjelder. Det er mye lettere å få til oppå dekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA