Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Ioniq - verdens mest katastrofale vinterbil?

Startet av forvirretungmann, torsdag 08. desember 2022, klokken 09:56

« forrige - neste »

forvirretungmann

Kjøpte Ioniq 19-modell i haust, til pendling 6 mil kvar veg. Kjempefornøgd på alle måtar, komfortabel, økonomisk og effektivt.

Men på tysdag begynte det å snø.

Vi er på det brattlendte Vestlandet, og då eg skulle opp bakkane heim tysdag kveld enda eg med å "kante" (snu 180 grader i motbakke og snu nedover fordi bilen byrjar gli bakover) tre gangar. (Med ungane i baksetet, hurra.) I går måtte vi ha to forsøk opp bakken heim, og i staden for den vanlige høgresvingen opp bakken må vi køyre omvei og få venstresving slik at vi får med oss nok fart til å spinne opp bakken. I dag enda vi med å køyre oss fast tre gangar på 2 km skyss til  skule og barnehage, og måtte skuast i gang på flat parkeringsplass.

Det står piggfrie Continental ContiViking på, kom med bilen, eg får 6-7 mm djupn når eg måler.

Kva er det eg gjer feil? Bør eg køyre med eit bestemt oppsett eller modus? Mykje eller lite regelendring? Eller bør eg rett og slett gå over til spark?

Takksam for innspel og forslag frå mer røynde eigarar.

RJK

Først og fremst, vask dekkene. Høres ut som de har kjørt lenge på saltet asfalt, og det gjør dekkene glatte. Med en vask, så blir dekkene veldig mye bedre.

Jeg gjorde den feilen og trodde jeg hadde fått verdens dårligste vinterdekk, og vurderte seriøst å kjøpe nye, men lot de få teste seg ut sesongen. Brukte nesten to spraybokser med dekkvask den vinteren, og fortrinnsvis rett etter at det hadde snødd.

På våren dro jeg innom en sjappe for vask av bil og bytteav dekk,og fikk bare ren bil, og beskjed omat sommerdekka var på allerede. Så da fikk jeg bekreftet at dekkvask faktisk har MYE for seg.

At jeg burde fått med meg at det var endret til at vinterdekka nå hadde mest seipinger, er en sidediskusjon... ;-) Var "billaus" noen år pga at jeg rett og slett ikke trengte bil der jeg bodde, 5 minutter unna togstasjon litt utenfor Oslo.

Men vinterføre og godt bratte bakker er ingen god kombo om dekkene har vært lagret feil. På hjemstedet til min far, har de som regel byttet dekk etter maks 2 vintersesonger, nettopp for å klare vinterkjøring opp en temmelig lang og bratt vei opp til lokalt fjell, og ned på andre siden.

Sjekk først med dekkvask, men ikke bli helt overrasket om du bør bytte dekk. Legg de gamle på nett, så får sikkert noen med mindre god råd dekk som er greie nok til vanlige, flatere veier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Neste steg blir nok å ha gode hurtigkjettinger i bagasjerommet. Har bare erfaring med KÖNIG K-Summit som kan bestilles fra thansen.no. De er dyre men fordelen med de er at de ikke krever så mye øvelse før man er klar til å bruke de.
På elbiljakt. ID.4 bestilt.

Svein_H

CVC er knalldekk, de har ligget på topp i alle tester i flere år. Jeg bruker de selv, har kjørt på CVC i mange år og er kjempefornøyd. Men det er klart, kjør på vinterdekkene gjennom sommeren og da er de ødelagt etter én sesong, vet ikke om forrige eier kanskje gjorde det? En skikkelig dekkvask kan også hjelpe, det er hvertfall ingen dårlige dekk du har på bilen.
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD

Hansi

#4
Jeg har lest omtaler hvor Ioniq dessverre ikke kommer så godt ut på fremkommelighet på vinteren. Hvis jeg hadde hatt en Ioniq tror jeg jeg hadde kjøpt frunk ala https://www.evaccessoriesireland.com/product-page/hyundai-ioniq-28kw-front-storagr-box og lagt noe tungt i den, kanskje også i fotbrønnen på passasjersiden, for å få mer vekt over drivhjulene.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

ArneBelinda

Om det er verdens mest katastrofale vinterbil, tør jeg ikke svare på, men vi er i ferd med å bytte ut vår av samme årsak :)

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA