Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkforseglin/coating

Startet av oStoreBil, torsdag 12. mars 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

oStoreBil

Hva mener folk?
Er det verdt 8000 å få lakken forseglet?

Jeg vurderer det, men er usikker på om det er verdt det. Tenker å unngå DiTec og Permashine tingene, men heller la en detailer gjøre jobben...

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

gulars

Kjøp deg en god voks og gjør det selv.  Får masse bra til 1000kr, og da har du i flere år sikkert. Vil påstå at alle har tid å spandere noen timer 2x året på å gjøre dette. Driver selv med detailing, dette er nok overkill for folk flest, men mitt råd er å styre langt unna alt som heter ditec og lignende. God vask og voks  2 ganger i året så holder den seg flott. Når riper begynner å dukke opp etter et par år så tar du en runde hos en detailer da.

Sidewinder

Sitat fra: gulars på torsdag 12. mars 2015, klokken 18:53
Kjøp deg en god voks og gjør det selv.  Får masse bra til 1000kr, og da har du i flere år sikkert. Vil påstå at alle har tid å spandere noen timer 2x året på å gjøre dette. Driver selv med detailing, dette er nok overkill for folk flest, men mitt råd er å styre langt unna alt som heter ditec og lignende. God vask og voks  2 ganger i året så holder den seg flott. Når riper begynner å dukke opp etter et par år så tar du en runde hos en detailer da.

Noen spesiell grunn til at man skal styre langt unna alt som heter ditec og lignende?

gulars

Har jobbet med biler både med og uten ditec behandling, og ser ingen forskjell på riper glans og lignende. Holdbarhet er også ganske likt. Når disse sentrene så mange tusen kroner for en behandling som er gjort på 2 timer virker dette rart på meg. Hos en god detailer får du en mye bedre jobb for mindre penger påstår jeg.

Men det viktigste er uansett at man legger NOE forsegling, og vasker bilen "riktig".  Maskinvask på stasjon gjør enhver bil ripete

nilskt

Sitat fra: gulars på torsdag 12. mars 2015, klokken 18:53
Kjøp deg en god voks og gjør det selv.  Får masse bra til 1000kr, og da har du i flere år sikkert. Vil påstå at alle har tid å spandere noen timer 2x året på å gjøre dette. Driver selv med detailing, dette er nok overkill for folk flest, men mitt råd er å styre langt unna alt som heter ditec og lignende. God vask og voks  2 ganger i året så holder den seg flott. Når riper begynner å dukke opp etter et par år så tar du en runde hos en detailer da.
Har du en god voks å anbefale? Har selv benyttet Autoglym sine produkter, og har inntrykk av at det funker bra. Jeg har alltid gjort som du her sier. Voks 2-3 ganger i året og ofte vask (kun selvvask). Og da vask uten avfetting, med mindre det sitter godt (men det gjør det sjeldent så lenge det ikke er veldig lenge siden voksing).
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

aem71

Jeg har hatt Ditec på en VW Touran 2010 og en VW Alltrack 2013 og har bare positive erfaringer.
Har valgt Ditec på min nye eGolf som blir levert i april.
Uansett om du bruker lakkforsegling eller polerer selv, bør man styre unna maskinvask...
e-Golf 2015

Råde

Må bryte rekka litt og si at jeg feks har hatt 2005 golf, 2007 octavia, 2010 octavia, 2011 yeti og 2014 alltrack. Ingen med ditec eller lignende og har bare positive erfaringer :) Jeg har også hatt en 1998 a-klasse som døde i fjor. Der hvor den ikke hadde flekkrust ( :) ) var den blank som bare det. Det skal sies at jeg aldri har hatt ditec e.l. på noen bil så jeg kan ikke sammenligne. Jeg har alltid polert x 2 og ellers behandlet pent. Litt riper på spes røde biler, men pene.
e-Golf | X75D

gulars

Er masse forskjellige voks å velge mellom som dere sier, og det går ofte mye på personlige preferanser.

I detailingverden skiller man mellom syntetisk forsegling og naturlig voks (og da helst med mest mulig carnuba). I begge verdener er det forskjell på holdbarhet, og hvor lett de er å legge/buffe av. Hva du velger selv er det kun personlig smak og lommebok som bestemmer, selv om det er klart at noen gir bedre verdi enn andre. Vil påstå det er vanskelig å se forskjell på voks til 1000 og en til 20 000. 

Personlig sverger jeg til Swissvax Shield på de fleste biler da denne inneholder teflon og holder veldig lenge på bilene. I tillegg gir den godt beading og sheeting (perling og avrenning av vann) Et godt kjøp er entry pakken deres (http://www.swissvax.no/produkter/entry-collection/swissvax-entry-collection-med-shield-voks)
Den inneholder alt du trenger for et godt vedlikehold av bilen for normalt bruk.

Husk på at for mange voks er det ikke voksen som gir glansen, det er poleringen (i tilfelle over Cleaner Fluid) denne inneholder oljer og tilfører glans før voksen legges som beskyttende lag.
Detailersclub har også mange gode tips, selv om listen kan virke litt overveldende på mange (du trenger ikke alt)
http://www.detailersclub.no/forum/topic/6399-er-du-nybegynner-paa-produktjakt/

Er du fornøyd med Autoglym og synes den er grei å jobbe med og ser bra ut kan du fint holde på den. Det viktigste er som sagt at man passer på å vaske skånsomt (ikke maskin, selv ikke børsteløs da den inneholder så sterke kjemikalier at den fjerner alt av voks) og legge ny voks når man ser den forrige holder på å gi seg.

Selv kjørte jeg bilen rett hjem i garasjen når jeg fikk den og brukte omtrent 2 timer på behandling etter at junior hadde gått i seng. Ny bil er veldig enkel å jobbe med.

Men gjør man ingenting selv er det klart at DiTec er mye bedre enn ingenting, men et lite tips, om de skal fjerne riper på en bil, sjekk om de polerer bilen med maskin og fysisk fjerner ripene eller om de bare bruker behandling med filler (legger seg i ripene og får det til å se bra ut en kortere periode). Her vil en detailer alltid fjerne så mye som mulig med maskin og polere riper bort, noe som ofte kan være en tidkrevende prosess. Det blir ofte slurvet på slike ting om man har det travelt....

HelectriC

legge på voks på en mørk bil om du ikke er ganske god på detailing pleier ikke å bli så veldig pent. Når solen kommer frem ser du de runde merkene etter polering og det ser virkelig billig ut. Min 4 år gamle Volvo ble nesten utelukkende vasket i maskin, sommer som vinter og har aldri blitt vokset. Til tross for dette kan jeg såhvitt se noen små riper (men da måtte jeg sjekke nøye). Likevel så leverte jeg in den på full rekond (utvenndig og innvenndig 3000kr) og nå ser den ut som ny! helt sykt hva flott lakken er blitt. Nå skal sies at denne bil ikke er sort eller mblå, men likevel.
ioniq 5

gulars

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i polering HelectriC, men du skal bruke polering med ganske grov sliping om du skal se de merkene etter polering. Bruker man maskin skal man selvfølgelig være mer forsiktig, men da snakker man om mer problematikk som varmegang og slikt som man skal være vel så oppmerksom på. Men man vil se merkene raskere på visse farger, og det er også forskjell i hardhet på forskjellige lakktyper.

Det er absolutt ikke rakettforskning å vaske, polere og vokse bil!

Men: ALL berøring av bil lager riper. Om ikke bilen er skikkelig ren når man er borti, om det er svamp, vaskehanske eller børste på bensinstasjon, vil dette lage riper. Vasker man for hånd har man muligheten til å se dette på forhånd, det har ikke en maskin. En forvask i maskin er egentlig en light versjon av de børsteløse programmene de selger, vi kan vel være enig om at bilen ikke blir veldig ren av dem? Da sier det seg selv at når børstene kommer å klasker på i full fart etterpå vil dette lage riper. Noen bensinstasjoner (f.eks Shell) bruker en akrylbasert filler for å skjule ripene slik at resultatet ser bedre ut enn det egentlig er. Problemet med dette er at det også forsegler evt skitt som ikke ble vasket bort under vasken. Holdbarheten på slik filler er også veldig begrenset som nevnt tidligere.

Når det er sagt klarer man også lage gode merker selv ved vask om man ikke er forsiktig. Og uansett vil vask i maskin vil alltid være bedre enn ingen vask.

En korrigering av lakk med maskin vil kunne fjerne veldig mye av slike grunne merker (kan du kjenne dem med fingerneglen er de som regel for dype), og kunne dempe dypere riper betraktelig. Dette kan man gjøre selv med litt trening og riktig utstyr, eller settes bort til proffe.

mihkku

Jobbet selv med litt detailing langt bak i 2004 og må si at jeg er overrasket på hvor mye som har kommet på markedet. Selv valgte jeg Gtechniq da jeg har hørt mye bra om merket og jeg valgte å gjøre dette hos en detailer da serumet dems krever en godkjent fagperson. Roter du til med coatingen så må du ty til sliping for å få det bort. Grunnen til at jeg heller ville betale er jo for det første coatingen, men også det faktum at man bruker en god del timer på dette og at coatings som regel krever varme og tak over hodet, noe jeg da ikke har.

Til syvende og sist så er det jo lite vits å betale 8000kr dersom personen er ræva på jobben. Ditec er en bra behandling, men de fleste som legger på Ditec gjør jo ikke noe annet enn å spyle bilen, smøre på produktene og sende bilen ut igjen. Jeg føler dog at om man skal ha noe verdt på bilen så bør man gå for dyre coatings eller bare gjøre jobben selv så fremt det er en ny bil, men å få bort riper kan være greit at en fagperson gjør dersom man ikke sitter på kunnskapet eller ork.

mihkku

Etter en tur til Gudbrandsdalen så ble hukommelsen frisket på hvor deilig det er å ha en behandlet bil. Vel tilbake i Oslo med en brun bil fremfor hvit bil, så ble det bare en bøtte over bilen, ty til litt svamp og den var like skinnende.

np

Er av de som ikke bruker mye tid på bilpolering. Men tenkte å bli litt flinkere når ny bil ankommer. Hørt gode ting om Collinite No. 845. Noen tanker om hva man må gjøre før voksingen, bortsett fra vask? Har ikke tålmodighet til 4-5 runder med annet dill først. Har noen en enkel oppskrift, som ikke tar hele dagen?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

ionboy

Jeg har tenkt en del på dette og kommet frem til at jeg går for å bruke mye samme sum på en solid vårpakke/vedlikeholdspakke. Mer jobb, men man får samtidig mer intimt forhold til bilen tenker jeg :)

Tenker å handle her: http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=61_63&product_id=645

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA