Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilvern type B- tigjengelighet og pris

Startet av Tor med Leifen, torsdag 12. mars 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Griffel på lørdag 15. oktober 2016, klokken 19:39

Så får det være en trøst at å velge type B blir ikke galt, selv om det for enfas fra 400V TN og 230V IT kan være å skyte spurv med kanon.

At regninga til anleggseier også får kanonstørrelse ser ikke ut til å bekymre de som har laget reglene. Og det gjelder generelt om elbillading, der kun egen kurs med B-vern er godt nok. Er nok mange som fortsetter med shuko-lading istedet for å ta kostnaden med å grave opp asfalten ut til garasjen for å legge ny kabel. (Satt på spissen.)

Tydelig at NEK ivaretar interessene til installatørbransjen, ikke forbrukerne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

minim

Jeg tror du har helt rett i at mange bare fortsetter med schuko lading på en eksisterende kurs og det er jo ikke bra. Det hadde vært mye bedre å f.eks legge opp egen kurs med 4kvadrat+ uten B-vern dersom alternativet er å bruke noe gammelt greier som er skjøtet i flere koblingsbokser før det når det 15 år gamle stikket utendørs.

Man skal ikke så mange årene tilbake før jordfeil bryter ikke var å finne i et eneste skap heller så spørs nå litt hvor hysterisk man skal være.. Ikke at det et argument for at man ikke skal oppdatere seg men :p
-vw multivan

kjetilhaugi@hotmail.com

Det var kanskje ikkje jordfeilautomat type b da, men det er masse nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA