Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hirthals - Leipzig 900+ KM

Startet av Sveinung1954, tirsdag 17. mars 2015, klokken 14:52

« forrige - neste »

Sveinung1954

I påsken går turen via Hirtshals til Leipzig. Ifølge Google maps er det 900+ km.

Oversikt over mellomliggende SC:

Hirtshals-Randers: 149 km
Randers-Aabenraa: 185 km
Aabenraa-Busdorf: 80 km
Busdorf-Bad Fallingbostel: 217 km
Bad Fallingbostel-Magdeburg: 189 km
Magdeburg-Leipzig: 127 km

Kan ikke regne med lademulighet på hotellet i Leipzig, må derfor lade opp i Magdeburg t/r Leipzig.

Vi ønsker å bruke kortest mulig tid ned (sum kjøring + lading). Økt fart = mindre kjøretid, men nødvendigvis økt ladetid. Derfor: til dere som har erfaring med tilsvarende turer:

1. Hva er optimal 'cruise-speed'?
2. Hvor lenge tror dere det vil være nødvendig å lade på de ulike SC (skal vi hoppe over noen?)

Google maps sier ca 7T 45min, skal bli spennende å se hva vi kommer til å bruke...

Innspill mottas med takk.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi


edorf

lad så du kommer akkurat til neste SC og lad så du akkurart rekker neste. Korte stopp på 10-15 minutter. Ta middagen der en må lade fullt.

B_Tesla

Ville da ikke kjørt bil ned mot null. Den er ikke like rask på lading fra 0? Uansett er vel optimal hastighet ca 130 km/t alt tatt i betraktning.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

elbilertilalle

Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:13
Ville da ikke kjørt bil ned mot null. Den er ikke like rask på lading fra 0? Uansett er vel optimal hastighet ca 130 km/t alt tatt i betraktning.

130? Hva baserer du det på? :)

Jejl

#5
Det blir jo i realiteten et umulig regnestykke siden man ikke vet hvordan trafikk, føre, temperatur, avstand til neste superlader osv er på forhånd.
Etter å ha lest endel, og prøvd å regne ut den ideelle farten ved ulike forhold tror jeg at rundt 160km/t ikke er så langt fra fasiten dersom det ikke er så langt mellom laderne.

turfsurf

Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:22
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:13
Ville da ikke kjørt bil ned mot null. Den er ikke like rask på lading fra 0? Uansett er vel optimal hastighet ca 130 km/t alt tatt i betraktning.

130? Hva baserer du det på? :)

Kan stort sett ligge over 130 vil jeg tro. Lå stort sett i 140 i Danmark i høst, på regnvåte veier. Må jo se på avastand til neste SC. Lader til det begynner å gå litt sakte, og tilpasser farten videre avhengig av avstand.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rødkleiv

Sitat fra: Jejl på tirsdag 17. mars 2015, klokken 19:29
Etter å ha lest endel, og prøvd å regne ut den ideelle farten ved ulike forhold tror jeg at rundt 160km/t ikke er så langt fra fasiten dersom det ikke er så langt mellom laderne.

Du skal slite med å holde 160km/t i snitt på Autobahn. Trafikk og soner med fartsgrenser er showstoppere. Har kjørt t/r Sør Europa mer enn 10 ganger og jeg ender på ca 150km/t i snitt hvis jeg kjører maks.

bb

Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:13
Ville da ikke kjørt bil ned mot null. Den er ikke like rask på lading fra 0? Uansett er vel optimal hastighet ca 130 km/t alt tatt i betraktning.
Nei, det stemmer. Maks effekt ligger rundt 30 km. Men snitthastigheten blir fortsatt høyere om man ankommer med 0 km vs 30 km.

http://www.youtube.com/watch?v=J9bmTBXp7xM

Når det gjelder mine egne erfaringer ser det ut som at optimal fart ligger på 160 km/t hvis det er tørr asfalt. Er det våt asfalt vil optimal fart bli lavere, kanskje rundt 140 km/t. Det samme gjelder hvis det er mye motvind. I motsatt fall kan tørr vei og medvind gjøre at optimal fart blir 170-180 km/t.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Tesla65

Jeg kjørte strekningen Hirtshal Bad Gastein i Østerrike for ca 1 måned siden.
Lå i hastigheter fra 120 opp til 170. Da lå forbruk mellom 235 til 310W
Tørre veier, men forholdsvis kaldt +2 til -5 grader. La inn en margin på mellom 15 og 25 % alt etter avstand mellom superladerne. Kom frem stort sett med mellom 10 og 15% igjenn. Siste etappe fra Superladeren i Salzburg toppet jeg helt opp. Hadde da 90 km opp til Bad Gastein med høydefoskjell fra 400 til ca 1000
Hadde god margin på retur fra Bad Gastein, selv om det forsvant noen % fra batteriet på 5 døgn. Ingen lading mens jeg var i Bad Gastein. Men litt overrasket att det forsvand 15 til 20%  ( hadde glemt å slå av forvarmingen det første døgnet, så gikk nok 5% bort der.)
Hvit P85 Solgt

Tesla65

Jeg kjørte strekningen Hirtshal Bad Gastein i Østerrike for ca 1 måned siden.
Lå i hastigheter fra 120 opp til 170. Da lå forbruk mellom 235 til 310W
Tørre veier, men forholdsvis kaldt +2 til -5 grader. La inn en margin på mellom 15 og 25 % alt etter avstand mellom superladerne. Kom frem stort sett med mellom 10 og 15% igjenn. Siste etappe fra Superladeren i Salzburg toppet jeg helt opp. Hadde da 90 km opp til Bad Gastein med høydefoskjell fra 400 til ca 1000
Hadde god margin på retur fra Bad Gastein, selv om det forsvant noen % fra batteriet på 5 døgn. Ingen lading mens jeg var i Bad Gastein. Men litt overrasket att det forsvand 15 til 20%  ( hadde glemt å slå av forvarmingen det første døgnet, så gikk nok 5% bort der.)
Hvit P85 Solgt

fredag

Sitat fra: SKH på tirsdag 17. mars 2015, klokken 14:52
Kan ikke regne med lademulighet på hotellet i Leipzig, må derfor lade opp i Magdeburg t/r Leipzig.

Det er ofte lurt med destinasjonslading. Men bruker gjerne litt strøm på småkjøring på destinasjonen.

ladenetz.de har en stolpe i Leipzig

PlugSurfing.com har noen stolper i Leipzig der lading kan betales i PlugSurfing appen.

Elverket i Leipzig - Stadtwerke Leipzig - har 27 ladestolper. Her er info om hvordan skaffe seg ladekort fra dem. Det ser ut som det er gratis.

http://www.swl.de/web/swl/DE/Unternehmen/Elektromobilitaet/ladestationen/Ladestationen.htm
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA