Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte til vinklet støpsel på ladekabel...

Startet av rohauge, mandag 09. mars 2015, klokken 08:49

« forrige - neste »

rohauge

Her en Charge-Amps 6/10/16A kabel, Når jeg bruker denne har jeg problemer å låse lokket på ladestolpen. Vuderer derfor å bytte til vinklet støpsel. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt et som tåler kontinuerlig 16Amp ?


Haugesund
2014 Leaf Tekna
2010 Volvo XC60
2018 Leaf i bestilling
2019 MB EQC i bestilling

KjellG

Kan ikke se for meg at ikke alle støpsel burde tåle det. Det viktige er god kontakt i overgangen kabel/kontaktpinne. Hvis mulig ville jeg krimpet på endehylse og brukt polfett ved sammenstilling.

Under ingen omstendighet må kabeltampene fortinnes under skruekontakter!

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på mandag 09. mars 2015, klokken 11:51
Kan ikke se for meg at ikke alle støpsel burde tåle det. Det viktige er god kontakt i overgangen kabel/kontaktpinne. Hvis mulig ville jeg krimpet på endehylse og brukt polfett ved sammenstilling.

Under ingen omstendighet må kabeltampene fortinnes under skruekontakter!

Det skal alltid brukes endehylser på fintrådet ledning når den festes med skrue. Kun ved kobling med åpningsbar Wago eller lignende kan det utelates.

Ellers enig mhp. fortinning, det skal man IKKE gjøre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Ferry

Det står riktignok ikke at den tåler 16 A, men den burde allikevel gjøre det. Det er jo ingenting som hindrer den i å kobles til 16 A kurs. 100% sikker kan man dog aldri være. Det finnes eksempler på at det brukes tynnere leder enn oppgitt, dårlige materialer etc. Ideélt sett skal den da ikke kunne selges her, men det kan det jukses med.
Jeg har fulgt litt ekstra nøye med på scuko og skjøteledninger til i3-en den siste tida. Den lader med 11,6 A, men det er ikke antydning til lunk engang. Så normalt sett er ikke 16 A noe problem, men unormale forhold kan jo oppstå.

Johnny

Du må også regne med at det sitter en termistor eller lignende som overvåker temperaturen i støpselet du tar av. Den må du ha med i det nye støpselet, eller erstatte med noe annet. Siden det nye støpselet også er schuko, bør temperaturovervåkningen fortsatt virke.
TMS og eGolf.

emil

Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:31
Du må også regne med at det sitter en termistor eller lignende som overvåker temperaturen i støpselet du tar av. Den må du ha med i det nye støpselet, eller erstatte med noe annet. Siden det nye støpselet også er schuko, bør temperaturovervåkningen fortsatt virke.

Min Charge-Amps har ingen temperatursensor i schuko.

Johnny

Sitat fra: emil på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:31
Du må også regne med at det sitter en termistor eller lignende som overvåker temperaturen i støpselet du tar av. Den må du ha med i det nye støpselet, eller erstatte med noe annet. Siden det nye støpselet også er schuko, bør temperaturovervåkningen fortsatt virke.

Min Charge-Amps har ingen temperatursensor i schuko.

Det var rart, for jeg trodde det var standard på slike ting nå!
TMS og eGolf.

emil

Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. mars 2015, klokken 11:02
Sitat fra: emil på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:31
Du må også regne med at det sitter en termistor eller lignende som overvåker temperaturen i støpselet du tar av. Den må du ha med i det nye støpselet, eller erstatte med noe annet. Siden det nye støpselet også er schuko, bør temperaturovervåkningen fortsatt virke.

Min Charge-Amps har ingen temperatursensor i schuko.

Det var rart, for jeg trodde det var standard på slike ting nå!

En liten utfordring for Charge-Amps er siden den er kladdløs er å få pålitelig sensor på enden av 7-10m 230V kabel. Sier ikke at det er umulig, men det er betydelig enklere når det er 30-50cm mellom kladd og kontakt, i tillegg til ekstra kostnad for kabelen siden man da ikke kan bruke standard 3G2.5mm2 kabel.

Johnny

Sitat fra: emil på tirsdag 10. mars 2015, klokken 12:15
Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. mars 2015, klokken 11:02
Sitat fra: emil på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:31
Du må også regne med at det sitter en termistor eller lignende som overvåker temperaturen i støpselet du tar av. Den må du ha med i det nye støpselet, eller erstatte med noe annet. Siden det nye støpselet også er schuko, bør temperaturovervåkningen fortsatt virke.

Min Charge-Amps har ingen temperatursensor i schuko.

Det var rart, for jeg trodde det var standard på slike ting nå!

En liten utfordring for Charge-Amps er siden den er kladdløs er å få pålitelig sensor på enden av 7-10m 230V kabel. Sier ikke at det er umulig, men det er betydelig enklere når det er 30-50cm mellom kladd og kontakt, i tillegg til ekstra kostnad for kabelen siden man da ikke kan bruke standard 3G2.5mm2 kabel.

Kladden jeg fiklet med hadde 2x0,5 i nettenden, og 1x0,5 i bilenden.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18741.0.html

http://www.aliexpress.com/store/product/16A-EVs-charging-cable-single-phase-for-charging-station/120575_1498851825.html

TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på onsdag 18. mars 2015, klokken 00:54
Sitat fra: KjellG på mandag 09. mars 2015, klokken 11:51

Under ingen omstendighet må kabeltampene fortinnes under skruekontakter!
Hvorfor ikke?
Vi gjorde da alltid det før.

Loddetinnet "flyter" over tid og koblingen blir slakk. Varmgang kan deretter få tinnet til å smelte. Ikke bra. Endehylser er billig. Gode endehylsetenger er riktignok dyre (min koster omkring 2000,- eks. mva) men de rimelige holder fint til slike småjobber. Trenger ikke firkantpress med retursperre da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: Sven-E på onsdag 18. mars 2015, klokken 00:54
Sitat fra: KjellG på mandag 09. mars 2015, klokken 11:51

Under ingen omstendighet må kabeltampene fortinnes under skruekontakter!
Hvorfor ikke?
Vi gjorde da alltid det før.

Jeg siterer kvalitetshåndboken fra KV fra før 1970. Videre egen erfaring: en gang har jeg hatt varmgang i min tid, støpselet på en KPS-komfyr der tampene var fortinnet. lederne bare hang og slang! Som nevnt over, det kjennes fast når du kobler, men tinnet siger og spennet blir borte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA