Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Laderen CCL-WBM og strømbruk

Startet av Hallvard Johnsen, fredag 13. mars 2015, klokken 00:17

« forrige - neste »

Hallvard Johnsen

Vi installerte en hjemmelader av typen CCL-WBM på vår p-plass i garasjen rundt 1.november 2014. Vi har en Citroen C-Zero som vi kjører cirka 500 kilometer i mnd. I 2014 kjørte vi altså cirka 1000 kilometer med strøm fra egen lader, litt mindre sannsynligvis.

Etter mine beregninger burde dette kostet oss noen hundre kroner, og vi fikk hakeslepp da det kom en regning på 4500 kroner, med 6600 kw/h brukt på to måneder.

I følge garasjesameiet bruker lader av typen CCL-WBM mye mer strøm enn en vanlig stikkontakt. Dette høres mystisk ut synes jeg og har vanskelig for å tro at det er stor forskjell på strømbruken ved ulike ladere.

Er det noen her som har kjennskap til denne problematikken, vi har ofte laderen i bilen over natta, er det mulig at denne laderen spiser strøm etter at batteriet er fulladet?

Jeg har ladet bilen nå en time og fått antall kilometer kjøretid opp fra 72 km til fulladet på 88 km.
På dette brukte laderen 276 kw/h. Jeg synes dette høres altfor høyt ut. Såvidt jeg kan skjønne må det være noe feil med selve laderen. Det virket heller ikke på meg som den stoppet automatisk når batteriet var fulladet. Den fortsatte å gå videre på blått lys. Da jeg plugget ut kabelen og satte den inn igjen ville den derimot ikke lade mer. Da lyste den grønt.

Jeg kan veldig lite om dette og er takknemlig for alle konstruktive innspill på hva som er galt her og hva dette burde ha kostet oss.

På forhånd takk.

Spesifikasjoner:
Model: CCL-WBM
Code: 490072
Supply: 230Vac +-15% 50/60Hz
Current: 16A Phases : 1 IP 54
S/N 3719-0012/14

jkirkebo

Sitat fra: Hallvard Johnsen på fredag 13. mars 2015, klokken 00:17
Er det noen her som har kjennskap til denne problematikken, vi har ofte laderen i bilen over natta, er det mulig at denne laderen spiser strøm etter at batteriet er fulladet?

Nei. I så fall ville den vært glovarm.

Sitat
Jeg har ladet bilen nå en time og fått antall kilometer kjøretid opp fra 72 km til fulladet på 88 km.
På dette brukte laderen 276 kw/h. Jeg synes dette høres altfor høyt ut. Såvidt jeg kan skjønne må det være noe feil med selve laderen. Det virket heller ikke på meg som den stoppet automatisk når batteriet var fulladet. Den fortsatte å gå videre på blått lys. Da jeg plugget ut kabelen og satte den inn igjen ville den derimot ikke lade mer. Da lyste den grønt.

Jeg kan veldig lite om dette og er takknemlig for alle konstruktive innspill på hva som er galt her og hva dette burde ha kostet oss.

Her er det nok noe feil med måleren, den viser tydeligvis alt for mye. Det er ikke fysisk mulig for ladestasjonen å bruke mer enn ca. 4kWh per time uten at sikringen går, med trilling stopper det rundt 3kW pga. mindre alder. Så om du lader et par timer skal den forbruke ca. 6kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goev

Det virker være noe som er fryktelig galt med måleren ja!

Tusen kilometer skulle tilsi noe rundt 190kwh etter det forbruket vi har: 1000km*19kwh/100km=190kwh

Hadde det ikke vært en måler der, så hadde jeg tenkt at de bare har ganget opp det som laderen kan levere:
   16(Amp)*230(volt)*24(t/døgn)*30(døgn/måned)*2(måneder) = 5300kwh.

Men selv det er jo ikke i nærheten så mye som dere tilsynelatende har brukt. Tallet henger ikke på greip. Det mangler da enda 1300kw/h, som i seg selv er nesten 7000km med normal kjøring i en elbil.

Så, selv om du hadde stått og ladet for fullt 100% av tiden, så hadde du ikke klart å bruke så mye strøm som måleren tilsier. Og du hadde i allefall ikke rukket å kjøre den 58 milene hver dag som må til for å bruke opp all den strømmen  ;)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

KjellG

#3
For ordens skyld, det du snakker om er ikke en lader. Laderen sitter i bilen.

Du har et ladeuttak for el-bil på veggen. I dette sitter litt elektronikk som trekker symbolsk med strøm. At CCL-WBM skulle trekke ekstremt med strøm stemmer ikke. Da er det bilen som trekker mye.

Dersom du kommer til kabelen før ladeboksen kan du kanskje bruke denne: http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-trådløs-energimåler-/36-4500
Den gir deg et nesten korrekt bilde av strømforbruket. Obs, du må momtere en "klesklype" rundt den ene lederen til veggboksen, ikke hele kabelen. Dersom det er plass kan det være greit å plassere klypa inni veggboksen.

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

RaBalder

Sitat fra: Speeder på fredag 13. mars 2015, klokken 20:31
Hva er det som måler forbruket?

Hvor kommer tallet 6600 kWh i løpet av to måneder fra?

Jeg ville begynt å nøste der. Tallet må jo være tatt ut av løse lufta....

KjellG

"I følge garasjesameiet bruker lader av typen CCL-WBM mye mer strøm enn en vanlig stikkontakt. Dette høres mystisk ut synes jeg og har vanskelig for å tro at det er stor forskjell på strømbruken ved ulike ladere."

Mulig at en CCL-WBM leverer mer strøm. Hvis så, så leveres denne strømmen over kortere tid. Levert energimengde, dvs antall kWh som skal betales blir det samme. Det er til syvende og sist antall kjørte km som skal lades opp igjen, fort eller litt langsommere. Garasjesameiet synes ikke å forstå fysikk.

KjellG


weld77

Sitat fra: KjellG på fredag 13. mars 2015, klokken 22:33
Garasjesameiet synes ikke å forstå fysikk.

Det gjør ikke 99% av Norges beflokning heller, så at et garasjesameie skal skjønne det er vel mye forlangt.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 13. mars 2015, klokken 22:33
Mulig at en CCL-WBM leverer mer strøm. Hvis så, så leveres denne strømmen over kortere tid. Levert energimengde, dvs antall kWh som skal betales blir det samme. Det er til syvende og sist antall kjørte km som skal lades opp igjen, fort eller litt langsommere. Garasjesameiet synes ikke å forstå fysikk.

En C-Zero trekker uansett type veggboks ikke mer enn ca. 3kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: Hallvard Johnsen på fredag 13. mars 2015, klokken 00:17
Vi installerte en hjemmelader av typen CCL-WBM på vår p-plass i garasjen rundt 1.november 2014. Vi har en Citroen C-Zero som vi kjører cirka 500 kilometer i mnd. I 2014 kjørte vi altså cirka 1000 kilometer med strøm fra egen lader, litt mindre sannsynligvis.

Etter mine beregninger burde dette kostet oss noen hundre kroner, og vi fikk hakeslepp da det kom en regning på 4500 kroner, med 6600 kw/h brukt på to måneder.
Eg har Citroen C-Zero. Har kWh måler på kontakten som eg lader bilen. Noterer opp km og kWh.
I perioden 1. nov - 31. des er bilen kjøyrt 2100 km. Forbruket er i perioden er 445 kWh, der det meste av lading skjer heime. Dette tilsvarar 212 Wh pr km - eller 2,12 kWh pr mil.

Ca 1000 km burde gitt eit forbruk på 200 - 250 kWh, så denne måleren kan umulig vise korrekt.

At måler viser eit forbruk på 276 kWh på ein time er også eit bevis på at den må vere feil. Du kan lade C-Zero ca 16 gonger frå 0 til 100% med 276 kWh, og dette ville ta ca 90 timar - nesten fire døgn.... med maks ladefart på 14A.

Om måleren har to desimaler, slik at 276 = 2,76 kWh blir det meir korrekt, men stemmer ikkje med totalforbruket.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

KjellG

276kWh/h --> 1200A (230, enfas) eller 690A (400)

Må være voksne ledninger til den veggboksen.

Hallvard Johnsen

Takk for alle tilbakemeldinger. Det må nok være noe feil med selve måleren ja, skal kontakte installatøren i morgen.

Jeg oppdaget dette først da jeg fikk regningen for nov og des 2014. Måleren sitter ganske høye oppe på veggen og det er vanskelig å lese den. Dessuten var dette noe jeg overhodet ikke tenkte på før jeg fikk regningen, hadde heller ikke noe forhold til bruk av kw så selv om jeg hadde fulgt med hadde jeg nok antatt at målingen var riktig men at prisenheten lå 10-15 ganger lavere. 

Tallet 6600 kwh var forbruk 31.desember da måleren ble kontrollert for årsforbruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA