Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bergen - Oslo i påsketider

Startet av ihlhaug, onsdag 04. mars 2015, klokken 13:49

« forrige - neste »

ihlhaug

Jeg skal kjøre Bergen - Oslo i slutten av mnd og har ikke kjørt over på denne tiden av året før, kun sommerstid. Vil det gå greit å kjøre Bergen - Gol med fulladet bil på "påskeføre" og muligens minusgrader, eller må jeg kjøre om Aurland?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tuxedo

Jeg antar du tar sikte på å kjøre via Voss og over Hardangerbrua.  Det skal gå fint, men kan bli litt nerver når du kommer til Dyranut og ser på gjenværende typical km.  Men derifra er det utforbakke til Gol.

ihlhaug

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. mars 2015, klokken 14:22
Jeg antar du tar sikte på å kjøre via Voss og over Hardangerbrua.  Det skal gå fint, men kan bli litt nerver når du kommer til Dyranut og ser på gjenværende typical km.  Men derifra er det utforbakke til Gol.

Stemmer. Det er der jeg har kjørt på sommeren, så tenkte å ta samme rute. Ser dog på GoogleMaps at det kun er 12 km lengre å ta den andre ruten om Aurland, så kanskje jeg bare skulle tatt denne og ladet litt der, eller blir det en "mye" lengre tur mtp. vei, tid, osv?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tuxedo

#3
Det raskeste blir da å kjøre via Hemsedal.  Veistandarden er omtrent den samme.  Kun noen minutters forskjell i kjøretid i forhold til Hardangervidda.

OleT

Jeg ville lagt inn kaffe og eplekake i Aurland, da blir hele turen bare behagelig. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Ebe

Trodde jeg var på Nissanforumet, og ble positivt overrasket... Men så la jeg merke til hvilket delforum jeg var på...

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Jeg har kjørt Nissan og kan si at det er en risky tur. Jeg ville tenkt meg om 2 ganger hvis det er kaldt og snø over fjellet. Vet det er en kafe/overnattingsplass på fjellet. Kanskje du kan stoppe der litt og få låne litt strøm? På sommeren skal det gå fint men er mer skeptisk til vinteren.
Fremtiden er elektrisk.

bb

#7
Jeg har kjørt Bergen-Oslo/Oslo-Bergen «et par ganger». Den raskeste veien er å kjøre via Aurland og Hemsedal. Den veien er milevis bedre enn Hardangervidda. For noen uker siden kjørte jeg Hardangervidda for første og forhåpentligvis siste gangen. Veien er både svingete og humpete grunnet telehiv. Stignigene/spiralene ved Øvre Eidfjord spiser både tid og rekkevidde (hvis på vei ned).

Ruten via Aurland/Hemsedal derimot har mange lange, slake og rette tunneler:
- Lærdalstunnelen: 24,5 km
- Gudvangatunnelen: 11,4 km
- Flenjatunnelen: 5 km
- Borgundtunnelen: 3 km
- Vangstunnelen: 2,5 km
- Tuftåstunnelen: 2 km

Til sammen utgjør de en fjerdedel av etappen Voss - Gol. Disse er ikke bare raske å kjøre gjennom, men de er også energieffektive. Jeg har ikke gjort noen målinger selv, men jeg regner med at ruten via Aurland er både raskere og forbruker mindre energi, til tross for 12 km lengre strekning.

Dette blir omtrentlig plan (range er i typical, ikke rated):
- Bergen => Aurland: 180 km, start med 90 %/340 km og du ankommer med ca. 100-150 km range
- Topp opp 10-20 minutter i Aurland til du har 200-250 km range
- Aurland => Gol: 140 km
- Lad på Gol til minst 250 km. Skal du ha litt ekstra strøm når du ankommer Oslo er 90 % greit.
- Gol => Oslo: 170 km (GPSen i bilen vet ikke om den nye veien fra Sokna - Ørgenvika)
- Du vil bruke ca. 200-250 km på denne etappen. Da ankommer du Oslo med 100-150 km range.

Du trenger selvfølgelig ikke å følge denne slavisk. Hvis det for eksempel er passende å ta en matpause i Aurland blir du selvfølgelig der lengre. Ladegrensen bør uansett under turen stå på 90 % slik at en lengre stopp i Aurland betyr kortere stopp i Gol. Folk sier visstnok at maten på Jafs i Gol er helt jævlig. Jeg synes den er grei. Men så er jeg nordlænding da.

God tur :)

PS. GPSen i bilen vil lede deg via FV 50 Hallingskarvet/Hol. Denne veien vil jeg også fraråde deg fra å kjøre. Til dels humpete og smal. Det er grei utsikt på toppen av stigningen, da. Følg skilter og ikke GPS. Før Oppheim vil den også lede deg gjennom en skogsvei i stedet for å holde på E16.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Tuxedo

#8
Sitat fra: bb på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:20
Folk sier visstnok at maten på Jafs i Gol er helt jævlig. Jeg synes den er grei. Men så er jeg nordlænding da.
Maten på Jafs er helt jævlig.  Overalt. Det har ingenting med Gol å gjøre  :D
Sitat
PS. GPSen i bilen vil lede deg via FV 50 Hallingskarvet/Hol. Denne veien vil jeg også fraråde deg fra å kjøre. Til dels humpete og smal. Det er grei utsikt på toppen av stigningen, da. Følg skilter og ikke GPS. Før Oppheim vil den også lede deg gjennom en skogsvei i stedet for å holde på E16.
Jepp, som transportetappe vil FV 50 være galskap.  Den tar du bare den dagen du vi kjøre sakte, har god tid og har lyst på en fin opplevelse i naturen. Beregn nesten en time ekstra.

ihlhaug

Sitat fra: bb på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:20
Jeg har kjørt Bergen-Oslo/Oslo-Bergen «et par ganger». Den raskeste veien er å kjøre via Aurland og Hemsedal. Den veien er milevis bedre enn Hardangervidda. For noen uker siden kjørte jeg Hardangervidda for første og forhåpentligvis siste gangen. Veien er både svingete og humpete grunnet telehiv. Stignigene/spiralene ved Øvre Eidfjord spiser både tid og rekkevidde (hvis på vei ned).

Ruten via Aurland/Hemsedal derimot har mange lange, slake og rette tunneler:
- Lærdalstunnelen: 24,5 km
- Gudvangatunnelen: 11,4 km
- Flenjatunnelen: 5 km
- Borgundtunnelen: 3 km
- Vangstunnelen: 2,5 km
- Tuftåstunnelen: 2 km
...........

Holy shit! Tidenes svar Bjørn, takk! Blir nok å prøve den ganske så slavisk på turen over. Er selv fra Harstad, men bor i Bergen, så kan kanskje prøve meg på Jafs'en da. Igjen, takk for detaljert "oppskrift"!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tuxedo

Disse tunnellene er vel egentlig eneste gode grunn til å kjøre RV 7 i stedet.  Voss - Lærdal er kanskje noe av den kjedeligste kjørestrekningen mennesket har oppfunnet.  Vær oppmerksom på at det er gjennomsnittsmåling (fotobokser) i Lærdalstunnellen, så ta det med ro fra start til slutt (20 min).  Fin tur etter Lærdal, men en del telehiv over Hemsedal i disse dager.

ihlhaug

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. mars 2015, klokken 21:51
Disse tunnellene er vel egentlig eneste gode grunn til å kjøre RV 7 i stedet.  Voss - Lærdal er kanskje noe av den kjedeligste kjørestrekningen mennesket har oppfunnet.  Vær oppmerksom på at det er gjennomsnittsmåling (fotobokser) i Lærdalstunnellen, så ta det med ro fra start til slutt (20 min).  Fin tur etter Lærdal, men en del telehiv over Hemsedal i disse dager.
Takk for tips! Får følge godt med på skiltingen frem til, forhåpentligvis, det kommer en oppdatering hvor også "gamle" MDS får fartsgrensen på skjermen!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA