Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk med lufttrykksensor

Startet av Olofm, onsdag 04. mars 2015, klokken 13:06

« forrige - neste »

Olofm

Hei

Jeg har nylig skrevet kontrakt på en Outlander PHEV, og skal til vinteren skaffe vinterdekk selv da jeg ofte opplever at bilforhandler tar altfor godt betalt for dekk de leverer med bilen.

Derfor lurer på om det er noen her som har erfaringer med hva som gjelder rundt lufttrykksensor, og også om det er noen som kan anbefale beste dekk i forhold til pris og eventuelt hvor jeg finner dette?

Gleder meg til ny bil i mai/juni!
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

drphev

Eg fekk bilen levert med uoriginale lettmetallsfelgar 16" med nokian hakkapelitta 7, forhandla til 10000 totalt. Det viser seg etterpå at dei ikkje hadde montert trykkluftssensorar på ventilane, noko som både er blitt eit krav på både sommar- og vinterdekk (ikkje bare sommardekk som nokon vil ha det til). Kvar gong me startar bilen får me ein advarsel, og den oransje trekanten går aldri bort, det går heller ikkje ann å stille dette bort. Me skal sjølvsagt få ettermontert sensorar frå forhandlaren.
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

Jan-Børre Olsen

I prinsippet får du ikke bilen godkjent på en PKK hvis det lyser noe sikkerhetsgreier i dashbordet. Alt som har med sikkerhet å gjøre skal fungere(eller i det minste ikke melde om feil, de tester jo ikke om sensorene fungerer). At en forhandler ikke leverer med sånt på hjulsett levert med bilen virker litt sløvt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jokke

Har uoriginale vinterdekk med sensorer. Disse må kalibreres til bilen som sett nr 2. Må gjøres på Mitsubishi.
Når man så bytter til sommerdekk går man selv inn i "settings" menyen i bilen og bytter til sett 1(sommerdekk).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA