Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestille Tesla nå eller vente et par år?

Startet av tut, torsdag 20. november 2014, klokken 12:42

« forrige - neste »

timingbeltkiller

JO,
sjekk forbruket på Auris hybrid og bensin og diesel. Og ditto for Golf.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erot

Sitat fra: erot på lørdag 22. november 2014, klokken 20:59
Mange produsenter har hatt mye mer alvorlige feil i drivlinjen.

Må rette meg selv litt her. Alvorlige var ikke rette ordet. Det er alvorlig nok å plutselig stå uten fremdrift. Poenget var at en elmotor som byttes raskt og innenfor garantitid er et vesentlig mindre problem for kunden enn en totalhavarert dieselmotor etter garanti og reklamasjonsrett er ute. Ser ut til at dette problemet vil slå ut tidlig for de dårlige eksemplarene. Nå kan det selvsagt dukke opp helt andre problemer som viser seg etter fem års bruk, men det kan det på alle biler.

Kallagtunet

#32
Jeg vil tro at Tesla sin andel av havarier på motor/dirvverk på nye biler levert i Norge i perioden fra august 2013 til i dag vil jeg tro er veldig nær 100%.

Motorhavari på nye biler har ikke jeg hørt om i min bekjentskapskrets noen gang (bortsett fra de jeg kjenner som eier Tesla da...). 

Og til det opprinnelige spørsmålet hvis du ikke liker å betale for å være Beta Tester og tåler å bruke noen dager i året på å besøke bilverksted så vent med å kjøpe Tesla. Hvis du lever fint med det så kjøp og kos deg med en bil som har mange utrolig gode egenskaper og i tillegg elektrisk!

timingbeltkiller

@erot

Har du selvsagt rett i.
Men for folk flest som beholder ny bil max opptil 200K km,
er det vel brøkdeler av promiller som opplever totalt motorhavari - Be it diesel or gasoline.

Tesla S har unektelig et visst åndelig slektskap med andre pionerbiler som eksempelvis RO 80 og DS:
Glimrende ide - Praktisk gjennomføring mangelfull
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erot

Må innrømme at jeg ikke husker akkurat hvilke i detalj, men både Audi, BMW, Alfa og flere har hatt noen modeller/årganger med mye motorproblemer og systematiske totalhavarier, men det hører til unntakene selvsagt. Og så har vi jo turbohavari på diesler gått rundt 100k, noe mange produsenter har slitt med. Kan være dyrt nok det, men du kan jo kjøre videre uten turbo da.

DU-problemet er selvsagt ille, men når de klarte å levere fungerende DUer i begynnelsen må de vel klare å få skikk på det igjen.

RunarBT

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 23. november 2014, klokken 10:15
Jeg vil tro at Tesla sin andel av havarier på motor/dirvverk på nye biler levert i Norge i perioden fra august 2013 til i dag vil jeg tro er veldig nær på 100%

Dette begrunner du i...hva?

Min P85 fra aug.2013, kjørt 36500km. Ingen ulyder.. DU ikke byttet.. Og ser ikkje for meg at det skal skje med det første heller. Naboen sin fra våren 2014, ingen problemer heller.

Kallagtunet

Les min post igjen. Jeg påstår ikke at alle Tesla har byttet DU.


erot

 :D  Nå skjønte jeg hva du mente. Tesla sin andel av alle, ikke andel av alle Tesla.

Kallagtunet


ksandal

Sitat fra: emagic på lørdag 22. november 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 22. november 2014, klokken 09:44
Toyota sine hybrider (ihvertfall de jeg har prøvd) er helt latterlige. Plug-in hybrider med 4-5 mil el-rekkevidde derimot, det har noe for seg.

Nettopp her det glipper - hva har du prøvd?

Toyota gjør jo som alle andre og tilpasser modellparken til markedet.  I Norge er derfor biler stort sett små.  Så jeg regner med at du ikke har prøvd Camry, Avalon eller Highlander i hybridversjon?   Toyota eier dog noen flere merker som ER representert i Norge, så du har vel prøvd Lexus RX450h og alle de andre Lexus modellene og  funnet at de ikke duger?

emagic

Prøvde Lexus RX450h og ble kjempeskuffet.. har kjørt BMW i mange år og trodde virkelig at en Lexus ville gi litt av samme kjøreglede.. men nei her manglet mye og i tillegg mange dårlige plasseringer av ymse brytere. og en fothåndbrekk som kom borti foten om en liker og hvile foten nede på venstre side.. teit løsning... og dødsoner bak store A,B stolper der en kan gjemme større biler :-)
OG FORBRUKET?  0,8 L/mil på blandet by/langkjøring er for dårlig på en Hybrid... det er jo mer en en like stor SUV uten Hybrid blandt andre merker.

Ellers gleder jeg meg til og få Tesla snart :-)  kommer om 4 uker.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

JørundG

I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

SimenT

Jeg ser på det som et røverkjøp og kan ikke tro at alle ikke ser det . Hva er det med folk som plutselig nå roper etter mere avgifter :) Jeg mener at de nye utgavene er såppas bra utstyrt nå at den bør tilfredsstille. Jeg er glad jeg har råd nå til å kjøpe en bra utstyrt P85D. Toget har allerede gått mtp de nye prisene. Når moms legges til er den ikke lengre tilgjengelig for meg ihvertfall.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

satheesh.net

Sitat fra: SimenT på tirsdag 03. mars 2015, klokken 21:26
Jeg ser på det som et røverkjøp og kan ikke tro at alle ikke ser det . Hva er det med folk som plutselig nå roper etter mere avgifter :) Jeg mener at de nye utgavene er såppas bra utstyrt nå at den bør tilfredsstille. Jeg er glad jeg har råd nå til å kjøpe en bra utstyrt P85D. Toget har allerede gått mtp de nye prisene. Når moms legges til er den ikke lengre tilgjengelig for meg ihvertfall.

+1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA