Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet og strømstyrke?

Startet av satheesh.net, lørdag 28. mars 2015, klokken 00:17

« forrige - neste »

satheesh.net

Moderator kan legge dette innlegget under korrekt tråd hvis den passer under en bestemt plass.

Hei,

Beklager hvis dette har blitt besvart tidligere, men jeg har ikke lest alle trådene her ...
Jeg har en kompis som får en iOn og han lurer på hva slags strømstyrke som anbefales. I fellesgarasjen får han valget mellom følgende to installasjons scenarioer:

- 10 ampere til ca. 7.000,-
- 16 ampere til ca. 14.000,- inkl. Salto-boks

Hva anbefaler dere? Er det verdt å investere i en Salto-boks eller burde 10 amp lading holde? Lading vil stort sett foregå på kveldstid og stort sett ellers når bilen parkeres.

Hva er forresten typisk ladetid på de ulike strømstyrkene?

SUNPWRD

Det kommer litt an på hvilken ladekabel (kladd) han har / om han er villig til å bruke litt ekstra på enda en kabel. Med 8a/14a som jeg har kan jeg utnytte en 16a kurs. Oppgitt ladetid er 11 og 6 timer og dette opplever jeg som at stemmer. Med 16A veggboks er han jo forberedt for fremtiden, men relativt heftig pris...
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Hansi

Spørs vel litt hvor god råd han har og om han ser for seg elbil i fremtiden? Personlig ville jeg gått for Saltoboks uten fast kabel så man kan bruke den på evt. fremtidige/andres elbiler også
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

pwb

16A uten tvil, lader selv ofte med 14A (magnet trikset) på kveldstid så man får gjort unna all småkjøringa med å handle, hente unger osv. Har nå kjørt 26.000km på 11mnd uten å hurtiglade pga. prisen på hurtiglader (ok, hurtigladet på en tur helt til å begynne med bare for å se). Hadde nok ikke klart å kjøre såpass mye med bare 8A lading så vil absolutt anbefale 16A. Selv når bilen sette på ladning nesten helt tom med 14A når man kommer hjem så kan man fint bruke bilen til småturer når man er ferdig med å spise.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA