Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Årsmodell

Startet av kjetaam, fredag 27. februar 2015, klokken 15:22

« forrige - neste »

kjetaam

Hvordan leser man årsmodell i chassisnummer?

X-Trail

Det kan man kun på usa biler. Biler for europa har "U" på det aktuelle stedet i chassinummer.
Stolt eier av ELise♡

signal

Det 10 sifferet i chassis nummeret sier årsmodell.
C=2012
D=2013
E=2014
F=2015
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

emil

Sitat fra: signal på lørdag 02. mai 2015, klokken 17:11
Det 10 sifferet i chassis nummeret sier årsmodell.
C=2012
D=2013
E=2014
F=2015

Men som X-Trail sier gjelder dette kun USA-biler.

signal

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

emil

Sitat fra: signal på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:42
Mulig er det noe forskjeller på dette, men dette er faktisk en ISO standard på.
http://www.standard.no/en/PDF/FileDownload/?redir=true&filetype=Pdf&preview=true&item=520393&category=5

En kan lese mer om dette her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number#Model_year_encoding

standard.no-linken fungerte ikke her, men hvis du ser i denne tabellen fra samme wikipediaartikkel som du linker til:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number#Components_of_the_VIN

Gjelder plass 10 som "Model Year" kun for USA og ikke EU.

Trekkoppbil

Hvis du skal skille mellom 2012 og 2013-modell, så er det sikresete å se på produksjonsland, som du sikkert kan lese ut av vin-nummeret.

Produksjonsmåned kan man lese ut fra klistremerke på bilene, men det behøver ikke å si så mye om årsmodell:
Enkelte biler er produsert i usa i 2012, og da er det 2013-modeller som er helt annerledes enn 2012-modellen som er produsert i Japan.

På 2013- og 2014-modellene kjenner jeg ikke til noen vesentlige forskjeller. Det var en liten detalj som var standard i USA på 2013, men ikke i 2014.
2015-modellen har en helt ny batterikjemi, i alle fall på usa-modeller, som skal tåle høye temperaturer bedre, og den kom vel sommeren 2014, og jeg kjenner ikke til hvordan du  skal lese om bilen er 2014 eller 2015-modell, da begge deler gjerne er produsert i 2014.

lifern

Jeg har Euroleaf 2014 MODELL, første gang reg i november 2013.Nye modeller kommer året før.
Så 2016 modeller kommer høsten 2015.
SVART EUROLEAF 2013

Olee

Kjøpte min Nordic i februar 2015. Dette var en av tre-fire biler forhandler hadde tilgjengelig for omgående levering. Slik jeg tenker kan denne bilen i teorien ha stått der flere mnd (forhåpentligvis med 50-80% på batteriet). Ingen måte å finne ut hvor gammel bilen egentlig er?

leafnor

Sitat fra: Olee på mandag 25. mai 2015, klokken 15:01
Kjøpte min Nordic i februar 2015. Dette var en av tre-fire biler forhandler hadde tilgjengelig for omgående levering. Slik jeg tenker kan denne bilen i teorien ha stått der flere mnd (forhåpentligvis med 50-80% på batteriet). Ingen måte å finne ut hvor gammel bilen egentlig er?
Skriv inn understellsnummer og decode her: http://www.vindecoderz.com/EN/Nissan
Scroll så helt ned for å se resultat av dekodingen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kaiat

Sitat fra: Olee på mandag 25. mai 2015, klokken 15:01
Kjøpte min Nordic i februar 2015. Dette var en av tre-fire biler forhandler hadde tilgjengelig for omgående levering. Slik jeg tenker kan denne bilen i teorien ha stått der flere mnd (forhåpentligvis med 50-80% på batteriet). Ingen måte å finne ut hvor gammel bilen egentlig er?

I teorien er dette mulig, men på den annen side har jo salget av Leaf vært såpass stort at jeg tviler på at denne bilen kan ha stått så veldig lenge. Usikker på Nissan, men på andre biler har jeg vært borti at det står en klistrelapp i dørkarmen med chassisnr. og der står det ofte produksjonsmåned også.

Olee

Sitat fra: leafnor på mandag 25. mai 2015, klokken 18:05
Sitat fra: Olee på mandag 25. mai 2015, klokken 15:01
Kjøpte min Nordic i februar 2015. Dette var en av tre-fire biler forhandler hadde tilgjengelig for omgående levering. Slik jeg tenker kan denne bilen i teorien ha stått der flere mnd (forhåpentligvis med 50-80% på batteriet). Ingen måte å finne ut hvor gammel bilen egentlig er?
Skriv inn understellsnummer og decode her: http://www.vindecoderz.com/EN/Nissan
Scroll så helt ned for å se resultat av dekodingen.
Da får jeg opp at bilen min er en Nissan Almera fra 2014, produsert i UK!  :o

Olee

Sitat fra: kaiat på mandag 25. mai 2015, klokken 19:15
Sitat fra: Olee på mandag 25. mai 2015, klokken 15:01
Kjøpte min Nordic i februar 2015. Dette var en av tre-fire biler forhandler hadde tilgjengelig for omgående levering. Slik jeg tenker kan denne bilen i teorien ha stått der flere mnd (forhåpentligvis med 50-80% på batteriet). Ingen måte å finne ut hvor gammel bilen egentlig er?

I teorien er dette mulig, men på den annen side har jo salget av Leaf vært såpass stort at jeg tviler på at denne bilen kan ha stått så veldig lenge. Usikker på Nissan, men på andre biler har jeg vært borti at det står en klistrelapp i dørkarmen med chassisnr. og der står det ofte produksjonsmåned også.
Forsåvidt sant, men der jeg kjøpte var salgsstatistikken 1 Leaf per mnd... Så mulig den har stått en stund  :-\

emil

Let litt rundt etter klistremerker som kan angi produksjonsmåned, på USA biler står dette i nærheten av info om dekktrykk.

X-Trail

På hovedlykter og ledningsnett og 12v batteri feks er det klistrelapp med produksjonsdato på komponenten. Bilen er produsert 2-3 uker etter det sånn ca. Ellers så finnes prod.mnd på delekatalogen hos forhandler.
Stolt eier av ELise♡

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA