Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min vurdering av forskjell på gammel S60 og ny S85

Startet av Cobos, fredag 27. februar 2015, klokken 15:03

« forrige - neste »

Cobos

Jeg leverte inn min S60 for noe jeg mente var småfeil før jeg skulle på langtur fra Kiel til Belgia. Det visste seg at de måtte bytte kontaktor i batteriet og jeg mistenker den ikke ble påbegynt idet de fikk den. Jeg fikk uansett lånebil, en 23.12.2014 registrert svart S85, som vel hadde gått nesten 2000km. Jeg forklarte at jeg måtte ha min bil tilbake før torsdagen ellers dro ferga uten meg. Servicekontakten min hos Tesla var meget flink til å holde meg oppdatert, men resultatet var at jeg da med Tesla sin godkjenning reiste på ferietur med en ny S85 istedet for min egen.

Så hvordan er forskjellen. På langtur er det klart at 85kWh batteriet er greiere å bruke, men til gjengjeld ble det liten utfordring og mindre "eventyr".
Min S60 har generelt hatt lite feil og har vært/er godt sammenskrudd. Sånn sett var en ny S85 ikke særlig annerledes. Faktisk hadde lånebilen en feil med plasthyllen under skjermen som var delvis løs. Lånebilen fungerte slik den skulle hele turen uten noen problemer, men det jeg har merket meg er at den ER mer stille. Min S60 ble utlevert i september 2013 og på norske veier i 80km/t med regn er den merkbart mer støyende. Det var Pirelli vinterdekk på begge bilene i 19'' og jeg merket at samme musikk fra samme minnepenn måtte fra svak 4 til 5 for samme musikkopplevelse. Lånebilen var også veldig rolig helt opp til ca 130km/t på autobahn, mens 150-160km/t merket man tydelig støy, vindstøy primært. Her er det tydelig en forbedring.

Så hva med autopilot funksjonene. Jeg har jo CC på min bil, men på langkjøring på motorvei er faktisk ACC veldig behagelig. Ikke noe jeg må ha, men letter veldig belastningen etter mange timers kjøring.
På norske mørke svingete landeveier er autoblending av fjernlys også veldig komfortabelt men ikke et must.
I Belgia og Tyskland opplevde jeg parkeringshus man kledde på seg mer enn kjørte inn i, og der er det greit med de nye parkeringssensorene som går direkte øst og vest for bilen, mens mine egne ikke dekker mer enn NØ og NV.
I lange motorveistrekk er det også kjekt med vinglevarsleren og automatisk lesing av fartsgrenser men dette er ikke veldig viktig. En interresant bug jeg fant var at tyskerne og nederlenderne aktivt setter ned fartsgrensen i avkjøringsfeltet på motorveien, og skiltleseren fanget opp det, og trodde dermed autobahn'en hadde 70 grense i de neste 25km til jeg endelig fant et nytt skilt som fikk den til å endre status.

Så ville jeg kjøpt en ny bil med de nye forbedringene, tja. 20k-30k ville nok vært betalingsviljen min for autopilotpakken på min bil ved ettermontering (ikke at det tilbys noengang), støydemping er det mulig jeg gjør et DIY prosjekt på etterhvert, men slik det er nå er jeg fortsatt veldig fornøyd med min gamle. Hadde jeg derimot kjøpt ny bil idag, ville jeg nok klart siktet mot en modell med autopilot.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA