Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TV2 hjelper deg - 102 km for Leaf

Startet av hottentott33, torsdag 26. februar 2015, klokken 18:08

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Bare gjentar meg selv fra en annen tråd:

Jeg er faktisk enig med måten TV2 fremstilte det på; den "vanlige" bruker vil helst vite minst mulig om sparemuligheter egenskaper men kjører på varme og komfort hvis de kan.
Det er verre at importørene og forhandlerne presenterer og fokuserer på urealistiske rekkevidder, og jeg syntes talspersonen fra Nissan var direkte uredelig. Hun kjente noen som klarte å kjøre Leaf LENGRE enn 199km; jeg ville gjerne sett det i praksis i ordinær trafikk på ordinære norske veier.

En ting er at hva man klarer å tyne max NEDC rekkevidde som et teoretisk tall, noe annet å presentere dette som realistisk, for eksempel oppgir Renault for Kangoo ZE:
"Kangoo Z.E. har en estimert rekkevidde på mellom 80 km og 125 km under norske forhold. (170 km ihht. NEDC-normen)"

Konsekvensene er mye verre for en elbileier som går to for strøm pga urealistisk forventning til rekkevidde. En ICE som bruker dobbelt så mye bensin/diesel spiller sånn sett mindre rolle fordi de har større drivstofftank enn 5-6 liter.
Med realistiske forventninger til rekkevidde kan en elbileier kjøpe en elbil med realistiske forventinger og bli positivt overrasket over hvor bra det kan være å kjøre miljøvennlig. Kjenner flere som har kjøpt Leaf og blitt kjempeskuffet fordi de ikke fikk den rekkevidden de trodde den skulle ha (ville ikke høre på mine råd ;)).
Men jeg kjenner også eiere av Leaf, trilling, eUP og eGolf som er kjempefornøyd fordi de (nesten) aldri overstiger 100km kjørelengde per dag.

sølv-pilen

Skikkelig uretferdig test. to biler med varmepumpe mot en som ikke har det - utfallet er jo nesten gitt på forhånd...
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Ebe

Hehe, godt sagt, sølv-pilen :)

det stod 108 i innslaget, men de sa det vel aldri.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Bobbulf

#18
Sitat fra: sølv-pilen på fredag 27. februar 2015, klokken 18:25
Skikkelig uretferdig test. to biler med varmepumpe mot en som ikke har det - utfallet er jo nesten gitt på forhånd...
Alle har vel varmepumpe? Står:
  "E-Golfen, med en rekkevidde på 190 kilometer, gir seg etter 108 kilometer. På tross av at denne versjonen er utstyrt med varmepumpe som skal øke rekkevidden under disse forholdene."
http://www.tv2.no/2015/02/26/broom/tv-2-hjelper-deg/elbil/6616208
Edit: Tesla har vel varmeveksler
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

sølv-pilen

Hadde ikke tenkt å dra igang en diskusjon om varmepumper, men varmepumpe og varmeveksler er ikke det samme. Ja vist er det varmeveksler i varmepumpa men det er det også i varmegjenvininga i ventilasjonen i huset mitt... og det er ingen varmepumpe.  Hun "glemte" også å si at leafen har varmepumpe men alikevell har den det.

Så egentlig er dette en ikke sammenleggbar test ettersom to av bilene har teknologi innebygget som gjør at de har en fordel den tredje mangler. ..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Ebe

Kødda du ikke Sølv-pilen? Jeg skjønner ikke poenget ditt? Leaf og golf hadde varmepumpe, mente du ikke som en spøk at tesla ikke har varmepumpe?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Espen Hugaas Andersen

Tesla har ikke varmepumpe. I stedet har de et avansert system for å bruke spillvarmen fra batteri, likeretter og motor for å varme kupeen. Denne spillvarmen er fort i området 1,6 kW i 80 km/t. På toppen av dette har de 5 kW med varmeelementer for å supplere, og få bilen varmet opp ved starten av turen.

Denne spillvarmen dumper Leaf via luftkjøling, men jeg er usikker på hvordan systemet i e-Golf er.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gordon Retriever

SitatHeat pump for energy-efficient cabin airconditioning (optional) uses both heat from
the ambient air and waste heat from drivetrain components.

Ifølge Volkswagen AG.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 27. februar 2015, klokken 22:26
SitatHeat pump for energy-efficient cabin airconditioning (optional) uses both heat from
the ambient air and waste heat from drivetrain components.

Ifølge Volkswagen AG.
Jeg hadde en mistanke om at systemet i e-Golf var litt mer avansert. Her er foresten et diagram over Tesla's system (dette ligger i en skjult meny i GUI):

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PK

Helt ok test
Har selv 1.gen Leaf... Med varmeapparat ville jeg ikke planlagt tur lengre enn 7-8 mil nå på vinteren.. Bor på vestlandet. 

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

emil

Sitat fra: PK på fredag 27. februar 2015, klokken 22:50
Helt ok test
Har selv 1.gen Leaf... Med varmeapparat ville jeg ikke planlagt tur lengre enn 7-8 mil nå på vinteren.. Bor på vestlandet.

Har 1. gen med ca 10% tap i batterikapasitet, men har nesten 10 mil til første hurtiglader når jeg skal i retning Oslo fra sørlandet. På de tre turene jeg hadde i januar nådde jeg frem til den omtrent samtidig som første varsel om lavt batteri kom. Motsatt retning blir litt værre siden jeg ikke får ladet til mer enn ca 75% på hurtlgaderene, men har heldigvis nedoverbakke de siste par km og pleier å ankomme hjemme med ca 1-2kWh igjen på batteriet.

jkirkebo

Sitat fra: emil på fredag 27. februar 2015, klokken 23:05
Sitat fra: PK på fredag 27. februar 2015, klokken 22:50
Helt ok test
Har selv 1.gen Leaf... Med varmeapparat ville jeg ikke planlagt tur lengre enn 7-8 mil nå på vinteren.. Bor på vestlandet.

Har 1. gen med ca 10% tap i batterikapasitet, men har nesten 10 mil til første hurtiglader når jeg skal i retning Oslo fra sørlandet. På de tre turene jeg hadde i januar nådde jeg frem til den omtrent samtidig som første varsel om lavt batteri kom. Motsatt retning blir litt værre siden jeg ikke får ladet til mer enn ca 75% på hurtlgaderene, men har heldigvis nedoverbakke de siste par km og pleier å ankomme hjemme med ca 1-2kWh igjen på batteriet.

Du skal kunne lade helt opp på hurtigladerne (ihvertfall de fleste) men om lading startes med under 50% SOC stopper den på ca. 80%. Startes den med >50% SOC går den helt opp. Du må altså starte lading på nytt om du vil lade helt opp. Denne begrensningen ligger i bilen, enkelte hurtigladere kan selvsagt ha egne begrensninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. februar 2015, klokken 23:10
Du skal kunne lade helt opp på hurtigladerne (ihvertfall de fleste) men om lading startes med under 50% SOC stopper den på ca. 80%. Startes den med >50% SOC går den helt opp. Du må altså starte lading på nytt om du vil lade helt opp. Denne begrensningen ligger i bilen, enkelte hurtigladere kan selvsagt ha egne begrensninger.

Et stort problem med min bil er at hurtigladeren kan påstå at jeg har 95% SOC mens LeafSpy sier godt under 80%. LeafSpy sin GIDs måling stemmer elles veldig bra med bilens oppførsel og vising av batterinivå (inkludert blå blinkende lys på dash) så jeg stoler mer på LeafSpy enn hurtigladeren.

Testet GrønnKontakt sin ABB i Lillesand for noen dager siden og den laderen er den første av godt over 100 hurtigladinger der laderen viste samme SOC visning som LeafSpy. Men jeg testet ikke mer enn en lading på ca 20% (fra 55% til 75% eller noe rundt der).

Ellers er jeg ikke mange kW over 230V 16A lading når jeg avslutter hurtigladingen og har kunnet ta et lite sakteladestopp på Brokelandsheia hvis jeg har følt behovet (og ny hurtiglader der om noen dager løser alle eventuelle problemer). Kjenner ellers godt forbruket på hver enkelt del av turen at jeg ikke får noe rekkeviddeangst selv om jeg nærmer meg tomt batteri.

sølv-pilen

Sitat fra: Ebe på fredag 27. februar 2015, klokken 22:02
Kødda du ikke Sølv-pilen?
Jo, var akkurat det jeg gjorde..vi ser alle hvordan denne testen endte...som så mange ganger før denne :)
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

tomgri

Sitat fra: emil på fredag 27. februar 2015, klokken 23:05
Sitat fra: PK på fredag 27. februar 2015, klokken 22:50
Helt ok test
Har selv 1.gen Leaf... Med varmeapparat ville jeg ikke planlagt tur lengre enn 7-8 mil nå på vinteren.. Bor på vestlandet.

Har 1. gen med ca 10% tap i batterikapasitet, men har nesten 10 mil til første hurtiglader når jeg skal i retning Oslo fra sørlandet. På de tre turene jeg hadde i januar nådde jeg frem til den omtrent samtidig som første varsel om lavt batteri kom. Motsatt retning blir litt værre siden jeg ikke får ladet til mer enn ca 75% på hurtlgaderene, men har heldigvis nedoverbakke de siste par km og pleier å ankomme hjemme med ca 1-2kWh igjen på batteriet.

Kan jeg spør hvor du starter fra?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA