Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type lader og pris på bensinstasjon

Startet av Fastlane83, onsdag 25. februar 2015, klokken 11:02

« forrige - neste »

Fastlane83

Har en kamerat som driver en litt mindre bensinstasjon. Prøver å overtale han til å få installert lader til elbil. Siden stasjonen ikke har så veldig stor omsetning så bør ikke kostnaden for å installere lader være så stor. Ser for meg en eller to stk 22kw type 2 lader som bruker det eksisterende strømanlegget til stasjonen.

Finns det andre "billige" alternativer, og hva hva bør det koste å bruke en slik lader?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

arnkl

Eg går ut frå at bensinstasjonen har 400V anlegg, viss ikkje må han inn med ein transformator som aukar investeringskostnaden betydeleg.

Eg tenkjer at ein dobbel 22kW boks vil vere det beste å starte med. Då kan Model S og Zoe lade relativt fort, og dei andre elbilane med 32A ladar får utnytta denne.

Når det gjeld pris for lading er min oppfatning at han vil tene mest på å legge seg lavt på ladepris slik at den blir brukt, og heller ta fortenesten på meirsalg av kioskvarer. Om han tar ein pris som tilsvarer eller er like over straumkostnaden vil han kunne trekke lokale elbilar som kanskje treng litt ekstra rask lading ein dag. Med høg ladepris vil han berre få kundar som lade, og det er det nok ikkje så veldig mange av. Viss han reknar 1 kr/kWh så bør han ligge på rundt 30 øre pr. min. 50 øre pr. min bør også vere akseptabelt for dei fleste.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

MrUnderhill

Jeg ville vurdert å la lading på stasjonen være gratis.

Han vil da tiltrekke seg kunder som må henge rundt der i 30-60 minutter, og som kanskje vil føle at de bør "kjøpe noe" siden de får gratis strøm (hamburger, baquette, smågodt e.l.).

Det blir fort koste litt å sette opp / administrere en betalingsløsning...

rene

Betalingsløsningen kan jo være så enkel som at du skrur av/på ladestasjonen inne på stasjonen når kunden er kommet inn. Trenger ikke være SMS/RFID/kortautomat. Problemet er vel at det ikke er lov å selge kWh uten å ha konsesjon, så han må vel ta betalt per minutt/kvarter/time på etellerannet vis. Evt drite i å ta betalt, alternativt trekke det av på pølseregningen når kunden handler der.

Amoss

Har kommet mange gode - eller mindre gode ;) - råd over her, men det man må vite før man deler ut for mange råd er rett og slett plasseringen av stasjonen?

By? Bygd? Landevei? Motorvei? Sentralt? Usentralt?

Hva er det å finne på når man lader?  Må man bare velge mellom å sitte i bilen å tvinne tommeltotter eller handle pølser?  Eller kan man bruke tiden på en veikro 20 meter bortenfor? Eller gå på en butikk? Besøke en turistfelle? etc etc...  Hvordan er tilbudet av offentlig (gratis) lading i nærområdet? Hvordan er tilbudet av betalingslading i nærområdet?

Alt dette bør man ha i tankene før man avgjør hva man velger. Er stasjonen sentralt plassert med masse å finne på rundt/nært stasjonen, så er hurtiglading kanskje unødig, og man selger neppe like mange brus/pløser til den ladende. Viktig både for å sette prisen og hastigheten...

Er det kommunale/fylkeskommunale støtteordninger man kan søke for å sette opp ladeplasser? Er det langs en landevei og er strategisk nok plassert så kanskje de kan høre med TOCN ladefond (om de har 32a 400v)?

Model S 85D

Philip Marlowe

Det kan nok være lurt å tilby en lav pris som må betales inne. Kommer kunden inn så er jo sjansen større for at kunden handler annet også. Bensinstasjonseieren vil jo tjene mer på det enn på strømmen.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Fastlane83

Jeg kommer til å anbefale han å la folk lade gratis. Tror det er enklest og det han kommer til å tjene på det i lengden ved salg av andre varer. Det er ikke så mye annet å gjøre i området der stasjonen ligger enn å spise pølse eller gå å se på fossilbiler hos de fire bilforhandlerne som ligger der.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

GOS

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal få ladingen gratis. Å få opp flere slike rundt omkring ser jeg som positivt da jeg ikke alltid kjører der hvor SC er tilgjengelig. Jeg vil gjerne bruke Tesla'en på disse turene også uten å måtte tenke for mye i detalj på å planlegge ladingen og forbruket (les kjøre-hastigheten).

Jeg betaler gjerne en fornuftig pris på en 22kw ladestasjon slik at de får dekket inn kost og fornuftig nedskrivningstid samt handler litt på bensinstasjonen. 1 kr/kw i betaling er vel fornuftig. Fortum og andre er vel litt ute og kjører tur i forhold til kosten det er med å sette opp 22 kw AC lader. 
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Fastlane83

Er forsåvidt enig i det, men det må ikke koste så mye å administrere ett betalingssystem heller. 15 kr pr kvarter må vel være greit? Selve investeringskostnaden tjener han nok ikke inn på lading, men med varesalg.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Tror en del folk må komme ut av "elbil skal være gratis" bobla. Om jeg betaler hundre kroner for en time=100 km med dobbelt lader, så er det det samme som å tanke på fossilsøyla med eksos bilen. Det synes jeg er helt legitimit, og dette trigger flere til å sette opp ladepunkt.
Fullstendig klar over at ikke alle har dobbeltlader, men det blir en annen sak.

mariowing

Sitat fra: Øggen på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:47
Tror en del folk må komme ut av "elbil skal være gratis" bobla. Om jeg betaler hundre kroner for en time=100 km med dobbelt lader, så er det det samme som å tanke på fossilsøyla med eksos bilen. Det synes jeg er helt legitimit, og dette trigger flere til å sette opp ladepunkt.
Fullstendig klar over at ikke alle har dobbeltlader, men det blir en annen sak.

+100

Har diskutert dette i mange tråder i forbindelse med Leaf og Chademo lading. Folk må se på alternativ-kostnaden, hva er alternativet til IKKE å kunne lade bilen underveis. Hvis det koster deg 100 kroner i hurtiglading å komme seg til for eksempel Kongsberg fra Oslo med en Leaf og du har med deg de to barna dine - vis meg et regnestykke som sier at det ikke lønner seg. Sliter med å finne alternativ transport Oslo - Kongsberg for en voksen og to barn for 100 kroner.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

sturle

Sitat fra: Øggen på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:47
Tror en del folk må komme ut av "elbil skal være gratis" bobla. Om jeg betaler hundre kroner for en time=100 km med dobbelt lader, så er det det samme som å tanke på fossilsøyla med eksos bilen. Det synes jeg er helt legitimit, og dette trigger flere til å sette opp ladepunkt.
Fullstendig klar over at ikke alle har dobbeltlader, men det blir en annen sak.
Då vil nok dei fleire køyre forbi i staden, til dømes fordi dei har abonnement hjå ein annan leverandør, og det er lite økonomisk når han vil tene pengar på kiosksal.  Han treng ikkje selje meir enn ein kopp kaffi til 20 kroner for å tene inn ein times lading.  Det kostar han like mykje når nokon stansar for å grise til låne toalettet, som når dei  stansar der for å lade ein time.  Den same logikken gjeld der.  Dei fleste som kjem innom for å gå på do kjøper noko.

Hyperstress

Ville satt opp to 22kw punkter i første omgang, med start/nøkkel i skranken. 50kr pr time, og gratis ladning ved handel over 100kr. (Eller det som lønner seg).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

muggost

@Fastlane83: Det er mange hensyn å ta. Ser at det er en som foreslår 4stk 22kw punkter her. Det er sikker kjekt for oss som skal bruke anlegget, men har han kompisen din råd til det? For det første - hvis han i det hele tatt får lov av netteieren å sette opp et så kraftlig anlegg - hva blir kostnaden? Hjemme hos meg selv måtte jeg ut med ca 11.000 (ink mva) for å få opp ett stk 400V 32A stikk i garasjen med type B jordfeilvern og forbruksmåler. Da var det 17m ledning som jeg trakk selv.

Hvis vi skal kunne gi noen fornuftige råd hadde det vært kjekt å vite litt om hvor stort anlegg han har tenkt til å investere i? Har han 20.000? I så fall blir det vanskelig å få til noe mer enn ett ladepunkt med type 2 sokkel. Har han 50.000? 2-3 ladepunkter.

Også er det litt avhengig av hva slags løsning han ønsker ute der bilene skal stå. Schneider har jo noen fiffige løsninger, som koster ca 25.000 eks mva, også er det billader.no som har noen litt enklere greier til 4-5000. Jeg har laget en liste over ladestasjoner her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16771.0.html Der er det bare å sette seg ned å finne den løsningen som passer best.

Administrasjon av løsningen er også noe han bør tenke gjennom. Her er noen forslag:

Helautomatisk: Kunden trekker visa/mastercard i en kortleser direkte ved ladestasjonen.
Halvautomatisk: Kunden må betale i kassa og får enten et RFID lånekort eller fjernstartet lading av personalet.
Manuellt: Kunden betaler i kassa og personalet må ut å låse opp/starte ladingen selv.

Disse alternativene kan påvirke prisen relativt mye... Jeg tror også han må tenke litt over hva pengene skal dekke inn. Tar du 100 kroner timen er det i teorien bare Tesla og Renault Zoe som kommer til å bruke stedet. 50 kr timen gjør det mer smakelig for de med 11 kw/7,4 kw lader, men han bør sterkt vurdere å differensiere prisen etter hvilken bil som skal lades. Dette kan enkelt gjøre ved å ha en liste tilgjengelig for personalet i kassa.

Eksempler:
Nissan Leaf 16A = 3,6kw/timen = 8 kr/timen
Nissan Leaf 32A = 7,2kw/timen = 16 kr/timen
Tesla med enkeltlader = 11kw/timen = 25 kr/timen
Tesla med dobbeltlader = 22kw/timen = 50 kr/timen

De store installasjonskostnadene sammenliknet med de dårlige inntjeningsmulighetene gjør at ladestasjoner pr tiden er dårlig business... Det er med andre ord bedre å satse på inntjening på andre måter (hvertfall er det min mening). F.eks: Kjøp en pølsemeny, få 1 time gratis lading eller noe sånt...

Og så en liten personlig mening helt til slutt: Jeg kjører Nissan Leaf selv og river meg ofte i håret av at jeg ikke kan få ladet vanlig saktelading rundt omkring. De aller fleste kjører rundt med sin ladeledning i bilen, så jeg tror han kompisen din kunne fått bedre valuta for pengene ved å sette opp f.eks 4 stk blå 16A CEE kontakter, med enkle av/på brytere eller timere i kassa. På clas ohlson får man kjøpt overganger fra blå CEE til vanlig stikkontakt for 200 kr/stk. Installasjonskostnaden for dette ville vært en brøkdel av de "ordentlige" anleggene med type 2 sokkel, krever ikke 400V TN, og har omtrent samme inntjeningspotensiale (Kjøpe noe i kassa = 1 time gratis lading, kjøp noe mer = 2 timer). Greit, det løser ikke Tesla sine ladeutfordringer, men det redder kanskje dagen for en småbarnsfamilie i en Leaf :-)

sturle

Sitat fra: muggost på lørdag 28. februar 2015, klokken 18:22
De store installasjonskostnadene sammenliknet med de dårlige inntjeningsmulighetene gjør at ladestasjoner pr tiden er dårlig business... Det er med andre ord bedre å satse på inntjening på andre måter (hvertfall er det min mening). F.eks: Kjøp en pølsemeny, få 1 time gratis lading eller noe sånt...
1 time lading av Tesla med dobbeltladar kostar han 15 kroner i straum.  Han kan la det koste mykje tid og administrasjon i tillegg, eller han kan satse på at Tesla-eigaren kjøper ei pølse eller ein kopp kaffi medan han er der.  Sidan det ikkje er nokon andre serveringsstader i nærleiken, ville eg gjort det enkelt og satsa på det siste.  Det er slett ikkje sikkert at Tesla-eigaren har lyst på en pølsemeny, men går ut med ein Farris og salat i staden.  At Tesla-eigaren berre vert sitjande i bilen og lade gratis, det er lite sannsynleg.

At ein skal måtte gå rundt i kiosken eit kvarter for å finne noko å kjøpe for 100 kroner for å lade, er i alle fall tull.  Vekkasta tid som kunne vore brukt til lading.  Ein kopp kaffi dekkjer utgifta, og dei fleste vil nok kjøpe meir.  Sjølv med ein og annan snyltar innimellom, kjem dette garantert til å gå i pluss.  Den enklaste måten han kan skaffe seg inntekter på, og tene inn att investeringa, er å få kundar som køyrer innom for å lade i staden for å køyre vidare til neste ladar.  Kunden vert glad for å få "gratis" straum, og eigaren vert glad fordi han veit at kunden betaler svært godt for "gratis" straum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA