Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade hos venner og familie

Startet av John Richard, søndag 28. september 2014, klokken 15:22

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 18. mars 2015, klokken 20:23
Blir like idiotisk som Arendal kommune som skulle stoppe Tesla å lade på kommunale uttak.
Tesla lader på maksimalt 13 A på schuko mens andre biler med "Svenskekabel" på 16 A svei i stykker kontaktene deres.

Når ble du spesialist på ladetilstandene i Arendal? Begynner å nå nivået til bergenseren med bevisst feilstaving eller negative kallenavn på ting man ikke liker når du kaller Charge-Amps kabelen for "svenskekabel".

Hovedproblemet med ladestolpene i Arendal har vært mangel på oppheng for kladdene i tillegg til utformingen av selve stolpen gjør at støpsler med 90 graders vinkel får en litt kjip bøy på kontakten. 16A lading er det de færreste som gjør, og de som gjør det gjør det under kontrollerte former. Merkelig nok var det svidde kontakter her før Charge-Amps ble en utbredt kabel.

Ellers er det Teslabrukere her som lader bilene sine med de nødvendige overgangene for å kunne utnytte 16A fra schuko.

Men jeg kan glede deg med at Arendal kommune snart skal fjerne alle utendørs ladeplasser med schuko.

Rav4_EV

Svenskekablelen eller Charge-Amps om du vil bryter flere normer rundt lading som finnes.
Den går over de 10A på Schuko noe som DSB, Elbilforeningen osv ikke anbefaler. I tillegg har den alt for lang kabel mellom stikk og enhet som skal bryte strømmen dersom brudd eller skade på kabel oppstår.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emil

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 19. mars 2015, klokken 18:02
Svenskekablelen eller Charge-Amps om du vil bryter flere normer rundt lading som finnes.
Den går over de 10A på Schuko noe som DSB, Elbilforeningen osv ikke anbefaler. I tillegg har den alt for lang kabel mellom stikk og enhet som skal bryte strømmen dersom brudd eller skade på kabel oppstår.

Men ingenting av det er årsaken til svidde kontakter her i byen, som var en liten del av grunnen til at parkeringsvesenet satte opp lapper om teslaladingen på stolpene.

KjellG


emil

#19
Sitat fra: KjellG på fredag 20. mars 2015, klokken 18:35
Hva sto det på "teslalappene"?

Egen tråd her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16746.msg263142.html

Kan ellers legge til at stolpene nylig ble modifisert så man slipper RFID, men det er planer om å fjerne stolpene som er spred rundt i byen og samle alle utendørs ladeplasser på en parkeringsplass.

ksandal

Sitat fra: John Richard på søndag 28. september 2014, klokken 15:22
Hei

Mitt første innlegg. Beklager om dette er diskutert i en eksisterende tråd.

Hva tenker dere om å lade hos venner og familie? Er det greit, og bør man tilby å betale for strømmen?

Jeg ladet hos en kompis hin dagen.... tok 5kw og satte igjen to tomme pepsi max 1,5 litere som skulle dekke dette med god margin.. da bare lo han og ba meg ta de med :-)  he he
Men det er forskjell på folk ja... det er noen jeg aldri ville spurt  8)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

grorudklovnen

Det er forskjell på sosiale antenner hos folk også; hadde noen gitt meg søppel, tomflasker o.l. som betaling for lading så hadde de ikke fått det igjen, nei. Hadde de derimot spurt pent så hadde de fått det gratis.

cra

Om man møtes til en hyggelig prat hjemme hos noen og har med seg mat/drikke/snacks så er det da helt vanlig å la rester/tomgods være igjen?  :)

Jeg spør forøvrig alltid besøkende med elbil on de ønsker/trenger å lade mens de er her, og flytter egen bil for å lage plass hvis nødvendig. Å ta betalt kunne ikke falle meg inn. Det "koster" meg sikkert like mye i toalettpapir, såpe og varmt vann om de skulle bruke toalettet under besøket, og gnien er jeg altså ikke, selv om jeg er sunnmøring!  ;) ;D

Hadde det vært fremmede som stoppet og spurte om å få lade fordi de var i ei knipe som tilbød tomflasker hadde jeg nok takket nei, men så korte antenner er det nok få som har. Lade hadde de fått uansett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA