Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte bremseskivene Mitsubishi i-Miev

Startet av Haj, mandag 23. februar 2015, klokken 17:31

« forrige - neste »

TB

Min erfaring fra bytte av bremseskiver fremme var å gi det tid. Kombinasjonen av bolter i skiva, mutter og bolt og banking gjorde det sakte løsnet litt og litt. Ved å legge press, løsne, snu litt, nytt press osv. Tok over en time pr side, men det kom løs til slutt. Fester ble ikke bøyd etter det jeg kan huske.

Men, det kan være mer rust som gjør det sitter mer fast, så kan sikkert variere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rusten

Gikk i bremse fella selv nå i måneds skifte !Leverte bilen til EU kontroll i siste øyeblikk og verkstedet forlangte skivene skiftet etter rustregelen ,de dro av en bolt i samme slengen og da ble det helg uten bil i påvente av bolt ! 5600 kr. takk bil fire år og kjørt 24000 ! svindel regelrett men nå har jeg lært og skal nok ikke legge mer penger igjen på Nylund bilelektriske i Stavanger nei ! Burde ha lært da samme ribbet meg for ti tusen fem hundre for håndbrekk på MB to år tilbake ! Slik er det når en er handicapet og reagerer i siste liten ! hilsen lei av å bli lurt !

svingen

#62
Pappa byttet på min,tok tid da det sitter hard. Men 5-65 sprøy og forsiktig slag med lite hammer løsna det. Anbefaler og ha god tid og ta det med ro :)

Verksted skulle ha 5k delene kostet 2200 kr... (mekonomen) kanskje greit og be dem gjøre det hver 7 år. Tok tid (2011 modell)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Bolfus



Sitat fra: buestad på fredag 18. oktober 2019, klokken 22:49
Så prøvde jeg med trikset med bolt og mutter i caliper festet. Jeg trodde en stund det funka for det ble litt større avstand mellom caliper festet og skiva, men det viste seg at jeg bøyde feste-ørene ut over 2mm :o Etter en del banking med den største hammeren fikk jeg bøyd de tilbake. Så den teknikken anbefales altså ikke!

Om det er noen trøst så gjorde jeg akkurat det samme på denne tiden i fjor. Mekanikern tok et idiotgebyr for å bøye festet tilbake for meg...

nilsen33

Vurderer å bytte bremseskiver selv nå, men leser at skivene sitter så sinnsykt fast. Bør jeg overlate oppgaven til proffene? Har veldig lyst å prøve selv...

TB

Min erfaring er begrenset - jeg fikk den av med enkelt verktøy - men det trenger ikke gjelde hos alle...

Unngå å bruke for mye makt - slik at noe knekker eller blir bøyd.....
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf


Nils

Sitat fra: nilsen33 på onsdag 24. juni 2020, klokken 13:10
Vurderer å bytte bremseskiver selv nå, men leser at skivene sitter så sinnsykt fast. Bør jeg overlate oppgaven til proffene? Har veldig lyst å prøve selv...
På min bil satt skivene veldig fast. Problemet er at skivene har en "for høy" senter slik at det blir en kant som stikker innforbi nav/hjulspindel. På denne kanten var det mye rust som gjorde at skivene var for trange når de skulle av. Jeg brukte bolter som beskrevet over men knakk et feste til kaliber. Dette er støpejern og tåler lite. Måtte kjøpe "ny" spindel på finndel.no.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

CitB59EL

Har byttet bremse skiver og klosser fremme på vår C-zero før EU og det var en ganske rett frem jobb. Har jobbet som Citroen TEC tidligere i en del år.  Anbefaler å bruke en kraftig hammer (800-1500Gram)  å slå på skiven i ytterkant for å få den til å løsne-IKKE bruk dra bolter først på skive!
Vår skive løsnet etter en del hamring-brukte ikke bolter i det hele tatt. Gjorde selv nybegynner feilen å løse bare 1 festeskure på brakett til Caliper -ikke lurt når feste til caliper vred seg. Så derfor la begge skruer stå i til du har fått løsnet begge skikkelig!  Brukte kun vanlig håndverktøy under jobben. Løsner den nederste 13 mm skruve for å bikke opp caliper og klemmer inn med stor vanntang (fåes på biltema til ca 200 kr). Hele jobben ilag med 7 år som skrudde ilag med meg tok ca 1-1,5 time  inkl dekk skifte.  Kjøpte Brembo sine skiver og klosser og de hadde svært bra passform-smatt rett inn uten tilpassing. Lurt å legge noe glide middel mellom kloss og glideflate. Brukte selv Novalube. Vår bil var kun gått 31000 i noe salt.   

covi

Byttet skiver fremme etter 115000 kilometer. Gikk greit. Skiver og klosser  fra autodoc. Skivene sitter godt, men en liten slegge ordner saken.

Sent fra min MAR-LX1A via Tapatalk

Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

65lars

Bra emne, mye gode råd! Takk.   :+1:

Selv ble jeg fortalt ved siste EU kontroll at det var litt rust på bremseskivene, men mekanikerne (bilextra) visste også om bilen, og at den bremser på giret.
Neste EU kontroll er i mai 2021, og jeg må praktisere det å bremse hardt i nedoverbakke (i nøytral) - kanskje legge meg ned og bruke en vinkelsliper og litt grovt sandpapir for å få bort rusten.  (Jeg er gammel og ufør - blir ikke lett.)
Siden etter under 10K km skulle det ikke være nødvendig å skifte noe som helst!
:-)

Trilling, bestilt KIA

Charger

Snart seks år gammel bil, 83' km. Godkjent PKK i år, men fikk hint om behov for bytte av skiver og klosser foran innen rimelig tid.
Ytre side av skiver og klosser ser greie ut, en god del belegg igjen og lite rust på skive. Spørsmålet er hvordan innsiden ser ut. Kjenner en liten kant, anslagsvis 2-3 mm, og kan se ut som litt mindre belegg igjen på klosser (knot å se gjennom inspeksjonshullet).
Må nok demontere og ta en ordentlig kikk. Er jo lite bremsing med disse bilene i forhold til ikke-el, men 6 vintersesonger med saltslaps kan jo sikkert gjøre sitt.
Dere som har bytta, er erfaringen at det er innsiden på skivene som ruster mest, og ev. også har mest slitasje på klosser?
-----
TM3 SR+ 2021

TB

Kan bekrefte at skivene var mer rustet på innsiden.
Klossene var ikke utslitt, men byttet de når jeg byttet skivene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Charger

Takker for svar.
Skal ta en nærmere sjekk, men ligger nok an til bytte. Deler for drøyt 2.100 og litt banning for å få av skiver er nok en grei investering i nye bremser  :D
-----
TM3 SR+ 2021

Karl-Wilhelm

Byttet skiver og klosser foran på min i fjor, da hadde det gått 3,5år siden det var gjort sist... helt problemfritt.
De som stod på var helt ødelagt, og det var billige skiver... så monterte Brembo som erstatning.

Kjekt med rustløser og hammer. Har ikke gjort dette mange ganger på biler, men synes bremser er ganske enkelt å gjøre selv, og du greier dette helt fint selv med litt hjelp fra Internett om det skulle knipe

Utenom verktøy, pass på at du har:
- Rustløser
- Breakcleaner
- Smøremiddel, kobberpasta/bremsefett
- Tørkepapir
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA