Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustbeskyttelse?

Startet av harruz, mandag 23. februar 2015, klokken 15:09

« forrige - neste »

harruz

Hei, ser at noen Leafer er annonsert med at de er rustbeskyttet.

Er dette standard? Hva går i tilfelle dette ut på?
Om det ikke er standard, hva anbefales å gjøre?

Noen av dere Leaf-orakler som vet?
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

Marius Engel

Importbehandlet i drammen er det mange som er.

Sprøytet kjapt fra undersiden, blankt stål oppå bjelker. Ikke noe å skryte av...

brekken

Jeg fikk dette svaret i en annen tråd:

"Alle norske biler blir Mercasol behandlet i Drammen. Dette er en forenklet behandling med sprøyting under. Full Tektyl, Dinitrol, osv innbefatter behandling inni dører, under paneler, osv, og er normalt sett tillegg."
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Marius Engel

Jeg har full tectylbehandling på min. Får 16 års rustgaranti (mot gjennomrusting fra innsiden), om den rebehandles hvert 3. år.

Dette blir svindyrt. Noen som vet hvor ofte de egentlig trenger å rebehandles?

emil

Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 22:07
Jeg har full tectylbehandling på min. Får 16 års rustgaranti (mot gjennomrusting fra innsiden), om den rebehandles hvert 3. år.

Dette blir svindyrt. Noen som vet hvor ofte de egentlig trenger å rebehandles?

Jeg forventer at bilen ikke har noe særlig verdi når den har passert 6-7 år annet enn som eventuell delebil. Mest grunnet mye bedre elbiler på markedet. Ser derfor ingen grunn til å betale masse penger for rustbeskyttelse som skal holde mer enn det dobbelte av den tiden. Verkstedet jeg tok service på bilen hos i fjor så ingen grunn til ekstra rustbeskyttelse hvis jeg ikke hadde store planer om å beholde bilen i 10+ år med tanke på hvordan den stå ut under da den var 2 år.

Marius Engel

Min leaf var delbehandlet med mercasol i drammen. Etter 5 mnd. Hadde den overflaterust...

Men takk for svaret. I utgangspunktet har jeg tenkt at 5-6 års intervall kan være greit, basert på gjetning/ingenting :) For dette kan jeg ikke så mye om.

Eneste jeg vet er at mine biler har holdt seg bra om de blir behandlet før rusten begynner, og ruster hvis de ikke har blitt behandlet.

emil

Bilen min var et år da den kom til landet, og jeg var innom den lokale antirustsjappa og spurte. De kjørte randomgeneratoren sin og kom opp med en pris på 6000kr for behandling. Bilen hadde de derimot aldri vært borti eller hørt om engang. Jeg sa takk for meg og rygget forsiktig ut døra.

Marius Engel

Hehe. Thorsen antirust har nissanforhandler i samme bygg. Så Leaf kan de godt ;)

Gordon Retriever

Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 22:07
Jeg har full tectylbehandling på min. Får 16 års rustgaranti (mot gjennomrusting fra innsiden), om den rebehandles hvert 3. år.

Dette blir svindyrt. Noen som vet hvor ofte de egentlig trenger å rebehandles?

Etterbehandlingene er mindre omfattende. :)
Dessuten er det langt dyrere å behandle rustskader - for ikke å snakke om tapet ved å måtte kondemnere en rusten bil før tiden og kjøpe en ny. 

Marius Engel


Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 03. mars 2015, klokken 00:00
Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 22:07
Jeg har full tectylbehandling på min. Får 16 års rustgaranti (mot gjennomrusting fra innsiden), om den rebehandles hvert 3. år.

Dette blir svindyrt. Noen som vet hvor ofte de egentlig trenger å rebehandles?

Etterbehandlingene er mindre omfattende. :)
Dessuten er det langt dyrere å behandle rustskader - for ikke å snakke om tapet ved å måtte kondemnere en rusten bil før tiden og kjøpe en ny.

Etterbrhandling koster det samme som full behandling hos thorsen. Ca 4500 hvert 3. År. Evt. sandblåsing osv. kommer i tillegg, hvis det kommer rust.

Det blir ca 12,500 - 17.000 om jeg følger programmet til Thorsen. Ganske dyrt med andre ord...

Tidsperspektivet jeg har, er å eie bilen i 6-10 år. Spørsmålet er om bilen er verdt noe som helst om 6-10 år, eller om den kan kjøres rett til resirkulering.

Vasker bilen hver uke/annen hver uke ca. Bor i Bergen, her saltes veiene.

Jeg er enig med det du sier, at det verdt det om alternativet er at den ruster. Det blir også en uforutsett utgift å reparere rust, understellsbehandling er en forutsett utgift. Men som jeg har hørt fra en som jobber på bilverksted (via forumet DCN.no), er at hvert 3. år er mye mer enn nødvendig. Men jeg har ikke erfaring/kunnskap nok til å kunne bestemme meg hvor ofte som egentlig er nødvendig for å holde bilen rustfri.

Den 16. års rustgarantien man får ved å ta full behandling hvert 3. år er også lite verdt. Jeg har lest betingelsene, og de gjelder kun ved gjennomrusting av plater fra innsiden og ut, samt fratrekk for bilens alder.

harruz

#10
Ser det er flere som spekulerer på om bilen er noe som helst verdt etter 6-10 år. Stusser litt over det når vi vet at man får ny batteripakke for rundt 40'. Og slik er det i dag.

Teknologien, og derfor også rekkevidden til el-biler, vil nok ganske sikkert bli bedre og bedre. Det er jo ikke utenkelig at man en gang etter 2020 kan få etterinstallert nye og bedre batteripakker enn de som finnes i dag. Om det blir slik, så er det sikkert lurt å ta vare på Leafene våre. Ut fra et miljøperspektiv vil jeg tro at dette også er fornuftig.
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

emil

Med dagens kjørelenger vil Leafen min ligge på rundt 250-300.000km etter 10 år og sansynligvis allerede ha hatt et batteribytte på tilsvarende kapasitet. Jeg har ikke troen på at bilprodusentene kommer med batteripakker med 50-100% mer kapasitet til dagens biler, men det kan jo være at en eller annen tredjepart klarer å lage noe som blir fornuftig priset. Uansett har når bilen passerer ca 5-6 år har hele bilens kjøpskostnad blitt innspart i lavere driftskostnader sammenlignet med fossilbil, men selvfølgelig lar jeg ikke bilen forfalle unødvendig av den grunn.

Noen vil betale masse som forebyggende arbeid (f.eks rustbeskyttelse og bremseservice), andre passer litt mer på i hverdagen og tar kostnadene når/hvis de dukker opp. Tror totalt sett over bilens levetid at det ikke blir store forskjeller uansett hvilken metode man velger.

fredsjo

Er det ikke andre billigere/gratis tiltak man kan gjøre for å forhindre rust? Jeg tenker regelmessig vask og understellsspyling så ofte som mulig på vinteren?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

RuneW

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 03. mars 2015, klokken 03:31

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 03. mars 2015, klokken 00:00
Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 22:07
Jeg har full tectylbehandling på min. Får 16 års rustgaranti (mot gjennomrusting fra innsiden), om den rebehandles hvert 3. år.

Dette blir svindyrt. Noen som vet hvor ofte de egentlig trenger å rebehandles?

Etterbehandlingene er mindre omfattende. :)
Dessuten er det langt dyrere å behandle rustskader - for ikke å snakke om tapet ved å måtte kondemnere en rusten bil før tiden og kjøpe en ny.

Etterbrhandling koster det samme som full behandling hos thorsen. Ca 4500 hvert 3. År. Evt. sandblåsing osv. kommer i tillegg, hvis det kommer rust.

Det blir ca 12,500 - 17.000 om jeg følger programmet til Thorsen. Ganske dyrt med andre ord...

Tidsperspektivet jeg har, er å eie bilen i 6-10 år. Spørsmålet er om bilen er verdt noe som helst om 6-10 år, eller om den kan kjøres rett til resirkulering.

Vasker bilen hver uke/annen hver uke ca. Bor i Bergen, her saltes veiene.

Jeg er enig med det du sier, at det verdt det om alternativet er at den ruster. Det blir også en uforutsett utgift å reparere rust, understellsbehandling er en forutsett utgift. Men som jeg har hørt fra en som jobber på bilverksted (via forumet DCN.no), er at hvert 3. år er mye mer enn nødvendig. Men jeg har ikke erfaring/kunnskap nok til å kunne bestemme meg hvor ofte som egentlig er nødvendig for å holde bilen rustfri.

Den 16. års rustgarantien man får ved å ta full behandling hvert 3. år er også lite verdt. Jeg har lest betingelsene, og de gjelder kun ved gjennomrusting av plater fra innsiden og ut, samt fratrekk for bilens alder.


Jeg fikk en såkalt uvidet rustbehandling (og setetrekk) med på kjøpet (prutegreie) da jeg kjøpte min Leaf i 2012. For at "garantien" skal gjelde på denne, måtte bilen etterbehandles en gang i året for flere tusen kroner (husker ikke eksakt beløp). Det var i alle fall så borti natta at jeg aldri vurderte å følge det opp.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Marius Engel


Sitat fra: fredsjo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:04
Er det ikke andre billigere/gratis tiltak man kan gjøre for å forhindre rust? Jeg tenker regelmessig vask og understellsspyling så ofte som mulig på vinteren?

Jeg vasker bilen en gang i uken eller annenhver uke hele året. Spyler såklart under. Men det alene er ikke nok i Bergensområdet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA