Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P106 med def. motor

Startet av toref, søndag 24. mai 2009, klokken 09:12

« forrige - neste »

toref

Hei
Lenge siden jeg har vært innpå her.....

Jeg lurer på å handle en P106 med def. motor, vet ikke helt hva som er feil, men hvis prisen er rett.......?

Har noen av dere innspill på om dette vil være et dårlig kjøp, eller om det vil være overkommelig å enten reparere motoren eller bytte?

Eier beskriver bilen som forøvrig i god stand og med god batteripakke.

Innspill mottas med takk  ;D

toref

ID.4 1ST MAX - Bestilt
Nissan Leaf 24kWh - 2016
Kewet-2  - har endt sine dager på huggeriet

Boogie

Det er litt sparsomt med info om bilen. Men hovedsaken er at batteriene er gode.
Uten gode batterier har bilen nesten ingen verdi.

En brukt god motor koster ca 25 000,-
Ny ca 40 000,-

Ofte kan motorer som sies å være ødelagt repareres for noen tusenlapper.
Hva er det som er ødelagt, og hvorfor?
Noen motorstyringer brenner motoren når de ikke fungerer riktig.
Om det er tilfelle, så må det rettes opp før ny motor settes inn.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

toref

Selgeren skriver i epost:
"Det begynte med at motoren ble litt nykkete, så slo strømmen seg av når jeg slakket på farten.  Jeg stoppet og startet motoren igjen.  Etter at det skjedde tre ganger ville "strømmen ikke slå seg på mer"!  Med en gang strømmen slo inn så kom det gult lys med zikkzakkpil på og det kom ikke strøm til motoren."

Og videre sier han at:
"Jeg fikk bilen transportert til Enviro i Drammen og de trodde først at det måtte skiftes børster, men så fikk jeg beskjed om at motoren var  ødelag og måtte byttes!  Det er i grunnen det hele.  Alt teknisk har alltid vært i orden.  Men, jeg vet lilte om å bedømme dette.  Fikk bare beskjed om at motoren måtte bytttes og at det kom til å koste minst kr. 30.000,00  +  + .  Kanskje går det an å reparere motoren, men Enviro er egentlig kjent for mest å bytte deler og ikke reparere. "

Klarer du å lese noe mere ut av dette?
toref
ID.4 1ST MAX - Bestilt
Nissan Leaf 24kWh - 2016
Kewet-2  - har endt sine dager på huggeriet

elektrolux

Kjøpte nettopp en Partner med samme symtomer. Løp og kjøp.

Reparerte min for 800 kr i nye børster og litt kreativt arbeid med smergelpapir.  ;)

Ideelt skal motoren ut og kommutator dreies før settes sammen med nye tettninger.

Hadde kjøpt gjeldende bil på flekken, hadde det ikke vært for at jeg har 9 biler, og prøver å selge meg ned.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Hvis motoren nappet før den stoppet, er det fare for at kommutatoren har blitt ujevnt brent, slik at den må dreies og freses, og få nye børster.

Fremdeles fryktelig langt igjen til 25.000 !
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

toref

Takk for svar !!! ::)

Jeg har valgt å la dette være, og heller forsøke meg på f.eks. en Kewet/Buddy som første elbil.

Jeg føler at lærekurven kunne blitt "noe bratt" med å kaste meg rett på denne.

Send meg gjærne en PM hvis du har en Kewet/Buddy til fornuftig pris, som trenger litt "kjærlig omsorg" for å komme på vegen. ;D

toref.
ID.4 1ST MAX - Bestilt
Nissan Leaf 24kWh - 2016
Kewet-2  - har endt sine dager på huggeriet

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

toref

Takk skal du ha!
Han har solgt den... :'(
ID.4 1ST MAX - Bestilt
Nissan Leaf 24kWh - 2016
Kewet-2  - har endt sine dager på huggeriet

Lipo

Hei !

Var å så på den defekte 106en, men den ble solgt til noen sørlendinger rett foran nesa på meg. Også de var elektronikkingeniører med planer om å fikse selv.
Tips meg gjerne om dere kommer over 106, Saxo, eller andre med baksete, som har elektriske defekter.
Har forstått at Enviro er litt overivirige på bytting av hele moduler, og at det derfor kan falle dyrt for bileiere med vegring mot å plukke ut kretskort og fikse selv.

Lenge siden jeg har vært innom forumet. Det er kommet mange fine tekniske seksjoner siden sist :)

Elmo

Foreslår at du legger inn såkallt "Autosøk" i www.Finn.no på alle biler med "Drivstoff" = Elektrisitet.
Da får du mail på alle biler som legges ut der.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lipo

Har allerede hatt et autosøk liggende inaktivt etter litt laber interesse.
Modifiserte til de aktuelle merkene og aktiverte det på nytt denn uka, så få vi se...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA