Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene  (Lest 219698 ganger)

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9480
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #885 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 10:42 »
Ikke for å unnskylde Tesla her, for det er for dårlig, men hvis det er så håpløst og du trenger bilen til hytteturer eller annet, hvorfor gidder du å være uten bil for å vente på en vanlig service? Tesla krever ikke service for å opprettholde garantien, og det er lite annet enn bremsevæske som er prekært å utføre på en elbil - og det kan gjøres hvor som helst...

karstrom

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #886 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 10:54 »
Jeg bestilte denne timen lang tid i forveien. Jeg kjørte hele mai med ACC som ikke fungerte og et 12v batteri som måtte byttes. Jeg foreslo jo å hente ut bilen, slik at jeg kunne bruke denne frem til de hadde tid til å ta den, men da fikk jeg beskjed om alt jeg da måtte booke ny time, tidligst i Oktober.
Ser ikke at jeg har så mange valg her.
Status nå er at de venter på deler...fikk ikke svar på forespørsel om hvilke deler.
« Siste redigering: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 11:01 av karstrom »
Lykkelig eier av en Model S P85

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9480
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #887 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 13:25 »
Du skrev at det var for en vanlig service, men nå skriver du at det er for reparasjon av ACC, 12V og at de venter på deler. Reparasjon og service er to forskjellige ting...

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2141
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #888 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 13:35 »
Service og reparasjon er to forskjellige ting ja, men å måtte vente mer enn 1, max. 2, dager på et 12 V batteri er etter min mening uholdbart. 12 V batteri MÅ de jo ha på lager på hvert eneste SC til enhver tid. Samme med slitedeler som bremseskiver og klosser, og deler som det typisk er mye feil/problem med f.eks. dørhåndtak til Model S.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

karstrom

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #889 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 13:54 »
Å etterfylle det som skal etterfylles på ACC og bytte ut et utslitt 12v batteri er ikke en reparasjon i mine øyne. Dette er ting de utførte på service på alle mine tidligere biler.
Lykkelig eier av en Model S P85

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2141
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #890 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 14:16 »
ACC - Adaptiv Cruise Control => AutoPilot på tesla
AC - Air Condition.

Hvis du mener AC, og ikke ACC, så er jeg enig i at det må regnes inn som en standard serviceoppgave så lenge det kun er snakk om lekkasjetest og på fylling. Reparasjon av AC kan være omfattende hvis det er lekkasje, og man kan ikke da nødvendigvis forvente at det utføres samtidig med vanlig km-service.

Uansett skal ikke en AC-reparasjon heller ta månedsvis.
« Siste redigering: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 14:17 av THE »
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

karstrom

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #891 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 14:31 »
Beklager den misforståelsen.
Adaptive Cruise Control har jeg ikke på min 2013 Model S. Savner den ofte da.
Det er AC , air conditioning, som skal ordnes.
Tidligere lærte jeg at AC i bil var kun Kaldt/Varmt mens ACC så kunne du stille den ønskede temperaturen.

Lykkelig eier av en Model S P85

Gordon Retriever

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2294
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #892 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 14:42 »
Hva betyr forkortelsene

Sitat
AAC = Automatic Air Conditioning, automatisk klimaanlegg (Toyota)
[...]
AC = Air Condition, klimaanlegg
ACC = Automatic Climate Control, automatisk klimaanlegg
ACC = Active Cruise Control, aktiv hastighetsholder (BMW)

karstrom

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #893 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 14:46 »
Se der ja, greit med en oppklaring  :)
Ikke enkelt med alle disse forkortelsene.
Lykkelig eier av en Model S P85

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2141
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #894 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 14:51 »
Da må jeg beklage. Ikke rart det blir missforståelser.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

karstrom

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #895 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 15:06 »
Kanskje du har forklaringen på hvorfor det tar lang tid og at de mangler deler?
De prøver å reparere den ikke eksisterende adaptive cruise controlen  ;)
Lykkelig eier av en Model S P85

dundun

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 475
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #896 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 18:25 »
Rett skal være rett; etter at jeg hadde mislyktes i å bestille på telefon for noen uker siden fikk jeg en mail med tilbud om servicetime 17.7, altså i dag.

Leverte i dag tidlig, fikk lånebil, og fikk telefon i tretiden om at bilen var klar. Null problemer.
2021 Tesla Model X facelift (Bestilt)
2021 Polestar 2
2019 Tesla Model X LR (2021->)
2015 Tesla Model S S85D, rød med alt. (2015-2021)
2020 Honda E Advanced (2020-2021)
2014 i3 med alt (2017-2020)
2016 Mercedes B-klasse elektrisk m/alt. (2016-2016)
2014 Model S P85, brun med alt. (2014-2015)

...og i tillegg en Mini Remastered for moro skyld

karstrom

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 65
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #897 på: Tirsdag 17. Juli 2018, klokken 18:30 »
Du var heldig. Egentlig slik jeg forventer det skal være. Hvor var dette?
Lykkelig eier av en Model S P85

Mr.D

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #898 på: Onsdag 18. Juli 2018, klokken 11:36 »
Europeiske (IF super) har fjernet taket på kr 10 000, men de dekker ikke egenandel på leiebil så lenge du oppholder deg på din egen bostedsadresse.

Det jeg derimot lurer på er om man vil kunne kreve erstatning fra Tesla for differansen mellom din egen egenandel og den de krever. I følge forbrukerkjøpsloven paragraf 33 er selger forpliktet til å dekke tap som følger av at bilen har en mangel. Noen som kan jus og evt uttale seg om dette vil være gjeldene?
NB: Denne paragrafen er kun gjeldene hvis bilen er inne med bakgrunn i feil eller mangler... ikke ved skade eller andre forhold. Det er iallfall denne som gjør at de er nødt til å gi en bil til disposisjon i første omgang (så vidt meg bekjent).

Oppdatert:
Snakket med Forbrukerrådet. Paragraf 33 vil ikke være gjeldene, og at dette er innenfor norsk lovgivning. Dog det kan diskuteres om dette er etisk og moralsk riktig. Videre om dette vil være den kundeservice man aksepterer når man kjøper en bil til en slik sum.

Ser vi har gått litt off topic! Beklager!

Forrøvrig har jeg ikke hørt noe om progresjon på bilen hva ny frontrute angår!

Ble nylig oppringt fra Forbrukerrådet ang egenandel ved skade på lånebil når egen bil er inne for utbedring for feil eller mangler (gjelder ikke service eller reparasjon ved skade el.). De har sett nærmere på saken og de konkluderer med at hvis man er uheldig å forårsaker skade på lånebil og blir pliktig til å betale egenandel vil Tesla være erstatningspliktig for differansen du har på din egen bil og det de evt. krever i egenandel på lånebilen. Med andre ord, har du f eks 4 000 i utgifter/egenandel ved skade på egen bil(da må kostnaden forbundet med bonustap osv inkluderes fordi det er din reelle kostnad) og Tesla forlanger 25 000 for sin lånebil, vil de måtte erstatte differansen på kr 21 000.
De begrunner dette med at det er en direkte årsakssammenheng mellom din merutgift som kunde og at din bil er inne for utbedringer/rettinger.

HowieX

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 51
    • Vis profil
Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« Svar #899 på: Onsdag 18. Juli 2018, klokken 12:51 »
Fortsatt gode opplevelser fra Drammen. Opplever litt summing fra ventilasjonsanlegget i svinger, og ringte tesla i går. Kom til en engelsktalende dame som ba meg gjøre den obligatoriske reset'en. Det gjorde selvfølgelig ingen forskjell, og hun sa jeg ville bli kontaktet av Tesla for videre oppfølging. SMS fra Tesla Drammen kl 2133 i går, med spørsmål om jeg kunne komme innom i dag. Jeg dro innom, testtur med tekniker, og fått time for utbedring fredag 31. august. Alt i alt, helt innenfor fra Tesla Drammen :+1:
Tesla Model X 75D - Pearl White 5 Seter, sort vegan med karbon, Premium og oppgradert autopilot - levert lørdag 2. desember 2017
Kia Soul EV 2016
BMW 525d Xdrive Touring 2012 (solgt)