Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

11kw eller 22 kw type 2 fase 3 hjemmelader / ladeboks til 6,6kw billader?

Startet av Softblue, fredag 20. februar 2015, klokken 19:49

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på lørdag 21. februar 2015, klokken 12:02
Hei @jkirkebo, og takk for svar  :)
En 1x32 kurs er ikke så interessant for meg. Jeg ønsker å legge opp en 3-fasekurs med ladeboks som både kan lade 22kw i 3fase og 7,4kw i 1fase fra samme type 2 mode 3 ladekabel, eller er ikke det mulig?

Jo, det er mulig, men krever mer av inntaket ditt i forhold til en enfase-kurs til lading. I tillegg utløser det krav om jordfeilvern klasse B.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Softblue

Hei @jkirkebo og takk for svar. Det var derfor jeg lurte på om je kunne klare meg med 3x50A hovedintak eller måtte ha 3x63A hovedinntak til en 22kw ladeboks. Har bare 1x 40A hovedinntak pr i dag som må oppgraderes. En installatør skal komme å se på det til uka. Jordfeilvern klasse B har jeg forstått må installeres på alle 3-fase kurser.
Det er 400v TN inn i sikringsskapet.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på lørdag 21. februar 2015, klokken 13:11
Hei @jkirkebo og takk for svar. Det var derfor jeg lurte på om je kunne klare meg med 3x50A hovedintak eller måtte ha 3x63A hovedinntak til en 22kw ladeboks. Har bare 1x 40A hovedinntak pr i dag som må oppgraderes. En installatør skal komme å se på det til uka. Jordfeilvern klasse B har jeg forstått må installeres på alle 3-fase kurser.
Det er 400v TN inn i sikringsskapet.

Tror nok jeg vil anbefale 3x63A da ja. 3x18A til overs kan fort bli snaut om et par større forbrukere havner på samme kurs.

Kl.B jordfeilvern kreves på 3-fase TN samt alltid på IT-nett. Kun 1-fase TN slipper (foreløpig) unna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Med tanke på sikkerhet blir det uansett ikke galt å installer B værn, spørsmålet er heller om det i enkelte tillfelle er overkill.

(Jeg lurer stadig på begrunnelsen for forskjellen i krav TN anlegg og iT anlegg for enfas kurser.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Softblue

Hei @Sven-E. Du får ikke nyttigjort deg 6,6 kw-laderen om du ikke har 1-fase 32 A hjemme. Men du kan jo få høyere effekt eller ladehastighet om du lader på andre ladestasjoner med 32 A, så jeg ville ikke kalle det bortkastet. Teller sikkert posivt med å ha 6,6kw lader istedet for 3,3kw lader hvis du skal selge bilen.
Du kan regne ut effekten du kan nyttiggjøre deg f.eks "1-fase x 230 volt x 10 ampere er lik 2300 watt (2,3kw)". Vanlige husholdningskontakter er alltid 1-fase. Du må dermed sjekke Amperen på kursen i sikringsskapet.
Har du en 16A 1-fase kontakt så får du vel bare ladet 3,6kw.
Det er derfor jeg ønsker å lage en egen skikkelig kurs til ladeboksen.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Griffel

Sitat fra: Sven-E på lørdag 21. februar 2015, klokken 15:06
Altså er det totalt bortkastet å ha 6,6kW lader i bilen, dersom man ikke har egen 230V 32A kontakt?
Hjemme klarer de fleste seg utmerket med 10 eller 16A. Det er når en er på tur at større ladeeffekt har sin store fordel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Sven-E på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:41
@Softblue & @Griffel
Jeg tror ingen av dere forsto spørsmålet mitt.

Hvis jeg f.eks. kjøper en Kia eller en annen elbil, "unntatt Tesla, MB eller Zoe", som har 6,6kW eller en 7,2kW lader innebygget i bilen. 
Kan jeg da lade bilen fra 22kW Type2 stolpe, og få mer enn 3,6kW inn i bilen?
Klart det. en enfas lader på 7 kW kan få 7 kW fra et trefas type 2 ladepunkt på 22kW. (biler med enfas lader kan benytte opp til 1/3 av en trefasladestasjons kapasitet).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

Offentlige 3-fasestolper har ofte Mennekes-kontakt, mens japanske, koreanske og amerikanske biler på en fase har J1772-kontakt.
Skal du ha en kabel å bruke i mellom, så finnes det kabler på 16A, og kabler på 32A på markedet.
Ladestolpen leser på underlig vis om du har en kabel for 16A eller 32A.
Dersom ladestolpen har 32A sikring, og du har 32A kabel, så regner jeg med at bilen kan suge 32A på den ene fasen, om den klarer det, så jeg tipper du kan få 6,6kW. Ladestolpen gir signal til bilen om hvor mange Ampere den kan trekke, og når ladestolpen får pilot-signal fra bilen, forstår den at kontakta er plugga i, og den kan gi spenning, uten å risikere berøringsfare.
Dersom ladestolpen har kun 32A sikring, og ingen 16A-kurs, så vil den ikke gi spenning til en 16As kabel, ut fra det jeg har forstått fra andre på forumet her. 

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:52
Dersom ladestolpen har kun 32A sikring, og ingen 16A-kurs, så vil den ikke gi spenning til en 16As kabel, ut fra det jeg har forstått fra andre på forumet her.
Noen ladestasjoner er laget slik. Stasjoner av av denne typen skal ikke benyttes på offentlige ladestasjoner. For private/halvoffentlige bilr de litt rimligere.

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:52
Offentlige 3-fasestolper har ofte Mennekes-kontakt, 
Offentlige 3-fasestolper har Type2 kontakt også kalt Mennekes-kontakt. Alle elbiler kan lade fra en type2 kontakt bare de har riktig kabel som passer med bilen. Deretter skal det være plug and play.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. februar 2015, klokken 21:16
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:52
Dersom ladestolpen har kun 32A sikring, og ingen 16A-kurs, så vil den ikke gi spenning til en 16As kabel, ut fra det jeg har forstått fra andre på forumet her.
Desverre har det vist seg at noen ladestasjonsleverandører har laget sin stasjon slik. Stasjoner med denne mangel skulle egentlig ikke benyttes på offentlige ladestasjoner.

Ja og nei. På steder der det er både 16A og 32A ladestasjoner (f.eks i Ski) er det vel nesten en fordel at 16A kabler ikke virker på 32A ladestolpene ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. februar 2015, klokken 21:26
Sitat fra: Griffel på lørdag 21. februar 2015, klokken 21:16
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 21. februar 2015, klokken 20:52
Dersom ladestolpen har kun 32A sikring, og ingen 16A-kurs, så vil den ikke gi spenning til en 16As kabel, ut fra det jeg har forstått fra andre på forumet her.
Desverre har det vist seg at noen ladestasjonsleverandører har laget sin stasjon slik. Stasjoner med denne mangel skulle egentlig ikke benyttes på offentlige ladestasjoner.

Ja og nei. På steder der det er både 16A og 32A ladestasjoner (f.eks i Ski) er det vel nesten en fordel at 16A kabler ikke virker på 32A ladestolpene ;)
Det var jo meningen at offentlige stasjoner skulle være plug and play. Dessuten kan jo biler med 10A lader gjerne ha 32A kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA