Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min første Elbil: Leaf: Hva slags ladeløsninger bør jeg gå for?

Startet av Larsj84, onsdag 11. februar 2015, klokken 20:59

« forrige - neste »

Larsj84

Hei,

Får en  Leaf v2 m/ 3.3 kW levert de nærmereste dagene  - og funderer fælt på hvilke ekstra ladeløsninger jeg skal gå for.

Med Leaf vil vi ha 2 biler , en EL og en fossil - Leaf'en vil bli bilen som blir hovedbil - og fosilbilen vil bli brukt der Leafen ikke strekker til, anslår 10-20% av all kjøring.(Håper minst mulig)
Når ELBil med rekkevidde på +/-30 mil blir tilgjenglig til en fornuftig pris så forsvinner nok fosillbilen også - blir da helelektrisk.



Føler den medfølgende 10A laderen blir litt lite - og vil gjerne ha mulighet til å lade på 16A både hjemme og på farten.
Samtidig prøver jeg også og se litt fremover i tid

Strømopplegg hjemme er i dag 1fase IT nett med 50A sikring - det ligger klart for å koble opp 3fase i fremtiden.
Pr i dag har jeg ingen dedikert 16A kurs, men ser for meg å få satt opp en 32A kurs.

Etter å søkt vel å lenge så har jeg kommet frem til disse 2 alternativene:


1.
* Kjøpe en 32A keba boks med type 2 uttak - for lading hjemme
* Mode 3 kabel type 2 til type 1 for 16A lading fra Keba boks og i farta
* Bruke med følgende 10A nissan kabel der type 2 ikke er tilgjenglig enda.

+ En løsning for fremtiden da Type 2 blir "standard" etter det jeg har hørt.

- Kan ikke lade på 16A fra Schuko & CEE kontakter(må bruke 10A nissan kabel)
-Pris : Ca. 10 000,- uten montering av hjemmelader


2.
* Sette opp ett CEE stikk hjemme
* Kjøpe en Type 1 16A lader med Cee kontakt og kjøpe en Schuko overgang
* Kjøpe mode 3 type 2 til Type 1 lader

+ kan lade med 16A "overalt"
+ Pris: +/- 7000

- 16A laderen kan kun benyttes for Type 1 biler - kan bli overflødig ettersom Type 2 kontakter popper opp.
- 3 ladere og forholde seg til


Hva ville dere valgt? evt. andre forslag til en fornuftig pris?






emil

Hva er daglig kjørebehov og hvor vil bilen lades?

Ville rett og slett startet med originalkladden og sett hvordan det gikk. Mange overvurderer behovet for kraftigere lading før de får bilen.

- For 16A lading på tur er Charge-Amps kabel genial, koster ca 5-6000kr med schuko kontakt.
- Er det Type2 stolper tilgjengelig i området gå for en 32A Type2-Type1 kabel (grunnet problemer med 16A kabel og enkelte 32A ladepunkter)

Larsj84

Vanlig hverdag er nok ikke kjøre behovet mer enn rundt 2-4 mil. Til og fra barnehage, jobb og butikken.,

Er dog noen dager jeg reiser i jobb, stort sett i radius 2-10 mil en vei, turer over 5/6mil en vei trenger jeg da noe form for lading. Helst på destinasjonen,om hurtiglader ikke er tilgjengelig mellom stedene.


Gjør nok som du sier, starter med å se om 10A laderen dekker behovet pr nå.
Mulig jeg kjøper en mode 3 kabel da det kommer endel type 2 kontakter rundt her, og de er forholdsvis billige

emil

Høres ut som en grei plan. RFID brikke og avtale med aktuelle hurtigladeoperatører er også greit å ha på plass, ikke alltid SMS-løsningene fungerer.

For Mode3 kabelen (Type2-Type1) bør du som nevnt tidligere gå for en 32A med en gang selv om bilen ikke kan lade mer enn 16A.

For å beregne ladetid har jeg en enkel tommelfingerregel som sier 1% pr A pr time. Ikke helt nøyaktig da ladehastigheten bl.a reduseres når man nærmer seg fulladet, men det gir en god indikasjon på nødvendig ladetid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA