Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørelengde

Startet av Ken, torsdag 12. april 2007, klokken 09:12

« forrige - neste »

Ken

Traff en i dag som kjører Think 2000 model. Han har aldri hatt noe batteri problemer, venter for servicemelding før vannfylling som er hver 12-13 måneder. Hevder å ha kjørt 140 Km som personlig rekord på en lading. Kjører og behandler bilen etter fabrikkens ambefalinger egentlig. Eneste tips var at han kjører alltid forsiktig og rolig og at han er elektikker (kyndig) . Skal prøver å ekstrahere flere opplysninger fra han. Ser at Øyvind Lunde har rundet 160,000km i Thinken sin. Det er godt at noen av de bilene har blitt veldig økonomisk lønnsomt. Hilsen Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Bly

Hei, Jeg kjørte i stykker batteriene på min Saxo 97modell, og bestemte meg for å montere inn bly batterier isteden. Dette ble gjort i Februar. Jeg har kjørt ca 5000km på disse nå. I går testet jeg rekkevidden, og kjørte 154 km på en lading.  :) Det går an å kjøre langt med blybatterier bare batteripakken er stor nok. Hadde vært morsomt å høre om andre med lang kjørelengde.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Lynet

Det er ikke 1 april i dag!!!
Golf Citystromer skal greie ca 80km med nye blybatterier, og de veier 500kg!
Jeg testet selv for to år siden, og greide 66km med batterier som var ca 2 år.

Så 154 km i Saxo med bly hørtes utrolig mye ut, hvilke batterier, spenning og Ah har du?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bly

Hei igjen. Jeg har montert inn 17 stk US-Battery US-8VGCHC Disse er på 8Volt, og er på 178Ah ved 20h. I en EL-bil er det kapasiteten ved 1-2timer som teller. Ved 1 time har disse en kapasitet på 105Ah, og ved 2 timer har de en kapasitet på 118Ah (3-timers kapasiteten er på 127Ah.)
Jeg har altså økt både spenningen til 136Volt, samt satt inn så store batterier som mulig. Når kjørelengden kommer opp i rundt 150km, så er det batterienes 2-3 timers kapasitet som blir gjeldende. (118 - 127Ah) Kjøreturen på 154km ble gjort i varmt og tørt vær (22 grader C,) Jeg tror jeg skal klare å slå den rekorden hvis jeg går inn for det en varm sommerdag med rolig kjøring.

For å få ladet batteriene skikkelig, så har jeg delt batteripakken i to hvorav 112V lades via bilens originale lader, som er omprogrammert til bly-lading. 24V lades via egen 20A 24V lader. Jeg har da en vendebryter for å velge mellom lading og kjøring.

Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

elektrolux

Sitat fra: Bly på fredag 08. juni 2007, klokken 21:25
112V lades via bilens originale lader, som er omprogrammert til bly-lading.

Hvordan gjorde du denne omprogrameringen. Vi har både Elit/Tep92 og Diag 2000, men har enda ikke forstått hverken omprogramering til bly, eller endring av ladestrøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Det betyr at du har ca 17,2 kWh med energi, Citystromer har 15,4 kWh. Det betyr at du må ha ett utrolig lavt forbruk pr km. Hvis du tømmer batteriet helt vil du ha ett forbruk på kun 1,1kWh/mil! Det er halvparten av det Think bruker fra lysnettet pr mil (noe tap i lader og batteri her, men ikke 50%)...
Hva blir levetiden på batteriene når du dyputlader dem så mye?
Hvor får man kjøpt disse batteriene?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Dette er ikke urealistisk. nominell kapasitet på P106 er 12kWh og på en god dag kan jeg godt kjøre over 10 mil, så stemmer son ca. Kapasiteten er jo litt avhengig av utladeprofilen så noe eksakt er jo ikke dette. Men jeg bruker en 17-18 kWh på å lade opp disse 12 så virkningsgrad lader batteri er i størrelsesorden 66%. Nå er jo batterikapasiteten på 20h over 24kWh og for å lade opp dette tipper jeg at det kreves minst 30kWh, så da blir det nok til slutt noe i nærheten i forbruk. Det kunne jo vært interessant om Bly kunne logge kjørelengde og forbruk fra nettet over litt tid.

En annen ting er at dersom en vil ha maksimal levetid ut av disse batteriene skal de ikke lades ut mer enn 80% selv om de heter deep discharge batterier.

Ellers er den en god ide slik det er gjort med noen ekstra batterier, dersom et batteri ryker kan de som står på egen lader fjernes og brukes som reservebatterier. Dermed slipper en å bytte hele pakken om et batteri ryker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bly

Jeg importerer disse batteriene og selger dem som forbruksbatteri i båt, og til solcelleanlegg. Jeg har normalt ikke disse 8Volts batteriene på lager, kun 6, og 12Volt. (Se Alternativenergi.no)
Normalt så kjører jeg ikke ned batteriene så mye før jeg lader dem. Jeg lader egentlig ganske ofte. Tapper batteriene ned 20-50%, og så lader jeg. Kjøreturen på 154km var som en test for å se hva de kunne klare. For å klare dette så kjørte jeg veldig fint.
Batteriene vil ikke klare mer enn ca 360 utladinger til 99,9%, mens de klarer ca 1050 utladinger til 50%. Restkapasiteten vil da være ca 60%. Utetemperaturen har også veldig mye å si på kjørelengden når man har blybatterier. Jeg har ikke montert varmeanlegg for batteriene. Det er stor gevinst i å montere inn størst mulig batteripakke hvis man skal kjøre på bly. Batteriene blir ikke kjørt så hardt. Total levetid blir mye lengre, og kjørelengde mellom hver lading blir lengre. Den store ulempen er jo vekta.

Omprogrammeringen: Jeg var kanskje litt heldig med min bil. Det er ikke sikkert dette er mulig på alle modellene, men på de første så er det mulig å koble om til "blymodus" Dette gjøres ved å koble en 12V + kabel til et bestemt koblingspunkt på den store "datakontakten" på styringsenheten. jeg husker ikke hvilken plint det var men det skal jeg sjekke opp.

denne ombyggingen til blydrift var allikevel ikke broblemfri. Til å begynne med monterte jeg inn 120V med batterier. Dette fungerte dårlig. de ble ikke toppladet, og bilen begynte å "snilekjøre" alt for tidlig. Løsningen ser ut til å være den jeg har nå . Jeg fjernet ett batteri fra 120V pakken = 112Volt som lades med bilens egen 120V lader i blymodus. Slik får jeg toppladet disse. Så monterte jeg inn 3 stk 8V batterier som koples i serie med 112V pakken under drift =136Volt. Dermed så snilekjører den ikke før det er behov for det. Jeg har dessverre ikke klart å få "omprogramert" laderen til å lade med høyere spenning.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Bly

Kobling for å få laderen i Citroen Saxo i bly-modus. Det er ikke sikkert denne muligheten er lagt inn i nyere modeller, men det gikk greit i min 97 modell.
Koble en 12V+ kabel til koblingspunkt/pinne nr 51 i datakontakten på controlleren
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Lynet

Har du størrelse og vekt på disse batteriene? Må snart bytte på min Citystromer, og de kan kanskje være ett alternativ til Sonnenschein?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RunarBT

Bly, kordan gjer du det med den langkjøringa egentlig? Har du følgebil med henger, eller taues du til nærmeste stikkontakt?

Har snart elbil påvei, men er ganske skeptisk med tanke på å kjøre meg tom. Får fornye Naf abonnementet mitt er planen..så kan dei ihvertfall få hente meg ein gang i året uten at det koster meir peng.;-)

Lynet

Det beste er å kjøre tom litt ovenfor der du bor, og bare trille inn til stikkontakten  ;)
Et lite problem hvis man bor øverst i boligfeltet...... Men da får du heller nyte utsikten med nesten tomme batterier  :D
Men for all del ikke belast batteriet mye når det er nesten tomt, det kan bli varmt og ta skade.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bly

Angående batterier til Golf Citystromer. Jeg tror disse passer uten for store ommøbleringer:
US -145 Disse er 6V, 250Ah, (157Ah/1h)  260x180x285h Vekt ca 32kg.
Eller US2200 6V 225Ah  (117Ah/1h) 260x180x275h Vekt ca 29kg. Jeg har disse på lager nå.

Angående langkjøringa, så prøver jeg å ikke gi på for mye. Når det er bakker så får det heller gå litt saktere mot toppen. Den testturen jeg hadde på 154km gikk på ulike typer veier. blant annet E-18 mellom Grimstad og Kristiansand, Jeg var også innom Birkeland, og Fevik. Det er endel bakker på denne veien, men ingen som er veldig lange. Siste kilometrene passet jeg på å ikke være så langt hjemmefra. Som de fleste vet, så er det jo ikke lurt å presse blybatteri så voldsomt, men det er jo moro å prøve innimellom.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

bosonic

Det er på høy tid at diskusjonene vedrørende elbiler og blybatterier kommer ned på et faglig nivå.
Jeg fikk mye "pes" på det "forrige forumet", men jeg håper vi i fortsettelsen kan få til en mer seriøs diskusjon.
Stor ære til deg Bly som har vist at bly er et bra alternativ til for eksemp nicad's. i elbilen.
For de som følger med på Evalbum så er US batteriene en gjenganger. Denne type bly batterier gir mest valuta for pengene og kommer forøvrig i samme klasse som Trojan.

  Jeg tillater meg å poste et utdrag fra Electro Auto sin side:

DC conversions generally run from 96V to 144V. They draw 100 - 150 amps while cruising, and 400 - 500 amps during acceleration. The best all-around battery for this type of conversion is the flooded lead acid 6V golf car battery. They are affordable, provide relatively long range and long cycle life (about 4 years with good care), and are durable in use.
For small cars where battery space is limited, the 8V golf car battery is the next best choice. This saves some weight and bulk in exchange for sacrificing some range capacity. But it still has much better range than a 12V battery, and the same long cycle life and durability of the 6V battery.
We recommend the U.S. Battery brand. They are a manufacturer, not merely a distributor. We have found them to have durable construction and very good performance for DC conversion. Specifically, we recommend the US-125 model 6V battery and the USGC8V or USHCGC8V 8V batteries.
Another advantage is that the factory will supply the "L" style posts that are preferable in conversions. These posts must be special ordered from the factory, but there is no extra charge for them. Lead time is usually only a couple of weeks. In addition, you know for a fact that your entire battery pack came from the same production run, and so is as well matched as you can get.


Husk allikevel på at blybatterier må ha optimale arbeidsforhold for at en skal oppnå maks ytelse og levetid, slik som regulering av omgivelsetemperatur, spenningsovervåkning og lades med kvalitets ladere.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lynet

Så vidt jeg kan finne ut er US-batterien vanlige bly-syre. Det gjør at de må etterfylles med vann nokså ofte, helst etter hver lading!
Det vil også bli mye syredamp ved lading, noe som kan medføre rustproblemer. Se på en elektrisk truck som har gåttt noen år.
En annen sak er trafikksikkerheten med mange liter svovelsyre i batterirommet.....

Jeg foretrekker vedlikeholdsfrie gel-batterier. Selv om kjørelengden blir kortere og prisen er høyrere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA