Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verksted i Trondheim med god kompetanse på elbilbatterier

Startet av bdsigrid, tirsdag 17. februar 2015, klokken 17:39

« forrige - neste »

bdsigrid

Hei,
Lurer på om det finnes noe verksted i Trondheimsområdet som er kyndig på elbiler? Jeg skulle hatt hjelp til å fylle vann på et NiCd-batteri, men finner ikke noen som har kompetansen.
I Oslo finnes Elbilmek, i Stavanger Elbilhjelpen, men her i Trondheim? Burde det ikke vært marked for det, med så mange elbiler i området etterhvert?
Takknemlig for tips!

Warlock

Heisann

Det er nok ikke et verksted her i Trondheim som har spesialisert seg på samme måte som de du nevner dessverre. Derimot ser det ikke ut til at vannfylling på din bil ikke er så voldsomt avansert (jeg har ikke gjort dette, men ble nysgjerrig da jeg har lagt merke til de fraværende svarene på dine postinger her på forumet og leste meg litt opp på temaet).
Jeg tror hovedproblemet er at ingen har diagnoseverktøyet (Renault Clip) for å tilbakestille feilmeldingen og eventuelt starte riktig velikeholdsladning. Selve vannfyllingen kan gjøres med en slangebit, en trakt, litt tape og de-ionisert vann fra biltema. Altså ikke store kostnaden (noen hundrelapper?). Jeg tror du må belage deg på å gjøre denne jobben (delvis) selv...

Det er en kar i Surnadalen som har gjort dette og har diagnoseapparat, om d får kontakt med ham. Han kalte seg i alle fall Økobon her på forumet. Kanskje du kan få fatt i ham, og overtale ham il å komme en tur for å berge en "damstel in distress" kanskje mot en flaske cognac eller to?

Ellers, om du i det minste får fyllt vann, og ikke overlader bilen med det første ødelegger du i alle fall ingenting...

bdsigrid

Hei,

Tusen takk for svar! Skal virkelig prøve å kontakte han i Surnadalen som du skriver om, hadde jo vært fantastisk.
Det virker ikke som det skal være så fryktelig innviklet som du sier nei.. men alt virker jo vanskelig når man ikke kan det. Hadde lett kjøpt en hel kasse med cognac til den som kunne hjelpet meg med det ;)

Warlock

Hei

Hvordan går det med bilen din?
Dersom du ikke får hjelp fra noen, tenker på å gjøre dette selv og virkelig vegrer deg, kan jeg gjøre ett forsøk på å hjelpe. Jeg har dog aldri gjort dette før, men vi kan nok finne ut av det. Det forutsetter selvsakt at man kan få tak i diagnoseutstyret (Renault Clip).

Uansett, hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går med deg...

bdsigrid

Hei,
Takk som spør, bilen står fortsatt og er tørst den desverre :p Men jeg har fått kontakt med Økobon som bor i Surnadalen og skulle kanskje få låne utstyret av han, men litt usikker på når det blir..så kanskje jeg investerer i eget ustyr først som sist, siden det tydeligvis må gjøres med jevnlige mellomrom uansett. Isåfall tar jeg gjerne kontakt med deg hvis du har tid å se på det sammen, og kanskje ha Økobon eller Elbilmek på telefon.
Holder oppdatert!

Hilsen Sigrid

Elmo

Jeg kan ikke hjelpe deg fordi jeg bor i Oslo. Men, hva slags bil med NiCd batterier er det du har ?
Det er tre ulike typer diagnoseverktøy som skal til for vannservice, avhengig av biltype:
- Think classic
- Renault Clio, Kangoo
- Peugeot 106, Partner og Citroen Saxo, Berling, AX
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bdsigrid

Hei!
Det er en Renault Kangoo Electri`cité, 2002-modell, som jeg forstår det så var den typen produsert for det franske markedet, men flere av den er importert hit til landet i ettertid.

kodalse

Hvis du legger inn en forespørsel på forumsiden til PSA tror jeg du kan få større tilslag.
Jeg vet det er flere her i Trondheim som har utstyr for vannfylling og sikkert er villig til å bistå.
For ordens skyld, har du forsøkt Prøven bil? De tror jeg har verksted som tar dette.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Helge

Som Elmo påpeker er det vel flere varianter av diagnoseutstyr og en må vel ha rett variant for å kunne bruke dette ved vannfylling. Jeg bor i Trondheim og tar vannfylling selv på våre to elbiler med NiCd, men mitt diagnoseutstyr er til Peugeot og Citroen (PP2000 og Lexia3) og jeg tviler sånn sett på at jeg kan hjelpe noen med Renault..... Jeg fikk også tak i en brukt EVLite for noen uker siden og den har jeg ikke prøvd/testet enda og vet heller ikke om den fungerer på Renault eller bare Peugeot/Citroen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

bdsigrid

Hei, og takk for svar og tips!
Nå har jeg hørt med Prøven bil sitt verksted, og de kan det ikke..så da er jeg like langt.
Skal prøve å legge inn på PSA-forumet, men som jeg har forstått det så må man ha diagnoseutstyret Renault Clip.

bdsigrid

#10
Hei,

her kommer oppdatering på hvordan det har gått med vannfyllingen. Jeg kjøpte meg diagnoseutstyr til Renault, og mye takket være enormt god fjernhjelp og støtte fra Aalbork inne på forumet her, som har samme bil selv, så har jeg fått til å fylle vann og nullstille varsellampen helt selv !! :D
Har hatt en vellykket lading i etterkant nå, og bilen både lader og kjører så fint som bare det.

Tusen takk for alle tips og støtte, det ble en lykkelig slutt på denne tråden, men er nok fortsatt litt bekymret for at det ikke finnes noe kompetent elbilverksted i Trondheim hvis det skulle skje noe mer alvorlig. Kanskje det dukker opp etterhvert? :) Får håpe det!

Warlock

Gratulerer :)

Var bra du fikk hjelp og at du nå kan ta deg av bilen helt selv. Neste gang er det du som hjelper noen...

Helge

Sitat fra: bdsigrid på torsdag 02. april 2015, klokken 20:26
..., så har jeg fått til å fylle vann og nullstille varsellampen helt selv !! :D
Har hatt en vellykket lading i etterkant nå, og bilen både lader og kjører så fint som bare det.
FLOTT! ...og gratulerer :)
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA