Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheim - Haltdalen - Ålen - Røros

Startet av kodalse, tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:06

« forrige - neste »

kodalse

Er det noen som har tatt denne turen med Leaf - Trilling?
Jeg gjorde unna turen fra Trondheim til Ålen uten lading med min gamle Saxo (lithium modifisert).
Fikk da varsel om en lav celle på siste kneika opp mot Eafossen, men uproblematisk å komme frem.
Nå ser det ut som om min nåværende bil, Leaf, har noe kortere rekkevidde.

Det er ordinær schuko 16A lading på Støren, kanskje et naturlig stopp for å handle inn varer til helga og få litt påfyll.
Fra Støren er det ca 60 kilometer til Haltdalen, 70 til Ålen. Stigningen er ca 300 - 400 meter.

Så, har noen andre her tatt turen oppover R30 retning Røros og hvor langt kan man forvente å komme sommer og vinter?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Strømbil

Har spekulert på å ta den turen, men har ikke turt ennå. Evpower kommer med hurtiglader på Støren i disse dager. Det vil gjøre underverker for elbil-turer i den retningen. De skal montere lader både på Støren og Berkåk. :)
Svart Nissan Leaf 2013.

kodalse

Da blir det test i løpet av nærmeste 3 uker håper jeg.

Skal det opp hurtigladere retning Røros (og eventuelt forlengelsen mot Alvdal - Tynset) bør den første være på Støren.
Den neste rundt Ålen Sentrum etter 7 mil. Derfra er det 35 kilometer til Røros, men kraftig stigning, like mye som fra Trondheim til Ålen.

Rapport på testtur legges inn etter endt tur, forhåpentligvis med data fra LeafSpy Pro.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Strømbil

Ser nå at åpning av lader på Støren er flyttet til August 15. Berkåk Mars 15...
Svart Nissan Leaf 2013.

kodalse

#4
Da er turen testet.
Startet med hurtiglading på Kiwi Tiller til 96%
Ved ankomst Esso Støren sjekkes lufttrykket og jeg har tydeligvis lekasje på et par hjul 1 bar på det ene dekket og 1,5 bar på et annet. Fyllte opp til 2,8 bar på alle fire dekk, men hadde trolig brukt uforholdsmessig mye energi frem til Støren på grunn av det. Ladet da opp til 70% SOC på sakteladeren til Laksesenteret.

Resten av turen oppover dalen foregikk pent og pyntelig, passet på å slippe forbi biler på turen, fikk "fingern" ut av takluka av noen fulle ungdommer som 40 sekunder senere måtte stoppe for å pi..e  :D
Et kvarter etterpå tok de oss igjen like etter Haltdalen, men stoppet da de måtte ut i samme ærend igjen.  ;D

Ved ankomst gården oppe i Ålen fikk jeg melding om lavt batteri og kun 6km igjen. Da hadde jeg på slutten kjørt helt normalt da jeg så vi likevel ville komme frem.

LeafSpy forteller at jeg kjørte 5,9km pr KW. SOC 22%
Overraskende bra sammenheng mellom kilometer på dashbordet på 68Km og GPS på 67,7Km.
For ordens skyld startet jeg fra Støren med 200 GIDs og ankom med 31 GIDs igjen. På full lading får jeg ca 275 GIDs.

På hele turen holdt temperaturen seg i området 0 -3 grader celsius.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

ohowl

Fant denne utgamle tråden idet jeg forsøkte å bestemme meg for å ta denne turen fra Trondheim i dag... to voksne og to småbarn i bilen, ikke spesielt mye liggende bak.

Startet fra byåsen med 69%, 12 grader og sol. Kom fram til Fortumladerne på Støren med 28% igjen. Fortsatt fint vær, temperatur nå 18 ( og dette skulle holde seg resten av turen).

Startet fra Støren med 77% etter et lite besøk på butikken, med sikte mot Langlete stasjon og et intenst håp om at 3kW fortsatt var en ting som faktisk var der, og med strøm på. Vel framme på Langlete viste måleren 41%. Helt OK sted for ungene å strekke beina og kaste steiner i en flomstor elv. Bilen plugges i med 16A.

Før vi visste ordet av det hadde bilen slurpet seg opp til 66%, og vi suser videre. Kjører jevnt fartsgrense + 10% på speedometeret hele veien (altså faktisk fartsgrense - er feilvisningen så drøy på alle Leaf?), siden det er lite trafikk bortsett fra noen sauer.

Vel framme ved de nye GK-laderne ved Rema 1000 på Røros med 16%.

Startet til slutt tilbaketuren fra Røros med 89% på måleren etter litt kombo av hurtiglading og 3kW, og havnet på Støren igjen med 33%.

Alt i alt en flott tur, men det hadde virkelig gjort seg med noe hurtiglading f.eks ved fossen før Ålen eller i selve Ålen, slik at dette ikke bare er en tur for folk som ikke er fremmed for litt saktelading :-)




2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Marius Kotsbak

Da kommer det endelig veldig snart lynlader i Holtålen: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2351596964889276&id=144020765646918

Det gjør det mulig å kjøre Trondheim-Røros med elbiler med lite batteri (vært litt langt mellom Støren og Røros til nå, og bare noen stikkontakter på jernbanestasjoner imellom).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA