Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Gentleman's Agreement" NOE SÅ LATTERLIG!

Startet av Miljøbevisst, mandag 20. april 2009, klokken 23:03

« forrige - neste »

svedman

2021: Tesla Model Y LR med FSD.
2008 - 2012: Kewet Buddy Citi-Jet 6, 2008-modell, "YOSHI".

Veteran

Interessant debatt dette. Jeg mener det er mye bra ved å ha elbil, som bomringfritak, mva, kollektivfelt osv. Parkering vinterstid er bra i byen. Sommerstid derimot er det forbedringsmuligheter. I dag har vi Saga (ca 20-plasser), Kongens Gate (ca6-10), et par andre ladepunkter samt offentlige plasser med tidsbegrensning i sentrum av Oslo.  Det tar imidlertid en viss tid før ladestasjonene er klare. Et tidsbegrensningsfritak for elbiler på offentlige plasser i denne perioden er det vi trenger. Da kan folk som ønsker å bruke bil/er avhengig av den, heller bruke elbilen til jobb istedenfor personbilen. Jeg mener i utg.pkt. at man bør jobbe for at privatbilens tilgang til p-plasser begrenses noe, til fordel for litt flere elbiler i sentrum. Det er i den retning trenden går. MC-førere får mer plass og problemene bør være løst :)

elektrolux

Jeg tror jeg har løsningen på "Miljøbevist" sine problemer.

Kjøp en Vectrix Scooter:  http://www.vectrix-scooter.no/

Da kan du parkere på MC plassene med samvittigheten i behold, og forhåpentligvis også snart på Elbilplassene. ( Pr. dags dato kan du lovlig parkere fritt på alle andre offentlige parkeringsplasser, og også noen private plasser, f.eks flyplasser.)

Du kjører enda mer miljøvennlig; kun 1 kWt / mil mot noe mer på Reva'en din.

Det hjelper ikke med BMW'en din om målet er å lettere finne parkeringsplass.

Har selv Vectrix, bland mange andre kjøretøy, og velger det kjøretøyet som er mest hensiktsmessig for den aktuelle turen. F.eks brukes Vectrixen når jeg skal ut å fly, nettop grunnet gratis parkering på flyplassen, samt angst for Taxi.

Fikser jeg opp i huset og trenger materialer brukes Partneren, og skal vi på festival brukes camperen, som gir "gratis" seng når vi er vel framme.

Skal jeg ut å kjøre alene og det er kaldt brukes Think 2 seter, og skal unger og kone være med brukes 4 seter 106 electric. ;)

Takket være Norstart er det mulig å ha så mange kjøretøy, uten at årsavgiften knekker økonomien oppi det hele.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tom

#33
Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 11:17
.....   Norstart må få inn en tøffere person som jobber for det man tror på. MILJØ. Målet er å få ut biler, mc osv ut av sentrum. Folk må ha en grunn til å kjøpe elbiler. Men tydeligvis så er ikke miljø inne i bildet her.

Rune Haaland er konstituert generalsekretær i   Norstart, han var med å etabler Belona.  Rune Haaland var vel den som kjørte igjennom bompengeringen uten å betale til vi fikk fritak for å betale.  Han fikk også bot når han prøvde og stoppe giftdumping i Oslofjorden.  Så vi kan vel si at lederen av Norstart er en ekte miljøaktivist, og det er jo bra.
 
Vi har vel også av andre styremedlemmer i Norstart blitt oppfordret til å være mer "rampet."  

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Baltor

Miljøbevisst har et poeng, mc folket ville neppe oppnådd denne type rettigheter i 2009.
En framtidsrettet by bør legge til rette for fotgjengere samt kollektive eller elektriske kjøretøyer i sentrum, ikke de som støyer mest og dessverre drar opp ulykkestallene.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Lars C. Krogenæs

#35
Rune Haaland stiftet Bellona sammen med Fredric Hauge.

Rune har alltid valgt å holde seg i bakgrunnen, men trekke i trådene, slik som her fra okkupasjonen av Miljøvernminister Rønnbecks kontor i 1987, til høyre i bildet:


Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Miljøbevisst

Takk Baltor. Trodde jeg var den eneste som tenkte på fremtidige luft i byen her.

ilmarw

Sitat fra: Veteran på torsdag 23. april 2009, klokken 11:58
Interessant debatt dette. Jeg mener det er mye bra ved å ha elbil, som bomringfritak, mva, kollektivfelt osv. Parkering vinterstid er bra i byen. Sommerstid derimot er det forbedringsmuligheter. I dag har vi Saga (ca 20-plasser), Kongens Gate (ca6-10), et par andre ladepunkter samt offentlige plasser med tidsbegrensning i sentrum av Oslo.  Det tar imidlertid en viss tid før ladestasjonene er klare. Et tidsbegrensningsfritak for elbiler på offentlige plasser i denne perioden er det vi trenger. Da kan folk som ønsker å bruke bil/er avhengig av den, heller bruke elbilen til jobb istedenfor personbilen. Jeg mener i utg.pkt. at man bør jobbe for at privatbilens tilgang til p-plasser begrenses noe, til fordel for litt flere elbiler i sentrum. Det er i den retning trenden går. MC-førere får mer plass og problemene bør være løst :)
Følg med på http://app.fleximap.com/parkering/Parkering.aspx?index=10&autozoom=true

Nye ladeplasser i Oslo dukker opp som paddehatter nå som telen har gitt seg!

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

Sitat fra: svedman på torsdag 23. april 2009, klokken 11:23
Hehe, jeg tror vi har fått besøk av et troll :D

Troll på forum er som oftest slitende, men jeg velger å se positivt på det, diskusjonen bidrar til ofte mange kreative (og morsomme) innlegg

Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 12:56
Takk Baltor. Trodde jeg var den eneste som tenkte på fremtidige luft i byen her.

De største forurenserene i byen er scooteren (med 2-taktsmotor).

Ut ifra et miljøaspekt er totaktsmotoren og dermed de fleste scootere så store forurensere lokalt at de skulle allerede vært forbudt!

Den tyske miljømyndigheten Umweltbundesamt (UBA) oppgir at scooter med totaktsmotor forurenser 500 ganger mer enn en bil!
I Asia er dette allerede et meget alvorlig problem, se artikkel her:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1247506

Scootersalget har øket kraftig hvert år i snart 10 år nå og bidrar kraftig til forurensingen i byer og tettsteder også her til lands.

Det er ganske ille at en scooter med totaktsmotor selges for under 10 000 i dag, mens en må betale bortimot det dobbelte for en elektrisk scooter som ikke forurenser i det hele tatt!

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Jeg synes bare det er utrolig drøyt å beskylde folk som bruker fritiden sin til å forbedre vilkårene for elbiler for å gjøre for lite. Hva har du gjort, annet enn å beskylde andre for å gjøre for lite? Jobber hardt med å ikke la meg provosere, noe som tydeligvis er akkurat det Miljøbevisst prøver på.

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

Akkurat derfor er det vanskelig å ta Miljøbevisst på alvor
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?


ilmarw

Hvorfor det, fordi vi ikke er enige med deg?

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 11:17
Skjønner at du sliter Lars. Men tror Norstart må få inn en tøffere person som jobber for det man tror på. MILJØ. Målet er å få ut biler, mc osv ut av sentrum. Folk må ha en grunn til å kjøpe elbiler. Men tydeligvis så er ikke miljø inne i bildet her.

Er det virkelig bare de som velger el-bilen pga miljøet som er verdige til å kjøre el-bil i dine øyne? Selv kjøpte jeg el-bil for å spare en hel del kroner på bl.a. ferger, og kjører heller den enn caravellen fordi den er morsom å kjøre. En del av fordelene har jeg ikke her jeg bor, som bl.a. kollektivfelt, og selv om komfort og sikkerhet nok er dårligere i thinken enn i caravellen får altså den sistnevnte stå. At miljøet spares står fortsatt langt nede på min personlige liste over argumenter for å kjøpe el-bil, men jeg trekker det selvfølgelig fram i ulike diskusjoner. For meg er miljøaspektet "en hyggeli bunus" ved det å kjøre el-bil, men jeg sparer faktisk like mye CO2-utslipp for hver gang caravellen står som jeg hadde gjort om jeg kjøpte thinken med full mva-sats, betalt årsavgift, parkering og bompenger.

At byen bør og vil utvikle seg mot mer miljøvennlige alternativer som fotgjengere, syklister og elektriske kjøretøyer? Ja, helt sikkert. Skjer det over natta? Nei. Men etterhvert vil vi nok se tiltak som begrenser muligheten for bruk av både biler og MC som ikke går på strøm. I mellomtiden forslår jeg at du slutter å være sur og forbanna over at du ikke får bygget Roma på en dag, og at du slutter å kaste skitt om de som tross alt gjør en innsats, om det enn bare er å legge en stein om gangen. Selv de største maurtuene startet med en enkelt barnål.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tommy

Jeg skrev et innlegg tidligere som jeg kom til å slette pga. noens meninger om at det var upassende.
Noe forteller meg at det ikke var så på kanten alikevel.
Når jeg nå leser gjennom hele samtalen her så kjenner jeg at det er noe som ikke stemmer.

Jeg kjører elbil av flere årsaker- jeg selger den, jeg sparer penger og jeg prøver så godt jeg kan å tenke/handle miljøvennlig.
Jeg har 4 barn jeg ønsker skal tenke mer miljøvennlig enn det jeg gjorde da jeg var barn.
Er nå igang å skal kjøpe meg en elektrisk servicebil, noe gjærne alle forstår ikke blir en Reva. Grunnen til at det blir el er siden jeg ikke nå klarer å sette meg inn i en fosilbil(eie en).
Min kone kjøper snart sin første elbil, vi selger da vår Picasso.
Skal vi på bilferie med barna, så blir det en innholdsrik ferie med mange stopp. ;D

Vil da betegne meg selv som miljøbevist litt over gjennomsnittet. Jeg driver tross alt et firma som selger miljøvennlige løsninger for boliger og litt mer....som jeg ikke blir rik av. :-[

Men har ennå ikke kjendt trangen til å latterliggjøre andre mennesker for at de kjører en bil som bruker fosilt brennstoff.
Føler det er viktig å få med seg at vi nå er inne i en "ny begynnelse".
Ting tar tid, og man må jobbe for å få folk til å forstå hele opplegget.
Ikke alle er like enkle å tenne en ild i som deg Miljøbevisst! ;)
Hadde alle vert som deg så hadde det ikke vert noen fosilbiler mer, jeg hadde vært milionær og verden hadde vært en fin plass å leve.
Men desverre så er det ikke slik.


Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA