Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Gentleman's Agreement" NOE SÅ LATTERLIG!

Startet av Miljøbevisst, mandag 20. april 2009, klokken 23:03

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#15
Sitat fra: Miljøbevisst på onsdag 22. april 2009, klokken 23:18
Har snakket med Trafikketaten om dette og MC-gutta kommer aldri noen vei med å blokkere 4-hjuls motorsykler på MC-plassene. Da må alle Buddyer og Revaer omregistreres. Så det skjer ikke. Nok en skremselspropaganda fra CO2-utslippere.

Det er ikke noe problem for rette myndigheter å hive ut 4-hjuls MCèr fra MC parkering. Det holder med en liten endring i skiltforskriften, der man endrer skilt 807.7 fra dagens: "Motorsykkel og moped" til "tohjuls motorsykkel og tohjuls moped" og så må 4-hjulingene se langt etter MC parkering, på samme måte som det ble gjort en liten endring i skiltforskriften til kollektivfeltet for et år siden. Da ble 4-hjuls MCér hevet ut av kollektivfeltet. (Buddy og Reva får kjøre i kollektivfeltet fordi de er elektriske, ikke fordi de er MCér). Trafikketaten er dog ikke rette innstans for å endre dette. De er utøvende myndighet, ikke lovgivende.

MC plassene er opprettet fordi MCér har spessielle behov for parkering, og er gjerne plassert på steder som ikke egner seg for 4-hjulinger.

Norstart jobber for å legge til rette for elbilens spesielle behov for parkering og lading. Jeg synes ikke det er fornuftig å lage masse kvalm, fordi man på prinsipielt grunnlag er i mot MCér. Tvert i mot betyr avtalen flere p-plasser vinterstid.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Dersom regler ikke virker ettr hensikten vil de oftest bli gjordt klarere.
MC plassene er egentlig ment for motoriserte 2-hjulinger.

Blir for mange av disse plassene blokert av andre kjøretøy som tilfeldigvis er registrert som MC (4 hjus MC) vil hensikten med plassen bli gjordt klarere.
Pussig at enkelte ikke forstår sitt eget beste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

magnul

Sitat fra: Miljøbevisst på onsdag 22. april 2009, klokken 23:18
Våkne nå folk! Skjønner at dere er livredde MC-folka. Har snakket med Trafikketaten om dette og MC-gutta kommer aldri noen vei med å blokkere 4-hjuls motorsykler på MC-plassene. Da må alle Buddyer og Revaer omregistreres. Så det skjer ikke. Nok en skremselspropaganda fra CO2-utslippere. Poenget er å få ut alt av motorkjøretøy fra sentrum. Det vi vil se i sentrum er Batterikjøretøy!! Og hvorfor står mopeder på disse plassene? Hva er det som er så fantastisk med disse enn en 4-hjuling? Og det å nevne en SUV istedetfor MC? Har jo ikke noe med saken å gjøre? De skal ut av sentrum!! Batteridrevne kjøretøy skal ha ALLE FORDELER! Skjønner dere ikke det? ALLE FORDELER! At MC-folka som spruter ut CO2 skal få bestemme hvordan det skal være, er jo helt latterlig. Dere snakker om at vi ikke skal provosere MC-kjørerne? Jeg blir provosert. Noen som har svart på innleggeene her bør gå i tenkeboksen og kanskje lese mer om miljø. For det har dere ikke skjønt. Men når dere har skjønt det, så bytter dere nok ut MC-en deres med elektrisk kjøretøy. Det er det som er målet.

Oppgitt Miljøbevisst

Som sagt at andre, så er det ikke noe problem å endre skiltreglene. Dette er en sak du ikke kan vinne, i hvert fall ikke på den arenaen du har planer om å kjempe på. Når man er i den situasjonen, skal man være veldig glad for at man kan ta til takke med et kompromiss. Det er langt mer konstruktivt å jobbe for fler ladeplasser enn å drive med "bygdehusbråk" for å få parkere foran Paleet.

Ser man på sentrum isolert, så er ikke CO2-utslipp det største problemet, det er langt verre med NOx- og partikkelutslipp. En parkert motorsykkel slipper forøvrig ut fint lite av alt.
Moopy Classic elektrisk scooter

Miljøbevisst

Hva er det Norstart har gjort for elbiler? Ikke en jævla dritt. Folk kjøper ikke Elbil fordi alle må stå i Saga Parkeringshus. Og der er det ikke plasser på sommerhalvåret. Nå får Norstart skjerpe seg og begynne å jobbe. Dere sitter og ser på. Svarer aldri på mailer. Vi trenger ikke ladestasjoner. Vi lader hjemme. Vi trenger flere plasser i sentrum!!!! Og elbiler bør få alle fordeler! Enten må maks 2 timer på parkingsplassene ikke gjelde for elbiler eller så må vi kjøre løpet vårt på det vi har krav på. Her er faktisk Norsk Elbilforening Norstart på lag med motorsyklister. Da er det noe jeg ikke skjønner her. Tipper de som jobber i Norstart kjører MC.

elektrolux

Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 08:05
Vi trenger ikke ladestasjoner. Vi lader hjemme. Vi trenger flere plasser i sentrum!!!! Og elbiler bør få alle fordeler! Enten må maks 2 timer på parkingsplassene ikke gjelde for elbiler eller så må vi kjøre løpet vårt på det vi har krav på. Her er faktisk Norsk Elbilforening Norstart på lag med motorsyklister. Da er det noe jeg ikke skjønner her. Tipper de som jobber i Norstart kjører MC.

Til Miljøbevist: Du kan parkere hvor du vil, og til om med gratis.

Til MC miljøet: Ser dere Miljøbevist sin 4 hjuls motorsykkel på MC plassene deres; Vennligst bær den vekk fra en av de få plassene dere kan parkere gratis.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 08:05
Hva er det Norstart har gjort for elbiler? Ikke en jævla dritt. Folk kjøper ikke Elbil fordi alle må stå i Saga Parkeringshus.

Jeg tror nok Norstart har gjort en hel del. Mener å ha sett det besvart i en annen tråd, men de som kjenner det best svarer kanskje her.

Ellers kjøper folk el-bil av mange ulike årsaker, og jeg tror nok at svært mange av dem *ikke* har miljøet som punkt nummer 1 av argumenter for å kjøpe el-bil. Også dette har vært diskutert tidligere, og "konklusjonen" ble vel at om man kjøper el-bil for å spare noen kroner i bommen eller om man kjøper den for å redde miljøet ikke spiller noen rolle. Resultatet er jo uansett det samme; hver el-bil som ruller gjør at en fossilbil står parkert. Jeg klarer i alle fall ikke å kjøre både caravellen og thinken samtidig.

Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 08:05
Vi trenger ikke ladestasjoner. Vi lader hjemme. Vi trenger flere plasser i sentrum!!!!

Snakk for deg selv. Det er mange som ikke har mulighet til å lade hjemme.

Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 08:05
Og elbiler bør få alle fordeler! Enten må maks 2 timer på parkingsplassene ikke gjelde for elbiler eller så må vi kjøre løpet vårt på det vi har krav på.

Jeg tar selvfølgelig gladelig imot flere fordeler for el-biler, men du er selvsagt klar over at den dagen antallet elbiler passerer et kritisk punkt vil fordelene begynne å forsvinne?

Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 08:05
Her er faktisk Norsk Elbilforening Norstart på lag med motorsyklister. Da er det noe jeg ikke skjønner her. Tipper de som jobber i Norstart kjører MC.

Det er snakk om å bruke hodet. Som nevnt flere ganger så kan retten til å parkere for 4-hjuls MC fjernes med et pennestrøk, og det er det eneste du har mulighet til å oppnå ved å "sette hardt mot hardt". Det blir som å tviholde på forkjørsretten når det kommer en svær semitrailer i 110: Du hadde rett, men hvem var det som fikk svi?

Hvis du er strømløs og trenger å lade; går du da til nærmeste hus og *krever* å få koble deg på fordi du kjører en miljøvennlig el-bil, eller spør du pent om de kan "hjelpe en stakkar som har gått tom for strøm"? Man kommer lenger ved å være litt høflig og ydmyk enn å bare kreve sin rett.

For å være helt ærlig så synes jeg du bare framstår som en grådig fanatiker. "Mye vil ha mer" osv. passer i grunn ganske bra her. "Skal ha! Skal ha!" er sjarmerende i sangen til Odd Børretzen, men ikke i praksis.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Nå har Norstart 1 ansatt, Knut Wågsås. Han er i øyeblikket sykemeldt, og Rune Haaland og Espen Hauge prøver å holde foreningen i gang inntil Knut er tilbake. Desverre tillater ikke økonomien en hel full stilling, da foreningen har mange sympatisører, men få medlemmer.

Når det gjelder hva Norstart har gjort, er det helt historieløst å melde at Norstart ikke har gjort "en dritt".

Men jeg regner med at du ikke har benyttet deg av:

Nullsats mva.
Null bilavgift
Null årsavgift (kun personskade delen)
Gratis parkering på kommunale plasser
En rekke eksisterende og kommende ladeplasser
Adgang til kollektivfelt

Tiltakene har Norstart, i løpet av de siste 15 årene, jobbet og kjempet for, på en konstruktiv måte der vi har fått politikere og byråkrater til å innse at elbilen trenger særfordeler. Dette har ofte skjedd i nært samarbeide med andre miljøorganisasjoner der dette har vært nødvendig. (Bellona, Greenpeace, Zero, Norges Naturvernforbund, Miljøvernforbundet, etc.)

Hvilke andre organisasjoner har fått gjennom slike tiltak for sine brukere?

Lars C. Krogenæs
Generalsekretær i Norstart 2004-2007

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Miljøbevisst

Hva skal vi med Nullsats mva, nullbilavgift, nullårsavgift, gratis parkering?? (maks 2 timer), kommende ladestasjoner som har tatt 16 år??, adgang til kollektivfeltet hvis vi ikke får PARKERT BILEN?? Vi får ikke parkert bilene våre i sentrum fordi forurensede biler og motorsykler har førsteretten. Da skjønner jeg ikke mer enn jeg må legge min Reva ut på finn.no for salg. Når man er medlem av Norstart og får alle elbilkjørere mot seg, da skjønner jeg ikke mye om hvorfor folk kjøper seg elbil. (Det er vel også en grunn til at salget har vært så dårlig.) Det er jo for miljøet vårt og fremtidige generasjoner. Her er det bare å bytte ut elbilen med ordentlig CO2-utslipper. For da får man ihvertfall parkert. BMW neste!

Lars C. Krogenæs

#24
Det er lov for elbiler å parkere på parkeringsplasser for biler. Dermed har du vanlige plasser, pluss enkelte ladeplasser du kan lade på i tillegg, samt MC plasser for Reva og Buddy i vinterhalvåret. 

Vi oppfordrer deg til ikke å parkere Reva´n din på MC plasser i somerhalvåret, ikke å bytte til en BMW. Da oppnår hverken du eller miljøet noen ting, tvert imot.

Hvor bor du, og hvor jobber du, så skal jeg finne et sted du kan parkere Reva´n siden du har problemer med å finne en plass selv. Hvis du f.eks jobber i nærheten av Kvadraturen/Rådhuset i Oslo, er det kort vei til heldags gratis parkeringsplasser i Kongens gt. Du behøver ikke å benytte noen av ladeplassene som Norstart har fått etablert der heller.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Miljøbevisst

Dette må du nok jobbe mer med Lars. Hvis du ikke ser grunnen til at det er få solgte Elbiler, må du ta på deg briller. Greit nok at det kommer flere elbilplasser i "fremtiden". Men i mellomtiden må det gjøres kortsiktige tiltak slik at flere velger å kjøpe elbil enn MC og bil. Må vel være noe i det siden Elbil Norge måtte hente inn penger. I dag er det er det bare problemer med å ha elbil. Og det må nok dere ta kritikk for også. Dere i Norstart har sikkert prøvd så godt dere kan, men det er ikke godt nok. Dere begynner i feil ende. Tror nok noen andre bør ta over styringen som er for flere elbiler i sentrum. Men dette gidder jeg ikke mer. Man blir lovet gull og grønne skoger når man kjøper elbil. Men blir kun motarbeidet. Lykke til videre!

HHF

Miljøbevisst - mener du virkelig det du skriver eller prøver du bare å provosere her? Er du virkelig av den oppfatning at en organisasjon som Norstart er ansvarlig for at det ikke blir solgt mer elbiler her i landet? I så fall tror jeg du må forte deg å bytte til annen biltype og ikke fortsette med elbil, for jeg tror virkelig ikke du noen gang kommer til å bli fornøyd elbilist om det er på dette nivået du legger lista. Hva blir det neste du mener elbilister skal kreve - gratis pølser på Statoil, rett til å kjøre bilen gratis inn på toget for lengre transport bare du får skviset Revaen inn mellom dørene ?

Jeg synes det er etablert en lang rekke fordeler for elbilister som vi nå nyter godt av. Parkeringsproblematikken i Oslo er utvilsomt ikke løst for noen som kjører noe med 4 hjul - ei heller elbilister og det er klart vi gjerne skulle hatt bedre løsninger her, men derfra til å skulle kreve at vi skal ha uproblematisk tilgang til gratis parkering hele dagen på plasser i Oslo er nok helt urealistisk. Det må da også være mulig å betale for dette på lik linje som du måtte med BMW´n.  Som det blir nevnt her, vil det også garantert med tiden bli vanskeligere og vanskeligere å opprettholde fordelene vi har når mange nok har konvertert til elbil. Jeg regner det for helt realistisk å tro at vi med tiden også må betale årsavgift og sikkert blir kastet ut av kollektivfeltet. Inntil da nyter jeg å kjøre elbil med alle fordelene vi har samtidig som jeg bidrar til et bedre miljø.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Miljøbevisst på torsdag 23. april 2009, klokken 10:47
Lykke til videre!

Takk det samme.

Med pengene du har spart på innkjøp og bruk av elbil, grunnet Norstarts mangeårige innsats, kan du jo bruke noen av dem på å leie deg en egen privat p-plass i nærheten av der du jobber da. Hvis det skal være så vannvittig vanskelig.

Noen ser muligheter med elbil, og utnytter de fordelene som vi har, og er bevisst på miljøet. Andre ser et problem og hiver inn håndklet, eller setter i gang en klassisk norsk konfrontasjon, -dessverre.

At Elbil Norge AS har hentet inn penger tror jeg nok heller begrunnes i økt produksjon, med påfølgende behov for ekspansjon, enn for lavt salg -heldigvis.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Miljøbevisst

Skjønner at du sliter Lars. Men tror Norstart må få inn en tøffere person som jobber for det man tror på. MILJØ. Målet er å få ut biler, mc osv ut av sentrum. Folk må ha en grunn til å kjøpe elbiler. Men tydeligvis så er ikke miljø inne i bildet her.

Lars C. Krogenæs

#29
Ikke slik du ser det.

Tror nok vi er enige om målet, men ikke middelet.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA