Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utslag av klimakvoter.

Startet av elektrolux, onsdag 06. mai 2009, klokken 08:42

« forrige - neste »

elektrolux

Dette innlegget ligger under Din side sin artikkel om C1 electro:

Umiddelbart vurderte jeg det som tøv fra en kranglefant, men kom fram til at det må være ironisering over lettvintheten kjøp av klimakvoter representerer.

Sett rent politisk, har artikkelforfatteren rett når han hevder at SUV er det mest miljøvennlige en kan kjøpe. Om det faktisk hjelper på miljøet er en annen sak.

"Bensin og dieselbiler er det mest klimavennlige som finnes.
Sammen med alkohol og tobakk.
Ettersom alt konsum medfører mer eller mindre CO2 utslipp, må konsumet dempes ved å innkreve skatter og avgifter. Er man glad i skatt og avgifter, da skal man bruke pengene sine på bil.
Jo mer skatt og avgift man betaler, dess mindre konsum.

En politisk ukorrekt SUV, BMW X5 med 235 Hk diesel, belønnes med en engangsavgift på 462000kr.
I tillegg kommer ca 100.000 i moms (avhengig av mengde ekstrautstyr og spec)
Denne bilen vil i løpet av sin levetid slippe ut 45 tonn CO2. (18 år x 12000km x 214g/km)
Ved å kjøpe klimakvoter kan man gjøre denne bilen klimanøytral. Det vil koste 9600 kr for 45 tonn. (kilde Fremtiden i våre henders klimakalkulator).
Etter å ha trukket fra en summen som gjør bilen klimanøytral, har man altså betalt ytterligere ca 550.000 i avgifter + ca 100.000 i miljøavgift på drivstoffet som blir konsumert i løpet av bilens levetid. (At Kristin Halvorsen og Co ikke benytter disse innkrevde avgiftene til klima og miljørettede tiltak er en annen sak.)

Om vi ser bort fra at vi har et internasjonalt strømmarked og aksepterer at det utelukkende er den reneste vann og vindkraft som finner veien til elbilbatteriet, så er elbilen langt på vei klimanøytral, og vi trenger altså ikke betale de 9600 kr som BMWen koster for hele sin levetid.

Dersom Citroënen totalt sett skal være et bedre valg enn BMWen, må man altså finne en kreativ måte å bruke de 660.000 avgiftskronene man sparer på en måte som ikke slipper ut noe CO2.
Å bli storrøyker og tillegge seg litt eksklusive drikkevaner er det mest klimavennlige jeg kommer på, men det finnes muligens andre alternativ."
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA