Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stasjon for automatisert bytte av batteri i el-biler.

Startet av GoElectric, onsdag 11. februar 2009, klokken 20:05

« forrige - neste »

GoElectric

Fant denne animasjonen på youtube som viser mulig løsning for stasjon for automatisert bytte av batteri i el-biler:

http://www.youtube.com/watch?v=M0SB5psrVCM&feature=related

Om bilprodusentene blir enige om en felles batteristandard vil dette fint la seg gjøre!







i-Miev 2010

elektrolux

Dette er vel gammelt nytt, og sannsynligvis en kostbar løsning grunnet all infrastrukturen den krever.

Det vil også bety betydelige restriksjoner på utformingen av framtidens elbiler, da de  må være tilpassen en standarisert batteripakke.

Ser også for meg at det vil bety en betydelig fast utgift for elbileierene å benytte seg av et slikt tilbud.

Syntes det hadde vært bedre om alle kunne enes om en felles hurtigladeløsning. Gjerne en som inkluderte alle de eksisterende PSA bilene våre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GoElectric

Ja jeg er enig i at dette er gammelt nytt, men jeg har aldri funnet en så god grafisk fremstillig! Selv sønnen min på 5 år forstod prisippet!

Jeg er enig at dette er kostbart og bygge ut, men det er jo ikke gratis å bygge og drifte dagens bensinstasjoner heller!

For å få de store massene av befolkningen over på elbil i fremtiden, tror jeg ikke det vil holde å tilby hurtigladere som lader opp bilen på 20 minutter. Til dette er folk alt for stresset! Kortere ladetid enn 20 minutter vil kreve høye strømmer,  som i sin tur vil kreve utbygging av infrastukturen i strømnettet. Dette blir heller ikke gratis!

Ved en slik løsning som illustrert her, ville man kunne "fylle opp tanken" i løpet av sekunder uten å gå ut av bilen! Hvor lang tid bruker man på å fylle en tank bensin/diesel i dag?

Når det gjelder utgifter så vil nok vi elbilister uansett i løpet av få år måtte betale for strømmen vi bruker. Det er bare nå i en overgangsperiode at man vil kunne lade bilen gratis. Ettervert som vi får økt prosentandel av elbiler, vil vi få de samme skattene og avgiftene på elbiler som på andre kjøretøy. I tillegg vil vi selvfølgelig måtte betale for drivstoffen, bomavgift, normal årsavgift og heller ikke mulighet til å kjøre i kollektivfeltet!

Men tilgjengjeld vil vi kunne puset inn frisk luft i byer og tettsteder og naturen og klimaet bil bevart!
i-Miev 2010

dodger

#3
Iden om batteribyttestasjonen virker for meg en tungvind og ugjennomførbar metode. Personlig synes jeg hurtigladestasjoner virker mer gjennomførbar.
Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men en mulig løsning for å unngå å belaste strømnettet for mye kan være at ladestasjon har sine egne batterier som lades "sakte" opp (30-60min?)
Når en elbil stopper for å lade opp elbilen  vil den da bli ladet hurtig (under 10min) av batteriene på ladestasjonen.

Go-green i Oslo har allerede en hurtigladestasjon  som lader opp deres Fiat doblo, med 18kW altainano batteri pakke, på 10 min





Elbil fundamentalist

En slik batteribytte infrastuktur kan være en stor mulighet for elbil produsentene til å organisere seg, og utnytte de stordriftsfordeler som åpenbart kan ligge i ett slikt konsept. Så jeg er litt enig med GoElectric

1. Altså all spekulasjon og differensiering mellom elbilprodusentene hva angår batteriteknologi blir redusert. Alle elbilprodusentene "samler eggene" og kan utøve betydelig mer samordnet påvirkning på utvikling av gode batterier, samt forutsigbar avsetning. Dette er ofte kritisk å vite ved større utviklingsprosjekter, for at det skal bli noe av dem. Få etablert "Big Business" i Elbilbransjen også.

2. Samordnet vedlikehold av batteriene til alle elbiler. Dårlige batterier resirkuleres på marginalkostnader. Effektive spesialiserte batteriverksteder, kan fabrikkere vedlikeholdet. Dette kan få de generelle batterikosnadene betydelig ned. Alle elbilprodusenter (som vil være med)må standarisere sine batteripakker, og kan konsentrere seg om sine kjerneverdier: å bygge gode biler, med gjerrig forbruk og unike preferanser som spiller på andre ting enn batteriteknologi.

3. Elbil kjøpere slipper å frykte at nyansakffelsen blir er nærmest verdiløs hvis batteritypen denne bilen benytter taper terreng. Elbilsjåføren behøver ikke belemre seg med spesialkunnskap (som ikke oppleves som problematisk for entusiaster), men som kan være en barriere for folk flest som bare skal ha ett fremkomsmiddel. Elbiler blir tilgjengelige for mange flere kunder og dermed kan totalmarkedet økes betydelig.

4. Det offentlige vil da ha en uniform infrastruktur å bygge langs sine riksveier som muliggjør langkjøring med elbil på lik linje med vanlige biler. Taxier i byene kan bli rene elbiler også, selv om de kjøres i turnus.

5. Tungtransport kan ha batteribytter (med betydelig flere standarsbatterier) og ha rekkevidde ihht kjøre og hvilebetingelser, eller lokale distribusjonsbiler kan med betydlige nærmiljøgevinst bruke batteriere i stedenfor diesellastebiler. Dreimoment på elmotorer er gull på slike kjøretøy, så effektiviteten i forhold til dieselbiler kan muligens være enda bedre enn små elbiler. Hvis batteriene erstatter vekten av en tung dielsemoter, blir nyttelast/egenvekt kanskje bedre enn det er i dag. Støy,  bremsestøv og dieselpartikler samt sure avgasser er et betydelig problem for byene, og lastebiler/busser er en solid bridragsyter til dette. Bremsing ved regenerering fjerner bremsestøv. Bremseregenerering i tilknytting til ABS teknologi burde muliggjøre mye kraftigere regenereringsløsninger, og nyttegjøre mye mer av den energien som slike lastebiler og rutebusser ellers ikke får nyttegjort.

Elbilprodusentene kan ikke realisere slik infrastruktur. Det må det offenlige bidra med. Slike batteribyttestasjoner kan gjerne ligge ved veikroer, og eilbilsjåførene på langtur kan etter fritt ønske velge mellom hurtigstopp(batteribytte), eller rastestopp(hurtiglading). Slike store kombinerte bytte og batteriservice stasjoner skal ligge jevnt spredt, hvor også distriktshensyn ivaretas. Byttebatterien kan med fordel fungere som batteribank til hurtigladestasjonene som Dodger foreslår. Da kan peakstrøm leveres til hurtigladestasjonene som til og med muliggjør hurtiglading av tungtransporten mens de overholder hvilebestemmelsene. Også elbilene som ikke har standard byttebatterier ivateratt med hurtiglading. Bensinstasjonene får nye "applikasjoner" å leve av og vil kunne bli medspillere istedenfor potensielle motspillere. De vil vel selge pølser og brus til elbilsjåfører også  ;D

Så svaret er vel kanskje ja takk, begge deler?

Men jeg deler bekymringen til Eletrolux også. Det vil bli betydelig innslag av kommersielle aktører i verdikjeden og betalingsvillighet vil bli utnyttet til det maksimale. Bare se på pellet kontra vedfyring. De som selger pellet spekulerer i hvor mye billigere enn elektrisitet må pelleten være for at kundene skal gidde å komme tilhengeren å hente en pall med småsekker å være "fyrbøter". Prisene burde reguleres, inntill det kommersielle markedet har funnet en fornuftig likevekt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA