Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er det så taust fra tesla vedr mod X? Er bilen skrinlagt ?

Startet av Teslanewbie, søndag 15. februar 2015, klokken 10:29

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:29
Jeg er redd Norge kommer til å brukes som eksempel, dersom det blir innført avgifter nå, at også i Norge der elbilen kjører på ren vannkraft er det ikke politisk enighet om at dette er bra for miljø.

Nettopp. Og om man skulle velge å tro på konspirasjoner så var det jo også litt merkelig at det "plutselig" var ett omslag der media, enkelte "forskere" og politikere på begge politiske fløyer bråsnudde i takt. Da får man regnestykket 2+2+2, og det er ikke så veldig mye vanskeligere å regne ut.

Norge har blitt ett viktig symbolland for elbiler og elbilpolitikk, og desto viktigere symbol dersom "noen" klarer å stikke hull på denne suksessen her. Så er ikke i tvil om at det er mange innen både olje- og bil-industrien som ønsker elbilfordelene på historiens skrotbinge. Og som kjent er olje-industrien mektig her til lands.
Model S 85D

weld77

Det er visstnok heller ikke tillatt innenfor EU-reglene å lage et avgiftsregime hvis eneste hensikt er å ramme en bestemt produsent (les: Tesla). Selv med dagens avgiftsregime ville ikke en 85(D) fått særlig med særavgifter.

Null CO2 og NOx gir et fritak på ca 100.000 kroner, "Continiously rated power output" er som nevnt lav, og det er dette tallet som styrer HK-avgiften - ikke peak-effekten til bilen. Sitter da igjen med litt vektavgift (også ca null om vekten av batteriet trekkes fra). Og så kommer mva på toppen.

Det verserer påstander om at Tesla P85(D) ville kostet over 2 millioner med vanlige avgifter - det er bare tull.

Det er med andre ord stort sett kun et fritak fra mva som har betydning. De andre vanlige avgiftene ville blitt temmelig lave. 691 gamp ville normalt gitt engangsavgift på 681.000 men det relevante beregningsgrunnlaget er altså ikke 691 hester, men det tallet som står i vognkortet for kontinuerlig effekt og som er mye lavere.

Avh

Ser ikke de andre bilprodusentenes problem. Vil de ha avgiftsfritak på biler ala Tesla er det bare å begynne å produsere dem eller ...? At de ikke er der ennå betyr jo bare at det er på høy tid å bevege seg i den retningen.
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

sigurdi

Så vidt jeg så har P85D fått 90kW i vognkortet, mulig jeg tar feil men synest jeg så et bilde av et vognkort men finner ikke ut nå hvor. ;-)

At staten skal bruke tid på å endre vegvesenet sine regler på at en kan bruke kontinuerlig eller peak effekt tror jeg ikke blir gjort i en håndevendig.

Så blir det noe avgifter på elbil blir det nok inført mva i rater fra et år i fremtiden.
Håper de legger det frem slik at det er lett for alle å planlegge laaangt frem ikke bare et par år.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Naphoc

Sitat fra: sigurdi på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:35
Så vidt jeg så har P85D fått 90kW i vognkortet, mulig jeg tar feil men synest jeg så et bilde av et vognkort men finner ikke ut nå hvor. ;-)

At staten skal bruke tid på å endre vegvesenet sine regler på at en kan bruke kontinuerlig eller peak effekt tror jeg ikke blir gjort i en håndevendig.

Så blir det noe avgifter på elbil blir det nok inført mva i rater fra et år i fremtiden.
Håper de legger det frem slik at det er lett for alle å planlegge laaangt frem ikke bare et par år.

For å være helt eksakt, så har P85D 90hk i vognkort. 66 kW  :)
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=el52529

pwb

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:29
i Norge der elbilen kjører på ren vannkraft

Dette vet du like godt som meg at ikke stemmer. Vi produserer mindre strøm enn vi bruker, i tillegg selger vi strøm ut av landet med opprinnelsesgaranti slik at 30-40% av strømmen vi bruker i Norge kommer fra kull og atomenergi. Så slutt å prat BS

GOS

Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:04
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:29
i Norge der elbilen kjører på ren vannkraft

Dette vet du like godt som meg at ikke stemmer. Vi produserer mindre strøm enn vi bruker, i tillegg selger vi strøm ut av landet med opprinnelsesgaranti slik at 30-40% av strømmen vi bruker i Norge kommer fra kull og atomenergi. Så slutt å prat BS

PWB
Vil gjerne at du kommer med referanser med mere som underbygger dine påstander her. Inntil du kommer med det er jeg overbevist om at det er du som snakker BS.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

pwb

Sitat fra: GOS på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:07
Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:04
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:29
i Norge der elbilen kjører på ren vannkraft

Dette vet du like godt som meg at ikke stemmer. Vi produserer mindre strøm enn vi bruker, i tillegg selger vi strøm ut av landet med opprinnelsesgaranti slik at 30-40% av strømmen vi bruker i Norge kommer fra kull og atomenergi. Så slutt å prat BS

PWB
Vil gjerne at du kommer med referanser med mere som underbygger dine påstander her. Inntil du kommer med det er jeg overbevist om at det er du som snakker BS.

http://www.tu.no/kraft/2010/10/28/norsk-strom-er-ikke-ren-halvparten-er-kull--og-atomkraft

http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/

Espen Hugaas Andersen

#23
Opprinnelsesgarantier er jo svindel. Den faktiske elektriske kraften man faktisk bruker til å faktisk lade sin elbil i Norge er godt over 90% vannkraft.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pwb

Hvis vi ikke selger strøm ut av landet så har vi vel ca 140TWh med strøm fra vannkraft, vi forbruker vel ca 210TWh med strøm. Hvordan blir 140 90% av 210?

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:08
Sitat fra: GOS på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:07
Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:04
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:29
i Norge der elbilen kjører på ren vannkraft

Dette vet du like godt som meg at ikke stemmer. Vi produserer mindre strøm enn vi bruker, i tillegg selger vi strøm ut av landet med opprinnelsesgaranti slik at 30-40% av strømmen vi bruker i Norge kommer fra kull og atomenergi. Så slutt å prat BS

PWB
Vil gjerne at du kommer med referanser med mere som underbygger dine påstander her. Inntil du kommer med det er jeg overbevist om at det er du som snakker BS.

http://www.tu.no/kraft/2010/10/28/norsk-strom-er-ikke-ren-halvparten-er-kull--og-atomkraft

http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/

Disse innleggene hører nok til under annet topic, så om en skal fortsette så må en flytte seg til ett annet område.

PWB
Norge eksporterer betydelig mer enn de importerer av fysisk strøm. De eksportere overskuddskraft om dagen og importerer noe kraft om natten. Vi produserte 142,3 twh i 2014 som er ca 98% ren, men brukte kun 126,7 TWh. Vi eksporterte 21,9 Twh og importerte 6,3 TWh så hvordan du da klarer å få det til å bli "skitten" strøm i Norge og at vi importerer 30% skjønner ikke jeg.
http://www.ssb.no/elektrisitet/
http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elektrisitetaar

Tor du leser det med varedeklarasjon feil da dette har ingenting med det fysiske forbruket å gjøre og hvem som faktisk får den rene strømmen ut i sin kontakt. Så selg om vi "selger" opprinnelsesgarantier så betyr ikke det at vi har eksportert den rene strømmen ut av landet. http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/
http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/Opprinnelsesgarantier/
Dette er i realiteten bare en måte som kraft-produsentene i Norge og i andre land kan premieres/oppmuntres litt ekstra for å produsere fornybar strøm, og andre kjøpere kan bidra med å si at de støtter bruk av ren energi.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:04
Vi produserer mindre strøm enn vi bruker
Feil.  Prøv igjen.
Og kanskje lese deg opp på kommende utbygging av fornybar energi, både i Norge og skandinavia? Ikke småtterier som kommer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Strøm se varedeklarasjon 2013:
http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/Varedeklarasjon-2013/
Produksjon:134TWh Forbruk:111TWh
Strøm fysisk 98% fornybar, Politisk/Økonomisk:13% fornybar, 33%Atom
All ny kraft i Norden er fornybar forventet kraftoverskudd i 2020 50TWh.
Mer enn nok til 10 milioner biler + noen elektriske ferger + noen tog.

Modell X se TU: http://www.tu.no/industri/2015/02/10/derfor-er-tesla-model-x-sa-forsinket
Falkevingedører
Hengerfeste
Kjøling av elmotor når en kjører med henger
Rekkevidde

Tesla Motors sier at utviklingsarbeidet fortsatt pågår, og bekrefter at de er i rute til å starte serieproduksjon i tredje kvartal (2015).

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

herr x


Sitat fra: pwb på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:08http://www.tu.no/kraft/2010/10/28/norsk-strom-er-ikke-ren-halvparten-er-kull--og-atomkraft

http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/
Opprinnelsesgarantiene er noe som kraftselskapene selger for at enkelte skal kunne få bedre samvittighet. Jeg kan garantere til 100% at Angela Merkel ikke anser at Norge har fullt ansvar for tysk kullkraft fordi at tyske selskap har kjøpt opprinnelsesgarantier fra Norge.
I landet forbruker du normalt den energi som blitt produsert nærmest deg, og i Norge innebærer dette at nordmenn konsumerer ren vannkraft.

De land som valgt å bygge kullkraft for å produsere strøm er de som har ansvar for utslippene - å si at Norge produserer eller konsumerer uren energi er løgn.
Model X, 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA