Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Thor2014

Takk for råd. Det var det som var tanken.
Spørsmålet er om det har nevneverdig effekt?

SH aka F_P

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 21. august 2019, klokken 16:29
Takk for råd. Det var det som var tanken.
Spørsmålet er om det har nevneverdig effekt?

Det fungerer ja :)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Thor2014

Da har jeg isolert innerskjermene. Merkbart lavere støynivå.

Thor2014


SH aka F_P

Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Thor2014

3mm skum (100g) og 1mm butyl (1kg).
Jeg har nå tatt alle dører, trunk helt frem til baksetet, ekstra matten under setet, 3mm skum over den matten, gladen bleier rundt frunk, sorte skummatter i taket.
Det har blitt mye roligere i bilen. Problemet nå er at jeg hører bilene utenfor. Spesielt de foran og på siden.
Jeg har søkt 1/2 Internett uten å finne noen metode for å dempe vinduene :(
Tips mottas

Muffinman

Vinduene får du nok ikke gjort noe med. Laminert glass er mye roligere, husker jeg hadde det på en Citroen for 100 år siden. Eneste som var bra på den bilen...

Tesla har dessverre ikke laminert glass i sidevinduene.

Counterpointer

Det er de som sier at solfilm demper lyd. Du får film som kun tar UV lys og ikke har farge, om det skulle være avgjørende.

Muffinman

Jeg tillater meg å tro at solfilm har homøopatisk effekt på lyd inntil noen dokumenterer med målinger :)

Counterpointer

En laminert rute er to lag glass med plastfilm mellom.......

Counterpointer

Jeg vet ikke hvor mye jeg vil argumentere for dette, har ikke helt overbevisningen selv.

Klykken

#431
Lydglass i boliger har forskjellige tykkelser og lufspalte mellom de tre glassene. For å hindre at vibrasjoner (lydbølger) smitter over i glasslagene.

Solfilm har nok liten til ingen målbar effekt. Men alt av "tyngde" som bidrar til stivhet og vekt skal i prinsippet ha et visst bidrag til lyddemping. Ellers har du resonans i alt av hulrom i bilen, og da er det ikke sikkert selve glasset er synderen, men kanskje (også) pakninger, innfesting, kontaktpunkter etc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DePe

Ang. etterisolering av hjulbuer. Fikk nå mail om at Grunnen til at min 75D vibrerer ved pådrag er etterisolerte hjulbuer.. De skal ha 3850kr for nye...  Var der for ett par uker siden og fikk da beskjed om at det var løst motorfeste og drivakselen samt at de har bestilt deler...

Har kjørt 40000km og nå plutselig er liksom isoleringen som er problemet.
Ba dem dokumentere det og forklare hvorfor det ikke har vært ett problem før.

Og lurte på om de har etterisolert lånebilen siden den har akuratt det samme problemet ::)

Tror de gjør alt for å få penger inn i kassa, t.o.m finner på ting for å kunne fakturere..

JorEl

Kondolerer.
Jeg tør ikke sette inn nye høytalere og sub og forsterker. Gidder ikke det opplegget der :-X :-\
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Thor2014

Alle vet jo at isolerte hjulbuer ødelegger drivakslingene.
Hvilket servicesenter var du på?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA