Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

eadie

Takker for svar, SH.

Men er disse Wave platene vannavvisende?
De lydtetter meget bra hos meg, men ser jo at vinduet er fuktig i flere dager etter regnskyll, så frykter at de holder vann som igjen over tid kan gi problemer med rust, elektronikk, etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Muffinman

De skal visst være vannavvisende, men de kommer ikke inni mine dører :)

SH aka F_P

De er avvisende, men blir de stående i vann, ellerdet renner mye vann over de så blir de fuktige til slutt. Det jeg ville gjort er å fjerne den delen som ligger på utsiden av bjelken inne i døra. Aøtså den delen som stikker ut. Vinduet ditt vil nesten garantert komme nær waven der.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Thor2014

Fjerner dere den sorte matten for å legge butyl under eller det nok med å legge nede i brønnen og innevendig på skjermene.

SH aka F_P

Er det din bil Thor? Hvis ja så hadde jeg vippet ut matten. Den er dog i noen tilfeller tredd rundt div kabler, så du må kutte litt i den enkelte steder for å få den helt vekk for å legge matter under.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Muffinman

Jeg flekket ihvertfall ut matten og la butyl på kryss og tvers i tillegg til ekstra matte.

Thor2014

Bilde er fra YouTube så jeg har ikke tatt ut fint så mye  ;)
Da legger jeg litt butyl under der :)

Muffinman

Det ligger en del der fra før på såpass ny bil, men jeg la over alt likevel. Også oppå det som lå der fra før.

Thor2014

De har jeg kommet litt lengre med dempingen av bilen. Alt er fra Biltema.
Jeg har nå lagt butyl og aluminium plater i dørene foran og bak. Asfaltguffe er smurt på bak filten i hjulene bak.
Jeg har også lagt butyl og aluminium i hele trunk, rundt støtdempertårn og bakskjermer.
Det er lagt bitumen i dørken foran på førersiden.
Jeg har lagt dempingsfilt bak alle dørtrekk og alle deksler i trunk, helt opp til taket.
Foran bakre hjulbuer og ned til under setene bak.
Jeg mangler fortsatt dempematten under baksetene som Muffin linket til tidligere. Her forsøkt å ringe Tesla for å bestille denne uten hell.
Ved å bruke en app som heter Noise Exposure (iPhone) måler jeg 65db i bilen ved 100 km/t (21" med Lexani).
Om jeg holder telefonen ned mot venstre/høyre forhjul går denne opp til 73db så det er tydelig at noe burde vært gjort bedre foran. Bakluken kar jeg ikke gjort noe med enda.
Det er jo helt åpent bak innerskjermene foran. Kanskje man kan lime noe på de?
Andre tips for å dempe mer mottas med takk :)
Jeg ser noen legger noe venyl matter rundt omkring i stedet for filt.

Muffinman

Dempe terskeldekslene og delene av torpedoveggen som blir tilgjengelig uten å rive dashbordet bør bidra. Montere noe på selve innerskjermene er kanskje ikke den beste løsningen da de blir våte og skitne, og ofte demonteres i forbindelse med reparasjoner osv. Man kan for øvrig nå deler av torpedoveggen på pre ap biler ved å ta ut frunken, tror kanskje det ikke var like tilgjengelig på D-biler på grunn av driveuniten foran.

VWspirit

[quote
Jeg mangler fortsatt dempematten under baksetene som Muffin linket til tidligere.
[/quote]

Den matten tror jeg sitter fast i gulvmatta. Har en matte fra en 2018 modell liggende og er temmelig sikker på at den sitter fast i den. Kan sjekke i morgen
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Thor2014

Sitat fra: VWspirit på tirsdag 13. august 2019, klokken 13:25
[quote
Jeg mangler fortsatt dempematten under baksetene som Muffin linket til tidligere.

Den matten tror jeg sitter fast i gulvmatta. Har en matte fra en 2018 modell liggende og er temmelig sikker på at den sitter fast i den. Kan sjekke i morgen
[/quote]
Flott!

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 13. august 2019, klokken 09:57
Dempe terskeldekslene og delene av torpedoveggen som blir tilgjengelig uten å rive dashbordet bør bidra. Montere noe på selve innerskjermene er kanskje ikke den beste løsningen da de blir våte og skitne, og ofte demonteres i forbindelse med reparasjoner osv. Man kan for øvrig nå deler av torpedoveggen på pre ap biler ved å ta ut frunken, tror kanskje det ikke var like tilgjengelig på D-biler på grunn av driveuniten foran.
Det her er en D.
Ganske trangt mot torpedoveggen på utsiden.
Om man tar av innerskjermen foran er det åpent gjennom skjermen og inn mot fordørene. Får se om jeg kan legge på noe inni der.
Hvilken type isolasjon vil være best å bruke på innsiden, mot torpedoveggen?

Thor2014


SH aka F_P

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 13. august 2019, klokken 19:06
Her er noen som demper hjulbuene
https://youtu.be/oaLWryK_Xbk?t=409

Her må jeg bare advare først som sist. Han bruker altså en matte som er lik denne her ute i hjulbuen - https://www.bilkomponenter.no/products/gladen-aero-poly-04-m2
Slike matter bruker vi inne i bilen. Aldri ellers. Rådet er å dekke med alubutyl, og legg deretter på en matte med lukkede celler slik at den ikke trekker vann. Ala dette - https://www.bilkomponenter.no/products/gladen-aero-neoprene-04-m2
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA