Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Cookie Monster

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. juni 2016, klokken 22:18
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 06. juni 2016, klokken 22:06
Sitat fra: moso på mandag 06. juni 2016, klokken 21:26
Sitat fra: Muffinman på mandag 06. juni 2016, klokken 20:52
Original demping i terskellist trunk + sidelist.

Min januar-produserte-mars-utleverte 85D har ikke disse dempemattene :-( Da er det kanskje fare for at en del av de øvrige elementene også mangler..
Er kanskje de trodde Muffinman skulle ha 7 seter
Sett i lys av at den store dempematta bærer preg av at noen har startet å skjære (stygt!) ut hull til sidefester beregnet for klappseter, deretter røsket matta løs på ene siden for så å bruke den likevel er det kanskje ikke en så søkt teori.

-"Hey Jim, that one`s not going to have the extra seats!"
-"What? I`ve just started making cutouts for the side brackets!"
-"Come on Jim, cant you read? It says no extra seats in the spec sheet!"
- "Ok, get me a fresh acoustic absorber, I`ll tear this one out and dispose of it..."
-"U crazy man? Elon`s gonna kick our asses if we don`t keep cost down. Stuff it back in there and no one will notice it`s busted."

Tror du faktisk er inne på nøyaktig hva som har skjedd. Bare bytte ut navnet Jim med Alejandro eller Carlos ;D ;D
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

lunitiks

Min h-2015 har polyestervatt ("det hvite materialet") under terskellister. I tillegg til at det er klistret mot kroppen i små porsjoner veldig mange andre steder, feks torpedovegg og trunk (bak teppe). Regner med jeg finner mer når jeg skal gå løs på frunken.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Dempemateriale i dør (brettet ut) ny bil i øverste bilde, urørt dørtrekk gammel bil i nederste. Kan vel si at dempingen i sistnevnte er bortimot fraværende. Den filla der gjør ikke mye.

Muffinman

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 07. juni 2016, klokken 06:19
I tillegg til at det er klistret mot kroppen i små porsjoner veldig mange andre steder
Så hos meg tyter det butyl ut av ørene og du har polyestervatt klistret til kroppen både her og der. Mulig det er på tide å finne seg en annen hobby  ;D

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

#230
Det finnes en klesbutikk for sånne som dere.....




VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Overfølsom for støy kanskje?


Alvorlig; det er greit å kunne utsette seg selv for støy kun når man ønsker det selv. Å gjøre bilen så stille som mulig reduserer graden av "tvang" i så måte.

Øyvind.h

Du får si ifra om du er i Oslo noen tid. Hadde vært veldig interessant å høre forskjellen i praksis! Og jeg må si jeg vurderer noe demping rundt frontmotor. Om det kan gjøres enkelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

F_P

Du må gjerne komme innom meg. Min bil har mer eller mindre gjennomgått samme skjebne som Muffinmann sin eldste. Jeg har dog ikke revet ut gulvteppet i trunken på min (enda). Det jeg derimot har gjort er å etterfylle med slike hvite matter der det "mangler" og litt til, og bilen min har om mulig enda mer demping i dørene :p

Rundt frontmotor tror jeg ikke er så enkelt. Det jeg har gjort på en del kundebiler er å ytterligere dempe deler av torpedoveggen. Det hjelper noe mot motor/inverterstøy og mot hjulstøy.


Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. juni 2016, klokken 09:36
Du får si ifra om du er i Oslo noen tid. Hadde vært veldig interessant å høre forskjellen i praksis! Og jeg må si jeg vurderer noe demping rundt frontmotor. Om det kan gjøres enkelt.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

#234
Nå har F_P "gammel" bil og Øyvind en helt ny og ideelt sett skulle man sammenlignet like biler med og uten ettermontert demping.  Jeg tipper at vår P85 er noenlunde der 85D`en var før demping, kanskje hakket bedre på noen områder. Problemet er bare at den orignale dempingen på de nye bilene er gjort under montering, og det er ikke alt som er bare enkelt å replikere. Det er snakk om utrolig mange store, små og bittesmå tiltak som i sum gir et godt resultat. For eksempel oppdaget jeg at det ser ut som taktrekket er bedre isolert på den nye bilen, og bare det vil jo utgjøre en forskjell (om man ikke har glass i toppen). Skumgummiputer som skal holde ting i ro her og der osv.

Med "gammel" bil vil jeg absolutt satt av en ettermiddag til å jobbe med trunken, her er det virkelig mye å ta tak i og en god del å hente.

Frontmotor tror jeg faktisk er vanskelig å dempe uten å ta ut frunken og se hva som kan gjøres derfra. DU`en skal være pakket inn i et slags dempemateriale (foam?), men det er sikkert rom for forbedringer der. Spørs hva som skjer med garantien om man pakker den inn ekstra riktignok.

Stemmer nok at F_P har en del mer demping i dørene. Jeg har gått bananas med butyl inne i døra, rundt høyttaler, på inne i dørtrekket og har lagt til matter og filt inne i trekkene. Men de popper ikke av når døra lukkes som hos visse andre ;)

F_P

Sant det. Det er ikke enkelt å replisere det originale uten å plukke hele bilen i filler og kle inn absolutt alt. Engentlig burde det være mulig å få kjøpt alle disse ferdig skjærte hvite mattene fra Tesla, men her har jeg som sagt improvisert med alubutyl + Gladen Poly

Min mangler som jeg har vært inne på et lag med moro i hjulbuene utvendig bak. Det må på plass nå som det kom 21" felger med 265 dekk på bilen. Det bråker  :o

Har også merket meg de platen over lufteventilene helt bakerst i trunken. Har ikke funnet noe som kan erstatte de på eldre biler, men en plate av noe slag fungerer sikkert bedre enn ingen plate.

Utvendig demping av motoren hadde jeg styrt unna  :-\

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

ducktolate

#236
Er det vanskelig å få av trekket i trunken? Eller er det bare å lirke det ut av plast delene som sitter som en ramme rundt? Hva med dørene, er det kun plast nagler eller er det skruer også? Så noen bilder av skruer inne i dørhåndtakene tidligere. Mulig det var i denne tråden, men ikke sett noen video av how to.

Muffinman

#237
Ikke så vanskelig, men det må gjøres i rett rekkefølge. To skruer og noen klips. Mener det er 10 deler. Gjør man det i feil rekkefølge blir det vanskeligere (spesielt monteringen!), og man risikerer å knekke klips. Litt mer jobb om man har ekstraseter, da må disse også ut og det er i tillegg en ekstra bryter for manøvrering av bakluka innenfra om den er elektrisk.

ducktolate

Har jumpseat på min, er det noen gode forklaringer, gjerne med bilder el video på jobben?

F_P

Om jeg husker rett, Muffinmann får korrigere meg.


  • Ta av plastdekslene som hattehylla hviler på. 1x T20 skrue pr. side, resten klips. På føresiden bør åpnemekanismen vippes ut først, og bryteren kobles fra
  • Ta av plastdekslene som går videre ned mot terskelen. Disse er festet med to klips hver (den ene ser du), og er i tillegg koblet sammen med dekselet som ligger på innlastningsterkselen. Hekten løsner du ved å skyve de ytre dekslene nedover slik at hekten løsner fra det andre dekslet
  • Ta av dekslet over nevnte terksel, kun klips
  • Demonter festene til klappsetene. Forsiktig med dekslene så de ikke knekker
  • Demonter teppet på begge sider som går rundt bjelkene/vangene mellom de ytre rommene og brønnen i midten. Her er min erfaring at festet her er litt ulikt på nyere biler vs. de gamlere
  • Nå kan teppet på gulvet fjernes. Husker ikke 100% hvordan det er festet inn mot setet, så her må Muffin supplere
  • Ut med teppene på sidene. Disse kan også tas ut uten å fjerne gulvteppet forøvrig, men det blir litt trangt å få på igjen


Noe jeg har glemt?

Sitat fra: ducktolate på tirsdag 07. juni 2016, klokken 12:11
Har jumpseat på min, er det noen gode forklaringer, gjerne med bilder el video på jobben?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA