Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Hagesæter

15/2-15: Oppdatert med erfaring, mindre justeringer i teksten samt bilder.
14/2-15: Opprinnelig publisert

Innledning – hvorfor
Helt siden jeg fikk min første pc i 1989 ble jeg oppheng i støyen fra viftene. Støyisolering av kabinetter, egen støyisolerings-boks utenpå kabinettet, noisekiller, større vifter, underklokking osv. Alt ble prøvd for å redusere støyen fra datamaskinen. I dag har dette blitt mye lettere, ikke bare fordi støyisolering og varmeleder har blitt bedre, men fordi prosessorer bruker mindre energi, og harddisker har blitt SSD disker.
Også ventilasjonsanlegget, og støyisolering mellom rom har jeg nok brukt mer tid på en gjennomsnittsmannen.  Da jeg fikk min kjære TMS (ja etter min kone selvsagt), ble jeg naturligvis også opptatt av hvordan en kunne få den allerede stille bilen litt stillere. Derfor dette prosjektet.

Link til bilder: https://plus.google.com/photos/105031608871946750400/albums/6115744144010332497


Jeg har lest det jeg har kommet over om støydemping og/eller isolering av TMS. Her er noen av linken:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9729.0.html
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35090-Photos-of-car-interior-taken-apart-for-sound-deadening
http://teslaforum.dk/forum/topic/lydd%C3%A6mpning-af-model-s?&page=1

Støydemping, eller støyisolering
Det er forskjell på støydemping og støyisolering. Uten å inn på detaljer på det så fant jeg fort ut at demping er tingen. I frunken valgte jeg både demping og isolering – mer om det senere.
Det kan også være av interesse å sette seg inn i litt om lyddemping og materialvalg.
https://www.youtube.com/watch?v=DtQkMpHsMro

Materialvalg
Dynamat blir av mange regnet for det beste støydempings materialet.  Dynamat er laget av Butyl. Biltema har et produkt som også er laget av Butyl: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Lyddempingsplate-369223/
Da Biltema er noen få minutter unna, falt valget på Biltema sin løsning. Jeg vil tro at de er omtrent like god, samt at Biltema er rimeligere. Dersom noen har input på dette så kom gjerne med kommentarer.

Måling
I følge Dagbladet har Tesla Model S et støynivå på 68 db i 80 km/t: http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/
Dette er noe høyere enn andre Premium biler. Testen er fra 2013, og etter hva jeg har hørt har Tesla forbedret støynivået etter dette. Om noen vet noe mer om dette vennligst kommenter.
Min første og litt naive tanke var å bruke en Android App for å måle støyen. Men etter å ha sammenlignet den mot en profesjonell db måler, fant jeg ut at de Android Appene jeg forsøkte ikke var brukenes i det hele tatt.
Kjøpte en db måler på Biltema, men da denne bare måler db i øyeblikket med min og max verdi var den ikke mye hjelp. For å måle dette skikkelig, bør en ha utstyr som måler ulike frekvenser samt har mulighet til å lage grafer og gjennomsnittsmålinger over tid – gjerne med kobling til en pc for videre analyse.
Min konklusjon var å enten gjøre målingen skikkelig, eller å droppe hele målingen og heller lage konklusjonen etter hva jeg hører. Jeg valgte å droppe målingen. Det er uansett en rekke faktorer som spiller inn. Fart, dekk, asfalt, tørr/våt veibane, vind med mer.

Verktøy
Finn et varmt og godt sted å arbeide. Det er lettere å jobbe med både bilen og Butyl mattene når det er litt varme i rommet. Jeg kjøpte meg en Dieselvarmer (byggtørker) på Biltema for kr 2000. Den yter 20KWh. På mindre enn en time var både garasjen og bilen behagelig varm – litt diesel lukt ble det.
Jeg kjøpte disse Pry Toolene på eBay: http://www.ebay.com.au/itm/Fit-TESLA-ROADSTER-Car-Door-Trim-Panel-Mold-Clip-Retainer-Pry-Tool-/151396617913?
På et av de siste bildene ser du alle verktøyene jeg brukte.


Hvor og hvorfor
Hvor en skal støydempe er ikke en selvfølge. Jeg begynte med det jeg regnet med var enklest. Det var tross alt første gang jeg skrudde på bilen. Tanken var et frunken var et trygt sted – og det var det.
Frunken
Start med å ta ut dekslene på sidene. Dette er enkelt. De sitter ikke særlig fast. Teppene er også lett å fjerne.
Den lille og den store «kassen» er bare festet med noen få skruer.
Når en dunker på kassene merker en betydelig lyd. Den lille kassen fungerer som en resonanskasse inn mot kupeen. Jeg valgte å kle hele kassen i Butyl.
Når en fjerner den store kassen ser en nesten ned til bakken. Det er bare et tynt plastdeksel på ca. 1 til 2 mm tykt. Jeg vil tro at betydelig med lyd fra bakken kommer opp her og forplanter seg til kassen. Jeg valgte derfor å dekke sidene med Butyl.
Til slutt ble det lagt en 20mm støyisoleringsplate (fra Biltema) på toppen av kassen, men under teppe.

Trunk
Det første som slo meg etter å ha kjempet med å fjerne alle teppene og klipsene i trunken var at her var det godt med støyisolering fra før. Jeg valgte å sette på noen striper med Butyl rett bak hjulbuene, men jeg tror ikke dette vil hjelpe betydelig. Jeg har større tro på Butyl inne i hjulbuene bak – mer om dette senere.
Om jeg hadde visst det jeg vet i dag, hadde jeg ikke tatt bryet med å åpne opp i trunken.

Bakdører
Jeg hadde fryktet at det skulle by på problemer å åpne dekselet. Har hørt fra andre at en måtte regne med å knekke flere av klipsene. Heldigvis knakk ingen på bakdørene. Kanskje varmen i rommet hjelper på dette? Å ta av de to dekslene og de tre skruene var enkelt. Jeg var glad at jeg hadde kjøpt et godt Pry Tool. Deretter var det bare å ta tak i dekselet og dra til. Det var mange lyder som kunne minne om at en gjorde noe alvorlig galt, men alt gikk meget fint. Jeg tok av høyttaleren på den første bakdøren, men oppdaget at dette ikke var nødvendig da en ikke kom til noe på baksiden.
Husk å bruke varme og noen gode hansker for å presse Butyl'en godt på plass. Du ønsker ikke at dette skal falle av. I begynnelsen hadde jeg ikke store forhåpninger om å få klister på mye, men som bilde av de gråbrune papirbitene viser så fikk jeg dekket et ganske stort areal – spesielt inne i døren. Det brune papiret funker som maler dersom jeg skal lage flere. Det er også notert på malene evt. endringer som kan gjøres neste gang for bedre tilpassning.
Som andre har påpekt så bruk litt tid rundt låsen – da får en den fine Mercedes følelsen når en klukker døren.

Frontdører
- er omtrent som bakdøren med unntak av en ekstra ledning og en vaier. Både ledningene og vaieren var enklere å ta av en fryktet. Men det er godt å ha et ekstra par hender til å ta av og på dekselet. Jeg klarte å knekke et klips på den ene frontdøren - alt i alt er jeg fornøyd med det.
Også i frontdørene fikk jeg lagt i betydelig med Butyl. Se bildene som viser de store fine bitene jeg brukte.
På de store flatene fant jeg fort ut at en bør ikke ta av dekkpapiret før en lurer platen inn i døren. Men for å lettere ta av papiret når den er på plass, anbefaler jeg å løsne papiret mens du har den ute, for så å ta papiret på igjen – da slipper det lettere neste gang.

Hjulbuene
Er ikke tatt enda, men kommer kanskje. Stay tuned.


Kostnadene
Butyl: 3 x 299 = 897,-
Handsker: 50,-
Pry Tools : AU$ 30,-
Til sammen brukte jeg ca. 12 arbeidstimer timer + en god del planlegging.

Oppsummering – og læring
Var det verdt det? JA! Nå har jeg kost meg med resultatet i ca. et døgn:
1. Lyden ved lukking av døren er mer "Grom" :D. Lydbildet er senket til en lavere frekvens. Lyden føles dyrere.
2. En hører ikke like godt lyden fra høyttalerne fra utsiden.  :) De som befinner seg på utsiden av bilen trenger ikke vite om alt jeg snakker om i mobilen - handsfree.
3. Lyden fra HiFi anlegget er betydelig bedre.  :D  :D Bassen og hele lydbildet er mykere. Jeg måtte faktisk skru ned bassen på equalizeren. Lyd er mye smak og behag, men det som overrasket meg mest med prosjektet var at lyden fra anlegget ble så mye bedre - etter min mening.
4. JA, det ble mindre lyd fra veien. Om det er mindre lyd målt i db kan jeg ikke si med 100% sikkerhet. Men lydbildet er senket flere hakk i frekvens. Lyden er mye mer behagelig og føles også "dyrere".
5. Lyden fra andre møtende biler er også senket i frekvens. Derimot kommer fortsatt en god del lyd fra vinduene, og det er ikke så lett å gjøre noe med.
6. Vind lyden er blitt litt mer fremtredende. :(
7. Plutselig oppdaget jeg at viftene i ventilasjonsanlegget laget støy.  ??? Er det noen som vet om en kan påvirke viftehastigheten når den står i Auto? På min kones Opel kan en velge lav, middel eller høy viftehastighet selv om den står i Auto.

Veien videre.
Jeg spør meg selv om det er nødvendig å ta hjulbuene? Om jeg velger å gjøre dette blir det mest sannsynlig bare bak. Dette fordi fremme er det lite areal å feste Butylen på. Min kone ble så imponert at nå vil hun at jeg skal ta hennes Opel Mokka. Jeg har lovet å ta bagasjelokket - så får vi se hva vi ender opp med.

Her er link til alle bildene: https://plus.google.com/photos/105031608871946750400/albums/6115744144010332497

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

sigurdi

Horten
Model X90D (18.03.17)

Hyperstress

Interessant å høre resultatet!
Er dette pre-autopilot Tesla, eller ny?
Skulle likt å vite forskjellen i demping på ny og forrige. Altså hva som er gjort hvor, slik at innsatsen kan gjøres der det er mer å hente.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tai

Du finner ikke slike tråder i VW, BMW eller MB forum. Og det har ingenting å gjøre med at de bilene er bedre isloert.

Fantastisk tråd, jeg blir inspirert!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

erot

Har tenkt på det samme men ikke kommet så langt. Får la denne tråden bli inspirasjon. En annen ting som må med er hullene til bilbeltene bak. Der kommer det en god del støy ut. Har en idé om å lime filt på innsiden med en spalte til beltet slik at det blir ganske tett, men vet ikke om det vil tåle at man drar beltet i ulike retninger. Billig og enkel fiks i alle fall.

tommborge

Melder meg frivillig til å stå i kø som tidlig kunde i Hagesæter Støydemping og Videoutleie!
P85 og P85D

eldanz

#7
Melder meg på jeg også.

Takker for initiativet!

Det kunne vært veldig kjekt om man kunne diskutere og vise frem slike god tiltak på et "Treff" som kunne arrangeres. Da er det lettere å få med seg detaljer etc. på f. eks. bildene.

Følger med.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Hyperstress

Noen som har prøvd Tectyl lyddempende behandling, eller lignede, som er sprayet under bil og/eller i hjulbuer? Erfaringer?

Fikk svar fra Tesla at det er bare å understellsbehandle bilen om en ønsker - det spiller ingen rolle ift garanti, fjerning av batteri e.l. Er litt nysgjerrig på hvilken effekt det kan ha på lyddemping :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eldanz

#9
Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. februar 2015, klokken 11:59
Noen som har prøvd Tectyl lyddempende behandling, eller lignede, som er sprayet under bil og/eller i hjulbuer? Erfaringer?

Fikk svar fra Tesla at det er bare å understellsbehandle bilen om en ønsker - det spiller ingen rolle ift garanti, fjerning av batteri e.l. Er litt nysgjerrig på hvilken effekt det kan ha på lyddemping :)

Dog litt på siden av denne tråd, men har en metode for lyddemping.

Jeg fikk svar fra Tesla at de ikke anbefalte understellbehandling (????) Men jeg har forhørt meg hos Funderud Antirust, som sier at de har hatt et par Teslaer til behandling og at det er minimalt
med deler på den som de anser viktig å behandle. De sier videre: Den øvre bærebrua i
hjulopphenget foran er av stål som da er lurt å behandle. Ellers er understellet veldig godt dekka av beskyttelsesplater og lite utsatt. De bruker Lanolinolje; se http://www.antirust.no/lanolinolje/

Støydemping; se http://www.antirust.no/understellsbehandling/  om "Hjulbuelist med fett"

Man kan kjøpe et sett med olje som de bruker og utstyr her: Fluid Film-pakke med trykkbegerpistol; se http://www.bilkontroll.no/ . Jeg tror det er det samme produktet som Funderud bruker. Sjekk: http://www.fluid-film.com/

Buskerud Antirust bruker Lanolinolje også. De holder til i Drammen; kort vei og kan gjøre det samme som Funderud.

Jeg skal kontakte dem når eg har bilen.

Forhandlere: http://www.bilkontroll.no/antirustbehandlere
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Hagesæter

Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. februar 2015, klokken 00:04
Interessant å høre resultatet!
Er dette pre-autopilot Tesla, eller ny?
Skulle likt å vite forskjellen i demping på ny og forrige. Altså hva som er gjort hvor, slik at innsatsen kan gjøres der det er mer å hente.
Min er pre-autopilot. Jeg fikk den i Mai 2014.
Den er en TMS 85kw m /Techpakke og HiFi. Ellers standard.
Er det noen som vet om bilene levert i Mai 2014 har stålplaten under batteriene? Jeg vil tro at platen vil redusere støyen noe.

Hagesæter

Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. februar 2015, klokken 11:59
Noen som har prøvd Tectyl lyddempende behandling, eller lignede, som er sprayet under bil og/eller i hjulbuer? Erfaringer?


I April 2014 hadde du et støydempingsprosjekt på hjulbuene: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9729.45.html
Gav dette ønsket resultat? Fikk du noen negativer erfaring? Hadde du gjort det igjen? Ville du evt. brukt andre metoder?

Hyperstress

Sitat fra: Hagesæter på søndag 15. februar 2015, klokken 20:09
Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. februar 2015, klokken 00:04
Interessant å høre resultatet!
Er dette pre-autopilot Tesla, eller ny?
Skulle likt å vite forskjellen i demping på ny og forrige. Altså hva som er gjort hvor, slik at innsatsen kan gjøres der det er mer å hente.
Min er pre-autopilot. Jeg fikk den i Mai 2014.
Den er en TMS 85kw m /Techpakke og HiFi. Ellers standard.
Er det noen som vet om bilene levert i Mai 2014 har stålplaten under batteriene? Jeg vil tro at platen vil redusere støyen noe.

Er ikke noe stålplate under batteriet som jeg har hørt om. Men dette skjoldet av Titan som du kanskje tenker på er egentlig ikke en plate under hele batteriet, men en aluminium sylinder og en liten Titanplate som ligger i forkant av batteriet.
Skulle likevel tro at hele det massive batteriet i seg selv vil dempe veistøy, og at det derfor er minimalt å hente ved å dempe gulvet. (?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Sitat fra: Hagesæter på søndag 15. februar 2015, klokken 20:34
Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. februar 2015, klokken 11:59
Noen som har prøvd Tectyl lyddempende behandling, eller lignede, som er sprayet under bil og/eller i hjulbuer? Erfaringer?


I April 2014 hadde du et støydempingsprosjekt på hjulbuene: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9729.45.html
Gav dette ønsket resultat? Fikk du noen negativer erfaring? Hadde du gjort det igjen? Ville du evt. brukt andre metoder?

Som jeg skrev i tråden så hadde det veldig god effekt på "gruslyder" - og litt på veistøy. Men fikk ikke testet det ordentlig, da jeg tok en og en hjulbue, og fikk derfor ikke opplevd "før og etter".

Jeg har lyst til å gjøre det igjen på ny bil nå, da det er bakfra jeg hører det er forbedringspotensiale (+ dører). Men lurer litt på om det er bedre/enklere med noe som kan sprayes på.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eldanz

Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. februar 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Hagesæter på søndag 15. februar 2015, klokken 20:34
Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. februar 2015, klokken 11:59
Noen som har prøvd Tectyl lyddempende behandling, eller lignede, som er sprayet under bil og/eller i hjulbuer? Erfaringer?


I April 2014 hadde du et støydempingsprosjekt på hjulbuene: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9729.45.html
Gav dette ønsket resultat? Fikk du noen negativer erfaring? Hadde du gjort det igjen? Ville du evt. brukt andre metoder?

Som jeg skrev i tråden så hadde det veldig god effekt på "gruslyder" - og litt på veistøy. Men fikk ikke testet det ordentlig, da jeg tok en og en hjulbue, og fikk derfor ikke opplevd "før og etter".

Jeg har lyst til å gjøre det igjen på ny bil nå, da det er bakfra jeg hører det er forbedringspotensiale (+ dører). Men lurer litt på om det er bedre/enklere med noe som kan sprayes på.

Ta en titt på denne: se http://www.antirust.no/lanolinolje/

Støydemping; se http://www.antirust.no/understellsbehandling/  om "Hjulbuelist med fett"

Man kan kjøpe et sett med olje som de bruker og utstyr her: Fluid Film-pakke med trykkbegerpistol; se http://www.bilkontroll.no/ . Jeg tror det er det samme produktet som Funderud bruker. Sjekk: http://www.fluid-film.com/
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA