Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

Muffinman

Kondenser og vifte foran, et gummilokk i toppen og litt gods i bakkant.


Muffinman

Ikke helt oppdatert i forhold til AP-biler og nyere. De har vesentlig mer demping fra fabrikk.

Klykken

Synes vår 15' s85d er temmelig stille jeg. Litt merkbar motorstøy (høyfrekvent/kvitring) ved lite last, bare.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Ja, mye bedre enn de tidiligere bilene. Men fremdeles en god del å hente på en skikkelig dempejobb.

Thor2014

Det ville vært fint å vite hvor man skal legge inn kruttet.
Alle kan dempe en bil ved å bare putte inn nok materialer over hele bilen, men den vil jo da bli unødvendig tung.
Hva gir mest effekt?
Trinn 1 - 2 -3 OSV

SH aka F_P

Sitat fra: Thor2014 på søndag 09. september 2018, klokken 09:54
Det ville vært fint å vite hvor man skal legge inn kruttet.
Alle kan dempe en bil ved å bare putte inn nok materialer over hele bilen, men den vil jo da bli unødvendig tung.
Hva gir mest effekt?
Trinn 1 - 2 -3 OSV

Min erfaring på dette etter å ha dempet 50+ biler er følgende:
1. Hjulbuer bak
2. Trunk
3. Fordører
4. Bakdører
5. Hjulbuer foran
6. Torpedovegg
7. Resten

Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Muffinman

Støttes. Effekten av demping av hjulbuene, og forsåvidt trunken, er påtakelig på pre-ap biler. Datteren min bemerket fra baksetet at det hadde begynt å bråke fra ene hjulet etter at jeg dempet ene siden. Det hadde det naturligvis ikke, men støyen var såpass redusert på den andre siden at hun oppfattet det slik.

Thor2014

Supert!
Hadde det vært mulig å lagt ut noen bilder av hvor dere legger greiene?

alda

Har en facelift 2016-bil, när jag hämtade ut den var första intrycket hur tyst bilen var.
Efter två år har man blivit lite mer kräsen, och nu upplevs støy från bakhjul nästan som störande...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Sitat fra: alda på onsdag 12. september 2018, klokken 09:00
Har en facelift 2016-bil, när jag hämtade ut den var första intrycket hur tyst bilen var.
Efter två år har man blivit lite mer kräsen, och nu upplevs støy från bakhjul nästan som störande...
Det er mye dekk- temperatur- og underlagsavhengig. Sommerdekk i lave temperaturer bråker mer enn i høye, og i tillegg bråker mange sommerdekk mer når de blir slitt. I tillegg blir forskjellen mellom jevnt og grovt underlag større jo mindre mønsterdybde. Første steg er i det minste å velge stillegående dekk. Og de roligste heter ikke Michelconti med skum på innsiden ;)

Thor2014

Jeg er fortsatt kjempeklar for noen bilder ettersom Trunk og hjulbuer bak innvendig er neste :)

Muffinman

Det lå bilder i DIY-tråden, men den ble jo rasert sammen med mye annet under "oppgraderingen" i fjor. Bildene har jeg ikke liggende, men du finner sikkert noen tips i teksten.

Thor2014

Tok du ut plasten og det som dekker bakre hjulbue?
Sete etc også?

Muffinman

Hjulbuen dempes best fra utsiden. Hjul og innerskjerm må av. På innsiden er det en del alubutyl på AP biler og nyere, så der er det mindre å hente. Veteraner har derimot så godt som ingen ting der.

Jeg har vel ca. 1,5 kg tykkmasse i hver hjulbue. Skikkelig grisearbeid og det må være både rent og tørt før man starter, men resultatet blir bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA